اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ورود سلاح سرد به سالن‌های ورزشی سوادکوه

استفاده از سلاح سرد در سالن‌های ورزشی سوادکوه پدیده خطرناکی است که عدم مدیریت آن می‌تواند تبعات خطرناکی در پی داشته باشد.

ورود سلاح سرد به سالن‌های ورزشی سوادکوه

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه، در حاشیه برگزاری مسابقات فوتسال شهر زیراب تماشاگران سالن رنجبر صفری زیراب شاهد برخورد فیزیکی و استفاده از سلاح سرد چاقو و قمه بودند.

 نزدیک به 20 نفر از طرفداران یکی از تیم‌های فوتسال از شهر مجاور زیراب به سالن ورزشی وارد شدند و بعد از شعارهای متداول غیرفرهنگی، فحش‌های رکیک بین تماشاگران دو شهر رد و بدل شد و به دلیل شرایط ویژه این بازی داوران مسابقه را نیمه‌تمام اعلام کردند.

برخورد با چاقو و قمه و چوب باعث صدمه بدنی و زخمی شدن بیش از پنج نفر شد که پرتاب یکی از کودکان از پله‌های سالن ورزشی یکی از آن بود.

حاضران در سالن از رفتار غیر عادی و غیر هوشیاری نسبی استفاده‌کنندگان از سلاح های سرد در سالن ورزشی خبر می‌دهند.

این تنش تا سه بامداد روز شنبه طول کشید و با اطلاع‌رسانی به مردم زیراب، صدها نفر از آنان در اطراف سالن ورزشی حاضر شدند.

بخشدار زیراب از اوایل این درگیری در محوطه سالن حاضر شد و فرمانده انتظامی در بین مردم زیراب با تأکید بر آگاهی از شرایط روحی و روانی توهین‌شوندگان بر توجه به قانون برای مجازات قانون‌شکنان تأکید کند.

مدیریت تعامل‌گرایانه و غیرسلبی فرمانده انتظامی سوادکوه بر ایجاد آرامش در بین تماشاگران زیراب و جلوگیری از اتفاقات ناخوشایند تاثیر محسوسی داشته است.

هر چند انتظار می‌‌رفت ناجا از ابتدای آغاز تنش حضور فعال و قوی‌تری با رویکرد پیشگیرانه داشته باشد ولی با مدیریت جمعیت حاضر در محوطه سالن ورزشی و عقب‌راندن مرحله به مرحله آنان، استفاده‌کنندگان از سلاح سرد را در سالن ورزشی قرنطینه کردند و پس از آنکه جمعیت به عقب رفتند، حمله‌کنندگان را به مراکز انتظامی منتقل کردند و صبح یکشنبه به مقامات قضایی تحویل دادند.

جلسه دادگاه و شورای تأمین شهرستان سوادکوه برای بررسی وضعیت حادثه در روز شنبه تشکیل شد.

برخی از شاهدان با اشاره به تجربه تنش‌ها و برخورد‌های مختلف در سالن‌های ورزشی سوادکوه، استفاده گسترده از سلاح‌های سرد را پدیده جدید و خطرناکی توصیف کردند که آینده سالن‌های ورزشی را با مشکلات مختلف روبرو خواهد کرد که زیر سوال رفتن امنیت سالن‌های ورزشی تاثیر منفی بر حضور جوانان، نوجوانان و کودکان در آن دارد.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان سوادکوه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سوادکوه بر شرایط عادی این مسابقه تا زمان آغاز درگیری‌ها تاکید کرد و گفت: بازی در شرایط عادی در حال جریان بود و حتی کارت اخطاری هم برای بازیکنان صادر نشده بود.

 براساس اطلاعات کسب شده برای پنج نفر از ضاربان چند ماه قرار موقت زندان صادر شد تا حکم نهایی صادر شود و برای بقیه وثیقه یک میلیارد و 500 میلیون ریالی تا زمان صدور حکم صادر شد.

 برخی از حاضران در این سالن بر عدم بازرسی کامل بدنی وارد شدگان به سالن را مطرح کردند. 

سئوالاتی که در اذهان باقی مانده و منتظر پاسخ مسئولان است، عبارت است از اینکه؛

 1- با توجه به حضور افرادی با شرایط خاص در این بازی‌ها و حمل و یا رساندن سلاح سرد به آنان و سردادن شعارها و ناسزاهای مشخص برای تحریک افراد خاص، شائبه طراحی از پیش برنامه‌ریزی شده را قوت می‌بخشد که لزوم شناسایی عوامل احتمالی پشت پرده را چند برابر می‌کند. 

2- تصمیم شورای تأمین شهرستان برای عدم اطلاع رسانی از طریق رسانه‌ها نیز مورد سوال است. عدم اطلاع رسانی صحیح موجب گسترش شایعه به نفع دیدگاه‌های مورد انتظار خود و در صورت عدم دستیابی به آن موجب تنش و استفاده از راهکارهای غیرقانونی را تشدید می‌کند. 

3- بر فرض شخصی بودن دلایل حمله‌کنندگان و حمله شنوندگان و عدم وجود دلایلی با محوریت تقسیمات کشوری سوادکوه، جرات چنین اقدامی جای بررسی و تحلیل عمیق‌تری را می‌طلبد که کمرنگ شدن قانون موجب گسترش ناامنی‌های روحی، روانی، فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی را به دنبال دارد. 

4- مسبوق به سابقه بودن درگیری‌ها در سال‌ های ورزشی به ویژه در جام رمضان سوادکوه، لزوم برنامه‌ریزی پیشگیرانه انتظامی و مدیریتی و ورزشی را دو چندان می‌کرد.

5- جرأت استفاده از سلاح سرد در جمع عمومی به گونه‌ای که در سالن ورزشی زیراب اتفاق افتاد باید از زاویه روان‌شناسی اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد. مصدوم شدن پنج نفر از تماشاگران که شدت جراحات یکی از آنان موجب اعزام به بیمارستان شهرستان بزرگ‌تر را فراهم آورده است بیانگر آن است که کشته شدن برخی از افراد در این حادثه غمناک دور از ذهن نبوده است.

6- برخی از افراد، نصب تابلو شهرداری پل سفید در منطقه آزاد مهر و حضور مردم زیراب و پل سفید در آن منطقه، واکنش به شایعه الحاق دهستان ولو پی به بخش زیراب و مسدود شدن 40 دقیقه‌ای محور ترانزیتی سوادکوه و عدم برخورد با عوامل این اقدام و عدم اطلاع‌رسانی عمومی برخورد احتمالی با آن برای تاثیر گذاری عمومی و حادثه سالن ورزشی زیراب را در یک مسیر قابل بررسی می‌دانند. 

7- عدم مشخص شدن نهایی وضعیت دهستان ولوپی توسط وزارت کشور و استانداری مازندران و لشکرکشی خیابانی باعث دامنه‌دار شدن تنش بین زیراب و پل سفید را دو چندان کرده است. 

8- بیشتر مردم سوادکوه با چند واسطه دارای نسبت فامیلی با یکدیگر هستند و عذرخواهی یکی از بازیکنان که طرفداران تیم وی اقدام به استفاده از سلاح سرد کردند، بیانگر لزوم استفاده از ظرفیت‌های فراوان موجود در شهرستان برای تقویت تعامل و همکاری و کاهش مشکلات را در پی دارد.

انتهای پیام/86015/ذ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول