اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

راهکار «العوا» برای حل بحران سیاسی مصر/ استقبال گروه‌های اسلامگرا

نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری مصر راهکاری برای خروج از بحران کنونی کشور ارائه داده که با استقبال گروه‌های اسلامگرا روبرو شده است.

راهکار «العوا» برای حل بحران سیاسی مصر/ استقبال گروه‌های اسلامگرا

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «الجزیره»، «محمد سلیم العوا» نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهور مصر راهکاری برای حل بحران کشور ارائه داده است که بر اساس آن تنها راهکار حل بحران بازگشت مشروعیت قانون اساسی به کشور است.

گروه‌های اسلامگرا از این راهکار و راهکارهای دیگری که از سوی کارشناسان دیگر مصری مطرح شده استقبال کرده‌‌اند در حالی که گروه اخوان المسلمین هنوز واکنش خاصی نسبت به این مسئله نشان نداده است.

بر اساس راهکار پیشنهادی العوا بعد از بازگشت مشروعیت قانون اساسی و محکومیت کودتای نظامی مطالبات مخالفان مرسی به صورت جزئی محقق خواهد شد.

به این ترتیب باید بندهایی در قانون اساسی فعال شود که بر اساس آن مرسی مسئولیت‌ها و صلاحیت‌های قانونی خود را به نخست وزیری که به صورت توافقی انتخاب شده محول کند و دولت طی 60 روز در کشور انتخابات پارلمانی برگزار کند و بعد از آن دولتی دائمی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهور زودهنگام و تعدیل قانون اساسی تشکیل شود.

در پی این طرح گروه اخوان المسلمین اعلام کرد که همه طرح‌های مطرح شده را بررسی خواهند کرد و تا قبل از مشورت کردن با جریان «همپیمانی ملی برای حمایت از مشروعیت و رد کودتا» نظر خود را اعلام نخواهد کرد.

همپیمانی ملی در پی این راهکار با تقدیر از همه تلاش‌ها و راهکارهای مطرح شده در چهارچوب مشروعیت قانون اساسی ابراز نگرانی کرد که آیا ارتش نیز به دنبال راهکارهای سیاسی است و یا به زبان قتل و خشونت و سرکوب اکتفا کرده است.

در همین راستا حزب سلفی نور از این راهکار استقبال کرده و در بیانیه‌ای تأکید کرد که این طرح می‌تواند با تغییر یا تعدیل چند بند به پایه و اساسی برای گفتمان طرف های مختلف تبدیل شود.

از سوی دیگر جریان‌های وابسته به گروه‌های معارض مصری با رد این طرح تأکید کردند که این راهکار به صورت آشکاری به نفع مرسی و گروه اخوان المسلمین است.

 

پیش از این نیز هشام قندیل نخست وزیر مرسی از طرح سه مرحله ای برای برون رفت از بحران جاری مصر خبر داده بود.

«مصطفی علوی» استاد علوم سیاسی مصر با اشاره به طرح سیلم العوا تأکید کرد که تاریخ مصرف چنین راهکاری گذشته است و این طرح باید پیش از 30 ژوئن مطرح می شد.

«احمد الخطیب» کارشناس مسائل قانونی نیز پذیرش و یا رد این طرح به اراده واقعی طرف‌های نزاع بستگی دارد زیرا اصل اولیه برای حل بحران‌ها، گفتمان بر اساس اصول توافقی است.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول