اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه و دانشگاه سمنان:

جلوی تکبر در ورزش گرفته شود / راه‌های دوری از تکبر در زندگی ورزشی تبیین شود

استاد حوزه و دانشگاه سمنان با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری گفت: جامعه ورزشی کشور باید هوشیارانه از افتادن در دام آسیب اخلاقی «تکبر» پرهیز کند.

جلوی تکبر در ورزش گرفته شود / راه‌های دوری از تکبر در زندگی ورزشی تبیین شود

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان به نقل از روابط عمومی سپاه استان سمنان، حجت‏ الاسلام علی فرزین در دومین همایش اخلاق و راهبردهای اسلامی در ورزش با حضور بیش از 70 نفر از مربیان و ورزشکاران که در سالن اجتماعات کانون جوانان بسیج سمنان برگزار شد، با بیان این که تکبر در روایات از جمله گناهان کبیره و مستوجب عذاب دوزخ عنوان شده است، اظهار کرد: مفهوم تکبر ناظر بر خود برتربینی و هرگونه احساس رفعت بر مردم است.

وی تکبر در برابر خداوند، تکبر مقابل انبیا و اولیا و تکبر برابر مردم را سه گونه تکبر ذکر کرد و به بیان شاخصه‏ ها و مصداق‏های آن‏ها پرداخت.

استاد حوزه و دانشگاه سمنان شیطان را نماد تکبر در برابر خداوند دانست و گفت: به طور کلی معطوف ساختن توجهات از خداوند به خود، مصداق این گونه تکبر و بارزترین نمود رفتاری آن عدم اقامه نماز و جبهه‏سایی مقابل خداوند و همچنین رفتار دوگانه در قبال استجابت یا عدم استجابت دعاهاست.

فرزین در تشریح مصادیق تکبر در برابر انبیا و اولیای الهی اظهار کرد: احساس استغنا از توسل به ذوات مقدسه معصومین (ع) نشانه وجود رفتار تکبرآمیز انسان در برابر اولیای الهی است.

نگاه فیزیکی به ورزش به اخلاق حرفه‌ای ضربه می‌زند

وی با تأکید بر اهمیت بیشتر رعایت تواضع ورزشکاران برابر مردم گفت: نگاه صرفاً فیزیکی به ورزش و تکبر متأثر از موفقیت‏های گذرا، عارضه بزرگی است که در صورت نبود تخلق به اخلاق الهی گریبان‏گیر ورزشکاران خواهد شد.

استاد حوزه و دانشگاه سمنان احساس استغنا در قبال علم، عبادت و ویژگی‏های فردی را از جمله عوامل تکبر عنوان کرد و گفت: از مجموعه روایات اسلامی چنین برمی‏آید که چنانچه قدرت جسمانی مستظهر به مدیریت اسلامی و کنترل غرائز نباشد، انحراف آغاز خواهد شد.

فرزین حکم ساختن خویش و استعلام از دیگران را از راه‏های تفطن بر وجود تکبر در نفس دانست و در بیان عواقب پنج‏گانه تکبر اظهار کرد: تصغیر انسان در میان مردم در دنیا، مسخ به شکل حیوانات، بی‏بهره ماندن از نظرات سازنده دیگران، عذاب دوزخ و رانده شدن ابدی از بهشت از جمله پیامدهای دنیوی و اخروی خصیصه تکبر در انسان است.

وی با بیان این‏که تکبر در روایات هم ‏ردیف شرک قرار داده شده است، گفت: در روایات اسلامی می‏خوانیم که تکبر ردای خداوند است؛ بنابراین کسی که به تکبر دچار باشد، مستوجب سخت ‏ترین عذاب‏های الهی است.

راه‌های دوری از تکبر در زندگی ورزشی

استاد حوزه و دانشگاه سمنان در ادامه به دو راه احتراز از تکبر اشاره کرد و گفت: توجه به شرایط نفسانی و آغاز و انجام انسان و همچنین درنظر داشتن افراد قدرتمندتر، مجال تکبرورزی را از نفس انسان می‏گیرد.

فرزین با مهم خواندن ریشه‏یابی علل به وجود آمدن تکبر در نفس گفت: تربیت روح و جسم باید به موازات هم صورت بگیرد و مسلماً پرورش جسم بدون پرورش روح موجد انحرافاتی در فرد خواهد شد.

وی با تأکید بر لزوم همراهی ورزش با تربیت اسلامی، گفت: چنانچه خصیصه غیراخلاقی نظیر تکبر در انسان به وجود آید، تمام شئون زندگی را تحت تأثیر قرار می‏دهد و اثرات منفی بی‏شماری بر جای می‏گذارد.

انتهای پیام/2249/ی/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول