اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول دفتر فرهنگ دانشگاه شاهرود:

قرآن تنها بیان یک‏سری تعالیم نیست/ فرهنگ قرآنی در جامعه نهادینه شود

مسئول دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود گفت: قرآن تنها بیان یک‏سری تعالیم نیست و امروز باید فرهنگ قرآنی در جامعه نهادینه شود.

قرآن تنها بیان یک‏سری تعالیم نیست/ فرهنگ قرآنی در جامعه نهادینه شود

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان، حجت‌الاسلام احمد نظری ظهر امروز در گردهمایی معرفتی کارکنان سپاه ناحیه شاهرود که در حسینیه ثارالله برگزار شد، در سخنانی با اشاره به قرآن کریم اظهار کرد: قرآن مجموعه‌ای از تعالیمی محسوب می‏شود که در سه محور خلاصه شده است.

وی تصریح کرد: این محورها به اعتقادی و اندیشه‌ای، اخلاقی و رفتاری و تعالیم عملی که تحت عنوان آیات احکام معروف است، تقسیم‌بندی می‌شوند.

مسئول دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود افزود: قرآن صرفاً بیان یک سری تعالیم نیست و به تعبیر دیگر صرفاً آموزشی نیست و تا اینجا با کتاب‌های دیگر شباهت دارد که صرفاً آموزشی و مولف در مقام آموزش‌دهی است.

مسئول دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود با بیان سئوالاتی در مورد آموزشی بودن قرآن و نزول برای یاد دادن تعالیم خاص به مخاطبین تصریح کرد: جواب این سئوالات خیر است؛ آنجا که قرآن از سایر کتب جدا می‌شود ،همین جاست؛ با کتب دیگر مشابه است اما آنچه قرآن را متمایز کرده از اینجا به بعد است که قرآن ضمن دادن اطلاعات به بشر این‏ها را مقدمه بر هدف بزرگی کرده است.

نظری بیان کرد: آموزش‌ و تعالیم قرآن مقدمه برای هدف اصلی قرآن است و آن بحث تربیت و هدایت بشری است؛ قرآن آموزش می‌دهد تا هدایت کند و انسان را به سر منزل مقصود برساند.

وی با اشاره به دو محور اصلی قرآن افزود: قرآن دو محور دارد؛ یکی محتوا و مضمون (مضمون‏ شناسی) و دوم سبک و روش و طریقه ارائه کردن بوده و هر دو مهم است، اما سبک و روش ارائه کردن مهم‌تر است.

مسئول دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود با بیان مثالی به تفهیم این محورها پرداخت و گفت: اگر می‌خواهید مطلبی به فرزند یا دانش‏ آموزی یاد دهید، چگونه ارائه دادن آموزش از خود آموزش مهم‌تر است تا تأثیرگذاری داشته باشد.

نظری افزود: نحوه ارائه کردن قرآن کریم معجزه است و هیچ جایی در زندگی بشر چنین سبک و روشی را نمی‌توان مشاهده کرد.

وی تصریح کرد: مردم قبل از نزول قرآن به مردم دوره جهالیت معروفند که از هر جهت در جهل و غفلت بوده‌اند.

مسئول دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در ادامه سخنان خود با بیان اینکه از نظر اخلاقی در تاریخ بشر بدترین اخلاق قبل از نزول قرآن بوده است، افزود: قرآن در بین چنین مردمی نازل شد و فقط 23 سال زمان لازم بود تا این مردم با این وضعیت 100 درصد متحول می‌شوند و مشرک، موحد و جاهل، ایثارگر می‌شود.

نظری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیات 182، 183 و 184 سوره بقره که اشاره به ماه رمضان دارد، اظهار کرد: خداوند در این آیات به ماه مبارک رمضان اشاره دارد و روزه گرفتن را واجب و چند گروه را از روزه گرفتن معاف کرده است.

وی افزود: قرآن به ما یاد می‌دهد تا تربیت کند، تأثیر بگذارد و هدایت کند و روح کلی یاد گرفتن این مسائل و عمل به این مفاهیم و سر تسلیم در مقابل ارباب فرود آوردن و مهم‏ترین الگو در پیشگاه خدا الگوی ارباب-رعیتی است.

مسئول دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود خاطرنشان کرد: این مفهوم به معنای والای آن که ارباب خداست و تمام انسان‌ها رعیت او هستند و در پیشگاه او باید کرنش کنند، صادق بوده و بهترین افتخار برای انسان‌ها، بندگی خداوند است.

نظری تأکید کرد: همین ارباب به ما امر می‌کند که روزه بگیریم و باید اطاعت کنیم؛ بحث در اینجاست که در تمام تعالیم قرآن یا اکثر آن یک ماهیت وجود دارد و آن بندگی خداوند و به کمال رساندن انسان است.

وی با اشاره به حج و اینکه خدا در ادامه رمضان به حج اشاره می‌کند، بیان کرد: در پنج میقات داریم که ابتدا برای دخول به حرم باید مُحرم شویم؛ یعنی لباس دنیا را کنار بگذاریم و 25 مورد بر شما در حال احرام حرام می‌شود.

مسئول دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود افزود: در نماز هم مانند حج، ابتدا مقدماتی دارد و بعد در نماز، ابتدا تکبیرالاحرام داریم که مُحرم و به نماز داخل شویم.

انتهای پیام/2249/صا30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول