اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

تعامل با دنیا اصل ثابت سیاست خارجی ایران است/ جمهوری اسلامی منطقی حرکت می‏کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تعامل با دنیا اصل ثابت سیاست خارجی ایران است و جمهوری اسلامی منطقی حرکت می‏کند.

تعامل با دنیا اصل ثابت سیاست خارجی ایران است/ جمهوری اسلامی منطقی حرکت می‏کند

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان به نقل از پایگاه اطلاع ‏رسانی نماینده مردم شهرستان‏های شاهرود و میامی در مجلس، کاظم جلالی اظهار کرد: اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، اصول ثابتی بوده؛ اما طبیعی است که مشی جمهوری اسلامی بر اساس این اصول ثابت، تعامل با دنیاست.

وی افزود: سیاست‌های کلی در قانون اساسی و بر اساس رهنمودهای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری کاملا روشن بوده و طبیعی است که طبق این سیاست‌ها، دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه باید راهکارهای دقیقی را برای برون‏ رفت از شرایط فعلی پیدا کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: معنای این حرف این نیست که در گام‌های اساسی که جمهوری اسلامی برداشته، تزلزلی ایجاد شود یا رویکرد عقب‌نشینی را پیش‌ بگیریم.

جلالی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس منطق حرکت کرده، اما برخی رفتارهایی که انجام شد حتما نیازمند اصلاح است.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد طی سالیان گذشته ما مسائلی را در ارتباط با روابط جهانی و سیاست خارجی مطرح کردیم که اصلاً ضرورت نداشت مطرح شود؛ مثلا در بحث هولوکاست ضرورتی نبود موضوع را به آن نحو مطرح کنیم و باعث رویکرد افراطی‌گرایانه نسبت به ایران شویم.

ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت به مصلحت نبود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره ارجاع پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به شورای امنیت نیز خاطرنشان کرد: از همان ابتدا دلسوزان کشور بر این باور بودند که ارجاع پرونده به شورای امنیت به مصلحت نیست و ما باید راهکارهایی اتخاذ کنیم که پرونده هسته‌ای کشورمان به شورای امنیت نرود.

جلالی افزود: کسانی آمدند و گفتند شورای امنیت آخر دنیا نیست یا قطعنامه‌های شورای امنیت را کاغذ پاره خواندند؛ جالب اینجاست که همین افراد امروز همه مشکلات کشور را متوجه تحریم می‌کنند؛ در حالی که این هم غلوگویی است.

وی با بیان اینکه ریشه مشکلات کشور در سوء مدیریت و برخی سوء رفتارهاست، گفت: در واقع بخش زیادی از مشکلات کشور برخواسته از تحریم نیست؛ اگرچه تحریم‌ها مشکلات را تشدید کرده اما بیشتر مشکلات ناشی از رفتارهایی است که نباید انجام می‌شد یا اینکه ما گاهی به گونه‌ای صحبت کردیم که گزک به دست دشمنان دادیم و آنها توانستند از برخی حرف‌های ما سوء استفاده کنند.

باید در تاکتیک‌ها تغییراتی ایجاد کرد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: باید بدانیم همه مشکلات ما با آمریکایی‌ها، رژیم صهیونیستی و برخی قدرت‌های بزرگ این‌ها نیست و این بی‌انصافی است که تصور کنیم همه مشکلات ناشی از این است.

جلالی افزود: مشکل ما بر سر استقلال و آزادی‌خواهی ملت است و اینکه ما نمی‌خواهیم در جریان قدرت بین‌المللی هضم شویم؛ طبیعی بوده که بخش زیادی از مشکلات نشأت گرفته از این مسئله است.

وی با تأکید بر اینکه می‌توان با حفظ استراتژی‌های اساسی سیاست خارجی، در تاکتیک‌ها تغییراتی ایجاد کرد، افزود: در این راستا، می‌توانیم از ظرفیت دیپلمات‌های قوی و قدر کشور که بخشی از آنها در دوره‌ای به حاشیه‌ رانده شدند استفاده کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: این‌ افراد باید به متن برگردند تا بتوان از این پتانسیل در جهت حل و فصل برخی مشکلاتی که ما در عرصه روابط بین‌المللی و سیاست خارجی داریم، استفاده کنیم.

مشکلات بین‌المللی کشور با سرعت قابل حل نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین با بیان اینکه مشکلات بین‌المللی کشور با سرعت قابل حل نیست، خاطرنشان کرد: هم خارجی‌ها دولت جدید را تست می‌کنند و هم ما دنیا را تست می‌کنیم که آنها می‌خواهند چه برخوردی کنند؛ بنابراین اینکه فکر کنیم مشکلات به سرعت قابل حل است، درست نیست.

جلالی با اشاره به نامه اعضای کنگره آمریکا برای تعامل این کشور با ایران اظهار کرد: برخی گام‌های کوچک اولیه برداشته شده؛ مثلاً همین نامه 131 نفر نماینده آمریکا که 17 نفرشان جمهوری‏ خواه هستند، به نظر می‌رسد گامی مثبت اگرچه کوچک است.

وی تصریح کرد: اظهار نظرهایی که برخی مقامات غربی کردند، نشانه‌هایی از واقع‌گرایی در آن مشاهده می‌شود؛ از جمله اظهارات جک استراو طی روزهای اخیر واقع‌گرایانه و اعتراف به برخی اشتباهاتی است که انجام داده‌اند.

وی همچنین گفت:‌ به نظر می‌رسد اگر غربی‌ها همین روند را ادامه دهند، می‌توان به سمت بازسازی اعتماد پیش رفت؛ البته غربی‌ها باید این را درک کنند که طرفی که امروز دچار بی‌اعتمادی است، ملت ایران هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: در برهه‌های مختلف چندین‌ ساله‌ای که از پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی می‌گذرد، آنها بودند که بد عمل کردند و به توافقات خود پایبند نبودند یا گاهی مشوق‌هایی دادند که توهین به شعور ملی ایرانیان بود؛ از این رو، باید رفتارهای خود را اصلاح کنند.

انتهای پیام/2249/صا/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول