اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل شیلات گیلان خبر داد

تولید 1000 تن ماهی خاویاری در گیلان

مدیرکل شیلات گیلان گفت: امسال یک‌هزار تن ماهی خاویاری در گیلان تولید می‌شود.

تولید 1000 تن ماهی خاویاری در گیلان

حجت سعیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در انزلی با بیان اینکه شیلات یکی از نهادهای ریشه‌دار و باسابقه در گیلان است، اظهار کرد: گیلان به دلیل شرایط ویژه آب و هوایی توانمندی بالایی در بخش صید و صیادی و آبزی‌پروری دارد.

*تولید 58 هزار تن تولیدات شیلاتی در گیلان/تولید یک‌هزار تن ماهی خاویاری در گیلان

وی مجموعه تولیدات شیلاتی گیلان را 58 هزار و 91 تن عنوان کرد و افزود: 16 هزار و 411 تن صید و صیادی و 41 هزار و 680 تن آبزی‌پروری است.

مدیرکل شیلات گیلان این نهاد را دارای 6 هزار و 200 واحد مزارع پرورش ماهی ذکر کرد و گفت: گیلان از این نظر دارای جایگاه دوم آبزی‌پروری در کشور است.

وی ادامه داد: در بخش ماهیان خاویاری با فعالیت 20 مرکز بیش از یک‌هزار تن ماهی خاویاری در حال تولید بوده که 148 تن گوشت و 400 کیلو آزاد پرورشی است.

سعیدی رتبه گیلان در بخش تولید ماهی خاویاری را در جایگاه نخست کشوری دانست.

*مصرف سرانه 14.2 کیلوگرم ماهی در گیلان/صادرات 3 هزار تن محصولات شیلاتی گیلان

وی درباره میزان مصرف ماهی در گیلان و کشور اذعان کرد: مصرف سرانه ماهی در جهان 18 کیلوگرم، در اروپا 35 کیلوگرم، در ایران 9 کیلوگرم و استان گیلان 14.2 کیلوگرم است.

این مسئول یکی از سیاست‌های سازمان شیلات را احداث بازار فروش آبزیان و ارتقای آبزی‌مصرفی در گیلان ذکر کرد.

وی به وضعیت صادرات محصولات شیلاتی در گیلان اشاره کرد و یادآور شد: سال گذشته در گیلان 3 هزار و 600 تن محصولات شیلاتی صادر شد که ارزش اقتصادی آن 30 میلیارد تومان بود.

*توسعه آبزی‌پروری محور اصلی فعالیت شیلات گیلان

سعیدی فعالیت شیلات را بر چهار محور عنوان کرد و افزود: توسعه آبزی‌پروری نخستین محور است که اجرای طرح مکانیزاسیون در مزارع پرورش ماهی را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: گیلان با تمام توانمند‌های خود در بخش کشاورزی، از نظر آب و زمین با محدودیت‌های جدی مواجه است.

مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به اینکه این بخش در بحث آب شیرین با مشکل مواجه است، خاطرنشان کرد: چاره‌ای جز استفاده بهینه از آب و خاک نداریم و باید این امر را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی محور دوم توسعه آبزی‌پروری را اجرای طرح‌های نوین و تحول‌زا عنوان کرد و متذکر شد: از دهه فجر سال 89 توانستیم در بحث پرورش ماهی در قفس و محیط‌های محصور را در دریای خزر آغاز کنیم.

سعیدی افزود: امسال با موفقیت کامل این طرح را به بهره‌برداری رساندیم و طبق مصوبه شورای اداری استان و شورای برنامه‌ریزی طرح «پکن‌کالچر» را در تالاب انزلی دنبال می‌کنیم.

*زیان‌دهی 33 شرکت تعاونی پره صیادی در گیلان/2 هزار صیاد منتظر اجرای طرح ساماندهی شرکت‌ها

وی با تاکید بر اینکه تاکنون 5 هزار متر از طرح پکن‌کالچر در تالاب انزلی اجرا شده است، اذعان کرد: در بخش آبزی‌پروری در حال رشد هستیم اما در صید و صیادی چالش و مشکلاتی داریم.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه در این استان 66 شرکت صیادی پره فعالیت دارد، خاطرنشان کرد: در مجموع با صیادان تالابی، تعداد 6 هزار و 600 نفر صیاد در گیلان فعالیت می‌کنند.

وی از تعطیلی 18 شرکت تعاونی پره صید ماهی به دلیل پیشروی آب دریا خبر داد و متذکر شد: 33 شرکت تعاونی پره به دلیل حجیم بودن آنها با مشکل زیان‌دهی مواجه است.

سعیدی با اشاره به اینکه طرح تجهیز و ساماندهی شرکت‌ها با پیگیری به تصویب رسید خاطرنشان کرد: این طرح در سال 87 از طریق هیئت وزیران به تصویب رسید.

وی با اشاره به اینکه قرار بود اعتبار این طرح تأمین شود، افزود: در سال 90 مبلغ 7 میلیارد و 300 میلیون تومان تأمین شود و 2 هزار نفر از صیادان گیلان منتظر اجرای این طرح هستند.

مدیرکل شیلات گیلان اعتبار این طرح را 55 میلیارد تومان ذکر کرد.

*رودخانه‌های گیلان شرایط تکثیر ماهیان را ندارند/زنگ خطر بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری در گیلان

وی در بخش ذخایر و بازسازی ماهیان یادآور شد: 55 رشته رودخانه در گیلان وجود دارد که همه آنها از استعداد شیلاتی برخوردار هستند اما هیچ‌کدام از آنها شرایط لازم برای تکثیر را ندارند.

سعیدی تصریح کرد: به همین منظور هر ساله 200 میلیون انواع بچه‌ماهی خاویاری و استخوانی را تکثیر و در دریا رهاسازی می‌کنیم.

وی بازماندگی از محل پرورش ماهی در بخش ماهیان استخوانی را هفت درصد و ماهیان خاویاری نیز زیر یک ‌درصد ذکر کرد و متذکر شد: این موضوع زنگ خطر جدی برای بازسازی ذخایر خاویاری است.

*ضرورت اجرای طرح جامع رودخانه‌های گیلان

مدیرکل شیلات گیلان اجرای طرح جامع رودخانه‌های این استان را مورد تأکید قرار داد و یادآور شد: باید بتوانیم در هنگام کوچ این ماهیان آنها را حفظ کنیم تا شاهد وجود این ذخایر ارزشمند در گیلان باشیم.

وی حفاظت و صیانت از گونه‌های ارزشمند دریای خزر را از برنامه‌های مهم شیلات گیلان ذکر کرد و یادآور شد: در بخش صید و صیادی این گونه‌های ارزشمند با چالش جدی مواجه هستیم.

انتهای پیام/2300/ح40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول