اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

عضو کمیته رهبری حزب بعث سوریه در گفت‌وگو با فارس:

تلاش‌هایی برای متهم کردن نظام سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی وجود دارد

یکی از اعضای کمیته رهبری حزب بعث سوریه با اشاره به اینکه دمشق شرط حضور کمیته حقیقت یاب در سوریه را انجام تحقیقات کارشناسانه دانسته، تاکید کرد که تلاش‌هایی برای متهم کردن نظام سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی به چشم می‌خورد.

تلاش‌هایی برای متهم کردن نظام سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی وجود دارد

«خلف المفتاح»، یکی از اعضای کمیته رهبری و مسئول دایره اطلاع رسانی حزب بعث سوریه و معاون سابق وزیر اطلاع رسانی این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق گفت: پس از پافشاری و اصرار دولت سوریه مبنی بر اینکه فعالیت کمیته حقیقت یاب وابسته به سازمان ملل جهت بررسی استفاده از سلاح‌های شیمیایی کارشناسانه و محدود و مشخص به منطقه‌ مورد استفاده و به دور از هرگونه جانبداری‌های سیاسی باشد و پذیرش این شروط، با حضور این کمیته در سوریه موافقت به عمل آمد.

المفتاح در ادامه توضیح داد که دمشق خواهان مشخص کردن طرف استفاده کننده از سلاح‌های شیمیایی است که ما بر این باور هستیم، گروه‌های تروریستی مسلح هستند.

وی تاکید کرد: ما می‌دانیم که تلاش‌هایی در جریان است تا نظام سوریه متهم به استفاده از این سلاح‌ها شود و این قضیه روندی سیاسی پیدا کند و این موضوعی کاملا روشن و آشکار است، به ویژه آنکه منطقه‌ای مورد بحث که در آن از سلاح‌های شیمیایی استفاده شده است، هم اکنون تحت کنترل و تصرف افراد مسلح و گروه‌های تروریستی است که بالطبع اجازه حضور کمیته حقیقت یاب در این مناطق را نمی‌دهد و این سوالات بسیاری را درباره درستی تحقیقات صورت گرفته و اطلاعات به دست آمده و تلاش برای قرار دادن آن در چارچوب‌های دیگر به وجود می‌آورد، به ویژه آنکه همان طور که می‌دانید، آثار برجای مانده از برخی سلاح‌های شیمیایی به مرور زمان از بین می‌رود و این روند تحقیقات را از مسیر درست آن خارج می‌کند.

المفتاح گفت: بنابراین این وظیفه ماست که با دقت و هوشیاری بسیار با این کمیته تعامل کنیم و مراقب باشیم تا همان طور که در سطور بالا ذکر کردم، روند تحقیق از مسیر درست آن خارج نشود و تمام اقدامات و فعالیت‌‌های آن تحت نظر دولت سوریه باشد.

وی تاکید کرد: کاملا آشکار است، آمریکا به این جهت با روس‌ها در برگزاری کنفرانس ژنو 2 موافقت کرد، چون این کنفرانس در اصل بر اساس طرح شش ماده‌ای «کوفی عنان»، فرستاده ویژه سابق سازمان ملل در امور سوریه پایه ریزی شده و دولت سوریه نیز موافقت خود را با حضور در این کنفرانس اعلام کرده است.

المفتاح توضیح داد: اما دیدیم که مسئولان آمریکایی تسلیم فشار رژیم صهیونیستی شدند و بار دیگر از مسلح کردن گروه‌های مسلح در سوریه سخن گفتند. البته در این خصوص کشورهای غربی و آمریکا و اسرائیل براین باور بودند که نظام سوریه موضع ضعیفی را در کنفرانس ژنو 2 خواهند داشت و آنها خواهند توانست ضمن ادامه روند مسلح کردن گروه‌های تروریستی در سوریه، نظام سوریه را نیز در ژنو 2 تحت فشار بگذارند و مواضع خود را بر آن تحمیل کنند

المفتاح با اشاره به اینکه تمام رویاهای غرب و آمریکا و اسرائیل درباره سوریه بر باد رفته است، تاکید کرد که داده‌ها میدانی و حقایق جاری در کشور نشان می‌دهد که نظام سوریه در موضع بسیار قدرتمندی قرار دارد و می‌تواند با موضعی قدرتمند در ژنو 2 حضور یابد. این درحالی است که نظام سوریه دارای دیدگاه‌ها و طرح‌های خاص خویش برای حل بحران در این کشور است.

وی افزود:‌ برداشت ما از کنفرانس ژنو 2 این است که تعهدات و الزاماتی بین المللی بر طرف‌های تاثیر گذار در بحران سوریه قرار دهد و سپس زمینه گفت‌وگو و مذاکره سیاسی طرف‌های مختلف درگیر در بحران سوریه را در داخل این کشور فراهم کند.

المفتاح تاکید کرد: ما به این جهت بر برگزاری نشست‌های گفت‌وگو و مذاکره ملی در سوریه تاکید می‌کنیم، چون بر این باور هستیم که طرف‌های داخلی تاثیر گذار در بحران سوریه کنار هم بنشینند و مشکلات خود را حل کنند و آنها بیش از طرف‌های خارجی بر اولویت‌ها و منافع ملی کشور آگاه هستند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول