اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

انتخابات ریاست جمهوری در مالی/ معرفی نامزدهای برجسته

انتخابات ریاست جمهوری در مالی فردا ـ یکشنبه ـ در سراسر این کشور برگزار می‌شود. از میان ۲۷ نامزد این انتخابات، رقابت جدی بین شش تن از آنهاست.

انتخابات ریاست جمهوری در مالی/ معرفی نامزدهای برجسته

به گزارش فارس، مبارزات و فعالیت‌های انتخاباتی کاندیداها در مالی برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور دیروز جمعه به پایان رسید.

این در حالی است که دولت باماکو پس از 18 ماه بحران سیاسی در حال گذار از مرحله جنگ و خشونت با شورشیان و پشت سر گذاشتن دوره انتقالی برای رسیدن به نظم مبتنی بر قانون اساسی است.

انتخابات ریاست جمهوری در مالی فردا یکشنبه برگزار می‌شود و این اولین انتخابات پس از کودتای ماه مارس سال 2011 میلادی است که تومانی توره، رئیس جمهور منتخب در جریان آن چند ماه پیش از به پایان رسیدن دوره ریاست جمهوری خود سرنگون شد.

27 نامزد در انتخابات ریاست جمهوری مالی شرکت می‌کنند که از جمله آنها چند رئیس جمهور و نخست وزیر سابق و همچنین یک نامزد زن است.

از برجسته ترین این نامزدها «براهیم ابوبکر کیتا» شخصیت کهنه کار سیاسی است که 68 سال دارد و نخست وزیر مالی بین سال‌های 1994 تا 2000 بوده و از سال 2002 رئیس پارلمان است.

کیتا در دانشگاه سوربون پاریس درس خوانده و در مالی ابتدا برای صندوق توسعه اروپا کار می‌کرد.

کیتا در انتخابات ریاست جمهوری از حزب «راهپیمایی برای مالی» است و شعار انتخاباتی وی نیز «اول مالی» است.

«مودیبو سیدیبی»، دیگر نامزد برجسته انتخابات مالی از کارشناسان ماهر در زمینه سیاست است وی در فرانسه تحصیل کرده و در ابتدا مشاور وزارت دفاع و رئیس پلیس در مالی بوده است در دهه نود قرن گذشته سیدیبی 60 ساله وزیر بهداشت بود و در دوره الفا عمر کوتاری وزیر خارجه بود.

پس از انتخاب آمادو تومانی توره به عنوان رئیس جمهور موقت مالی سیدیبی دبیر کل ریاست جمهوری و در رتبه وزیر تعیین شد، وی بین سال‌های 2007 تا 2011 نخست وزیر بوده است.

«سومانو ساکو»، سیاستمدار و کارشناس اقتصادی در مالی متولد سال 1949 است و بین سال های 1991 تا 1992 نخست وزیر بوده است.

ساکو نامزد حزب کنگره ملی برای همبستگی آفریقا است.

«شیخ مودیبو دیارا»،  فیزیکدان 61 ساله در سال 2011 حزب جنبش برای توسعه مالی را تاسیس کرد و در سال 2012 در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد اما مالی با کودتا روبه رو شد و ارتش، مودیبو را نخست وزیر دولت انتقالی قرار داد اما دیری نپایید که مودیبو تحت فشار کودتاچیان سابق استعفا داد.

وی هدف خود از شرکت در انتخابات بازگرداندن نظم به مالی و برگزاری انتخابات دموکراتیک در سریع ترین زمان ممکن دانست.

«حیدرة سیز »،تنها زنی است که در انتخابات مالی نامزد شده است وی که 45 سال سن دارد نماینده استان بوریم (شمال مالی) در پارلمان این کشور است و فراکسیون زنان، توسعه و حمایت از کودکان را در پارلمان رهبری می کند.

«سومیله سیز»، 63 ساله رقیب امادو تومانی توره در انتخابات ریاست جمهوری سال 2002 بود، پیش از این پست های وزارتی و سیاسی بلندپایه داشته است.

کمیسیون انتخابات مالی اعلام کرد که حدود 6.9 میلیون واجد شرایط رای دادن در مالی وجود دارند.

دست کم نیم میلیون شهروند از خانه های خود در شمال این کشور آواره شده و از بیم شبه نظامیان به جنوب این کشور یا کشورهای خارجی مهاجرت کرده اند.

طرف های اعانه دهنده بین‌المللی تاکید کرده اند که در صورت برگزاری انتخابات در مالی آنها طبق تعهد خود در ماه مه حدود 4 میلیارد دلار به این کشور فقیر می‌پردازند.

مالی سومین کشور تولیدکننده طلا در آفریقا است که از یک و اندی پیش درگیر جنگ داخلی با شورشیان و گروه‌های مسلح است.

حدود 100 ناظر اتحادیه اروپا یکشنبه در پنج منطقه اداری از هشت منطقه مستقر می شوند اما آنان در سه منطقه تومبوکتو، گائو و کیدال در شمال مالی مستقر نخواهند شد، این مناطق به مدت 9 ماه در سال 2012 در اشغال گروه‌های مسلح افراطی قرار داشت اما با مداخله نظامی فرانسه این گروه‌های تقریبا سرکوب و عناصر آن کشته و یا پراکنده شده‌اند.

لویی میشل رئیس هیئت ناظران اتحادیه اروپا نیز دیروز جمعه در باماکو اعلام کرد انتخابات ریاست جمهوری در مالی که نخستین روز آن یکشنبه برگزار می شود ،می تواند در شرایط و اوضاع قابل قبول برگزار شود.

میشل در نشستی خبری گفت: من فکر می‌کنم این انتخابات می تواند در شرایط و اوضاع قابل قبولی برگزار شود و ما می‌توانیم شاهد خدشه دار شدن نتایج انتخابات نباشیم.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول