اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اول رئیس ‌جمهور خبر داد

مطرح شدن کلید طلایی فرمانداری ویژه مرند در جلسه هیئت دولت در هفته جاری

معاون اول رئیس ‌جمهور با بیان اینکه شهرستان مرند قابلیت آن را دارد که به فرمانداری ویژه تبدیل شود، گفت: امیدواریم در جلسه هیئت دولت در هفته جاری بتوانیم این موضوع را به تصویب برسانیم تا این شهرستان به فرمانداری ویژه تبدیل شود.

مطرح شدن کلید طلایی فرمانداری ویژه مرند در جلسه هیئت دولت در هفته جاری

به گزارش خبرگزاری فارس از مرند، محمدرضا رحیمی عصر امروز در آیین افتتاح بیمارستان 134 تختخوابی مرند با بیان اینکه شهرستان مرند از وسعت، جمعیت و ظرفیت‌های بالایی برخوردار است، اظهار کرد: این شهرستان قابلیت آن را دارد که به فرمانداری ویژه تبدیل شود.

وی تصریح کرد: دولت در حال پیگیری است تا در صورت امکان شهرستان مرند را به فرمانداری ویژه تبدیل کند.

رحیمی افزود: امیدواریم در جلسه هیئت دولت در هفته جاری بتوانیم این موضوع را به تصویب برسانیم تا این شهرستان به فرمانداری ویژه تبدیل شود.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین شهرستان مرند را یکی از مناطق زیبای کشور برشمرد و افزود: این شهرستان دارای مردمانی صادق و مومن است و بسیاری از دانشمندان از این منطقه برخاسته‌اند.

پیش از این شهرستان مراغه و میانه نیز در آذربایجان‌شرقی نیز به عنوان فرمانداری ویژه تعیین شده بودند.

فرمانداری ویژه به چه فرمانداری می‌گویند

به منظور ارائه خدمات مناسب و نظارت بر انجام فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی در شهرستان‌های بزرگ، وزارت کشور مکلف شده در تعدادی از شهرستان‌های کشور که واجد شاخص‌های زیر باشند نسبت به دایر کردن فرمانداری ویژه اقدام کند:

الف – جمعیت شهرستان              (250) هزار نفر

ب- جمعیت مرکز شهرستان          (125) هزار نفر

ج- فاصله شهرستان از مرکز استان (125) کیلومتر

تبصره: دایر کردن فرمانداری ویژه در شهرستان‌هایی که دو شاخص از سه شاخص یاد شده را دارا باشند منوط به تصویب هیئت وزیران خواهد بود.

ویژگی‌های فرمانداری ویژه

1- سمت فرماندار در فرمانداری ویژه، معاون استاندار و فرماندار است که در تمام جلسات معاونان استان حضور دارد.

2- سطح مدیران واحدهای اداری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، راه و ترابری، امور اقتصادی و دارایی، کار، تعاون و رفاه اجتماعی، اطلاعات و بازرگانی، به معاون مدیرکل ارتقا می‌یابد.

هدف از ارتقای شهرستان‌ها به فرمانداری ویژه

به منظور ارائه خدمات مناسب و نیز عدم تمرکز اداری و کاهش مراجعات مردم به مراکز استان‌ها و همچنین در راستای بسترسازی عملی برای توسعه در آمایش شهرستانی و نیز محرومیت‌زدایی و توزیع عادلانه منابع و بودجه شهرستان‌های دارای شرایط یاد شده به فرمانداری ویژه ارتقا یافته‌اند.

آیین‌نامه شرح وظایف کامل و حدود اختیارات فرمانداری ویژه با حضور فرمانداران ویژه من‌جمله فرماندار محترم مراغه در اسفند ماه 88 با حضور معاونان و وزیر کشور تهیه و تدوین و برای تصویب به هیئت دولت در سال 1389 ارائه شده است.

نگاهی به شهرستان مرند

سابقه تاریخی

براساس تحقیقات تاریخی، مرند در اقتدار کلده و آشور مرکز مهمی بوده است. به روایتی کلمه مرند در زبان ارمنی به معنای دفن یا دفینه است که گویند مرند محل دفن نوح پیغمبر است و بنا به قولی محل دفن مادر نوح پیغمبر می‌باشد. مورخان قدیم نوشته‌اند که مرند پایتخت واسپورگان در دوره ساسانی بوده و بقایای آتشکده‌ای در تپه خاکستری مرند می‌تواند دلیل آن باشد. در تواریخ قدیم نقطه‌ای که از لحاظ جغرافیایی منطبق با سرزمین مرند بوده به نام‌های مورندا و مانداگارانا معروف بوده و نشانه‌هایی از تمدن ساسانی و مادها در این منطقه وجود دارد که از طرف بسیاری از مورخان تایید شده است. بطلمیوس جغرافیدان معروف یونان از این منطقه بنام مانداگارانا یاد می‌کند که منطبق بر مرند امروزی است.

موقعیت جغرافیایی

شهرستان مرند با وسعت 3286 کیلومتر مربع (7.2 درصد مساحت استان) در 60 کیلومتری تبریز واقع شده و از سمت شمال با شهرستان جلفا، از سمت شرق با شهرستان‌های ورزقان، از سمت غرب با استان آذربایجان‌غربی و از سمت جنوب با شهرستان شبستر هم‌مرز است.

تقسیمات کشوری

طبق آخرین تقسیمات کشوری شهرستان مرند دارای دو بخش به نام‌های مرکزی (شامل دهستان‌های دولت‌آباد، بناب، کشکسرای، میشاب، زنوزق، هرزندات غربی و هرزندات شرقی) و یامچی (شامل دهستان‌های ذوالبین و یکانات)، پنج نقطه شهری به نام‌های مرند، بناب، زنوز، کشکسرای و یامچی و 121 آبادی می‌باشد.

جمعیت

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1390، جمعیت شهرستان مرند در حدود 239209 نفر (6.4 درصد جمعیت استان) و جمعیت مرکز این شهرستان 124323 نفر برآورد شده است. جمعیت شهری این شهرستان 148875 نفر و جمعیت روستایی آن 90334 نفر و تعداد خانوار آن 69512 خانوار است.

اقلیم و آب و هوا

وجود آب و هوای معتدل سرد و همچنین نامناسب بودن بارش سبب شده که پوشش گیاهی این شهرستان نیز از آب و هوای آن تبعیت نماید. بدین معنی که اگر بارش و میزان نزولات هوا متناسب باشد پوشش گیاهی بهتر رشد کرده و در غیر این صورت وضع پوشش گیاهی مطلوب نخواهد بود. پوشش گیاهی این منطقه از نوع استپ بوده و در بهار رویش گیاهی به مدت 11 روز تمام مناطق کوهستانی میشاب و سایر مناطق را می‌پوشاند ارتفاع گیاهان تا 60 سانتی‌متر نیز می‌رسند. شهرستان مرند در منطقه کوهستانی قرار گرفته و بیش از دو سوم مساحت آن را اراضی ناهموار تشکیل می‌دهد. بنابراین ارتفاع اراضی جلگه‌ای از سطح دریا بین 900 تا 1500 متر متغیر بوده که ارتفاع پست‌ترین نقطه در دشت یکانات از سطح دریا 900 متر و در مرتفع‌ترین نقطه یعنی قله میشاب (میشو) بالغ بر 3125 متر می‌گردد.

وضعیت اقتصادی

اقتصاد مرند بیشتر بر پایه کشاورزی استوار است. تمام منطقه مرند بنا به شرایط طبیعی، برای دامداری، کشاورزی و باغداری مناسب می‌باشد. این شهرستان با دارا بودن حدود 11 درصد کل اراضی باغی استان، ظرفیت بالای تولید عسل، ظرفیت بالای تولیدات دامی به ویژه گوشت مرغ و گوشت قرمز، پتانسیل مناسب دامپروری، 9 معدن فعال، مزیت نسبی در تولید محصولات کانی غیرفلزی و واقع شدن در مسیر راه آهن سراسری کشور به اروپا، قفقاز و آسیای مرکزی، پتانسیل زیادی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعت و معدن و صنایع تبدیلی کشاورزی دارد.

در سال‌های اخیر به علت کاهش آب سفره‌های زیرزمینی کشاورزان تدابیری جهت تطبیق با شرایط آب و هوایی اندیشیده و برای مقابله با خشکسالی و کمبودهای آب زراعتی تحول نوینی در نوع کشت محصولات ابداع کرده‌اند. از آن جمله می‌توان به کشت زعفران که در اقتصاد کشاورزی به گیاه طلایی مشهور است اشاره کرد. اخیرا به صورت گسترده در دهستان بناب واقع در شرق مرند ترویج گردیده و از مرغوبیت و معروفیت خاصی برخوردار شده است. صنعت مرند با ایجاد شهرک صنعتی در قسمت شمالی و با رغبت بخش خصوصی نویدبخش چشم‌انداز درخشانی است. با راه‌اندازی واحدهای صنعتی در این شهرک و سرمایه‌گذاری‌های صنعتی جدید امید می‌رود گام مهمی در رفع بیکاری و اشتغال‌زایی جدید برداشته شود.

نقاط تاریخی و دیدنی

مسجد جامع مرند (مربوط به قرن 8 هجری)، کاروانسرای مرند (در 23 کیلومتری مرند مربوط به قرن 8)، مسجد بازار مرند، امامزاده احمد و امامزاده ابراهیم، آبشار عیش‌آباد (در قسمت کوهستانی میشو غربی در نزدیکی روستای عیش‌آباد)

انتهای پیام/60002/ش40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول