اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرهنگ رمضان در شهرستان‌های مختلف استان یزد

سنت روزهای رمضان و شب‌های احیا در بافق/ آداب و سننی که جان می‌گیرند

شب 19 ماه مبارک رمضان، یکی از شب‌های عظیم و با فضیلت و یکی از سه شب موسوم به شب قدر است. این شب‌ها به خاطر احترام و جایگاه ویژه‌ای که نزد مردم داشته‌اند،‌ همواره آدابی به دنبال خود داشته‌اند که اکنون فرصتی برای احیای آنهاست.

سنت روزهای رمضان و شب‌های احیا در بافق/ آداب و سننی که جان می‌گیرند

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، شب نوزدهم ماه مبارک رمضان،مصادف شده با شب ضربت خوردن امام علی (ع) به دست ابن ملجم لعین و بنا به روایت مشهور، شب نزول وحی است.

مردم بافق در این شب در تمام مساجد محلات به ویژه مسجد جامع و امامزاده عبد الله بن موسی بن الکاظم (ع) مراسم عزاداری می‌کنند و قرآن بر سر گذاشته و شب زنده‌داری می‌کنند و مراسم‌های ویژه‌ای را تا سحر برگزار می‌کنند.

با اینکه احتمال نزول قرآن در شب بیست و سوم ماه رمضان بیشتر است، دو شب نوزدهم و بیست و یکم به دلیل مصادف شدنشان با ضربت خوردن و شهادت مولی الموحدین، حضرت علی (ع) شور و حال ویژه‌ای دارد و در نزد مردم بافق به ایام تیغ مشهورند.

* روضه قنبر

رسم قابل ذکری که متفاوت از سایر شهرها و آبادی‌های کشور در بافق مرسوم است و صرفا در شب بیست و یکم رمضان نمود می‌یابد، مرثیه خوانی مولای متقیان حضرت علی (ع) است که به روضه قنبر مشهور است.

در این شب یکی از دراویش با لباس سفید بلندی بر تن، دستاری مشکی دور سر و شالی هم دور کمر در حالی که تبرزینی بر دوش گرفته از در مسجد جامع وارد می‌شود و مردم آماده بر سر گذاشتن قرآن می‌شوند که در این هنگام مداح وارد می‌شود و با بانگ بلند می‌خواند:

خادم درگاه علی قنبرم

منتظر مقدم آن سرورم

ناد علیاً علیاً یا علی

مداح چندبار شعر را تکرار می‌کرد تا کنار محراب می‌رسید سپس پای منبر می‌ایستاد و اشعار دیگری را در رثای حضرت علی (ع) می‌خواند و مردم گریه و زاری می‌کردند بعد قرآن بر سر می‌گذاشتند. آخرین بازمانده و مجری این رسم، مرحوم درویش محمد بود که حتی چند سال قبل از وفاتش این رسم را اجرا می‌کرد اما بعدها بر اثر کهولت سن قادر به انجامش نبود.

* ختم قرآن از رسوم پسندیده مردم بافق/ عقاید زنان در مورد هر کدام از سوره‌ها

زنان بافقی عقاید جالبی در مورد هر کدام از سوره‌های قرآن دارند که در جلسه ختم به تعبیر و تفسیر آن می‌پردازند:

سوره زلزال: اگر نوبت قرائت این سوره بر کسی بیفتد می‌گویند منزلش را عوض می‌کند و خانه بهتری می‌خرد.

آیة‌الکرسی: اگر در جلسه ختم مشخص شود که فردا آیة‌الکرسی قرائت می‌شود، زن یا زنان حامله برای آن جلسه تعدادی انار شیرین تهیه می‌کردند و با خود به مجلس قرآن خوانی می‌آوردند، آیة الکرسی را بر آن می‌خواندند بعد از ختم، انار را به تکه‌های کوچک تقسیم می‌کردند و آنها را به گونه‌ای می‌خوردند که دانه‌ای از آن روی زمین نیفتد و معتقد بودند فرزندی که خدا عطا خواهد کرد، پسر خواهد بود.

سوره یس: برای سوره یس تعدادی سیب به جلسه می‌آورند، سیب‌ها را در سینی می‌گذارند و در وسط جلسه قرار می‌دهند در پایان، زن یا زنان حامله می‌خورند و معتقدند فرزند زیبا به دنیا خواهند آورد.

سوره یوسف: زنان حامله بافقی معتقدند در وقت قرائت این سوره باید مقداری نبات وسط جلسه بگذارند و آخر جلسه به نیت شفا هر کدام مقداری از آن را بخورند.

سوره طه: آیه بیست و هشتم این سوره برای مهر و محبت موثر است و به این نیت 28 جزء قرآن تا روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان خوانده می‌شود در صورتی که ماه مبارک رمضان 29 روز باشد و تمام شود، دو جزء آخر یعنی جزء 29 و 30 را با هم قرائت می‌کنند و اگر ماه 30 روز بود هر روز یک جزء قرآن قرائت و ختم می‌شود.

* کیفیت ختم قرآن مجید

ابتدا مانند روزهای قبل همسر روحانی شروع کننده است. اول جزء سی‌ام سوره نبأ را می‌خواند و ادامه جلسه را به زنی که در سمت راستش نشسته می‌سپارد، از اینجا دیگر کسی حق ندارد جابه‌جا شود و محل نشستن را تغییر دهد زیرا قل هوالله در این جزء قرار دارد و باید قسمت کسی شود و بر یکی از قاریان بیفتد. قرائت سوره‌های باقیمانده به نوبت دورمی‌زند تا بالاخره سوره توحید (قل هوالله احد) نصیب یکی از حضار می‌شود و معتقدند این سوره بسیار خوش یمن و مبارک است و بر هر که بیفتد، خوشحال می‌شود و به او تبریک و قبول باشد می‌گویند و باید بعد از عید فطر در جلسه‌ای که ترتیب می‌دهد، آش بپزد و همه را دعوت کند و شیرینی هم بدهد.

* سوره توحید و اعتقاد مردم بافق

اگر قل هوالله بر دختری بیفتد، اعتقاد دارند خوشبخت می‌شود و به زودی به خانه بخت می‌رود، اگر زنی باشد که فرزندی نداشته باشد، معتقدند بچه‌دار می‌شود و اگر هم به زیارت رود، بی‌خطر می‌رود و صحیح و سالم باز می‌گردد.

* بخشیدن ختم قرآن

فعل ارزشمند و عمل سخاوتمندانه در ختم کل قرآن کریم، بخشیدن ثواب آن به والدین متوفی یا رفتگان نزدیک است مثلاً می‌گویند از ثواب این ختم، پنج جزء را به پدر، پنج جزء را به مادر، 11 جزء را به امامزاده عبدالله (ع) و پنج جزء را برای سلامتی فرزندانم بخشیدم.

* دعای ختم قرآن

زنان بافقی به غیر از ادعیه مرسوم و آیات معمول که بعد از قرائت کل قرآن کریم خوانده می‌شود، اشعار دعاییه‌ای هم می‌خوانند.

به نبی و ولی و هر دو پسر

به عابدین و باقر ، امام دین جعفر

به  موسی و رضا و تقی و هم نقی

به عسکری و مهدی که هست غیب اندر

گناه ظاهر و پنهان ما که بی‌حد است

بزرگوار خدایا تو از همه بگذر

یا رب به رسالت و رسول ثَقلین

یا به غزا کننده بدر و حُنین

عصیان مرا دو نیم کن در عرصات          

نیمی به حسن ببخش و نیمی به حسین

انتهای پیام/2464/ک30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول