اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی:

علما همواره از استقلال و امنیت کشور حراست کرده‌اند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: در طول تاریخ علمای اسلام نه تنها به تعلیم و تربیت مردم پرداخته‌اند، بلکه از استقلال و امنیت مملکت نیز حراست کرده‌اند.

علما همواره از استقلال و امنیت کشور حراست کرده‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری ظهر امروز در آیین افتتاح موزه علما و مفاخر آذربایجان در تبریز اظهار کرد: تاریخ را که مطالعه می‌کنیم می‌بینیم تعدادی از علما که زادگاهشان تبریز بوده و بعدها در نجف و قم و یا در همین تبریز زندگی کرده‌اند، چه خدمات شایسته‌ای به آذربایجان و به طور کلی به اسلام عرضه داشتند.

وی افزود: در متون دینی ما علما با شهدا مقایسه نمی‌شوند بلکه با انبیاء الهی مقایسه می‌شوند چون علما هستند که با قلم خود شهید پروری می‌‌کنند و شهدایی تربیت می‌کنند که در راه اسلام فداکاری کنند.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه اگر علمای دین نبودند معلوم نبود بعد از 14 قرن ما از نظر ارزش‌های دینی و حاکمیت چه وضعیتی داشتیم، تصریح کرد: حتی مسلمانان دیگر کشورها نیز معتقدند تفسیر المیزان علمای ما از لحاظ بعد روایی و ادبی بهترین تفسیر نوشته شده است که با ابتکار خاصی تدوین شده است.

وی گفت: زمانی که کشور ما تجزیه می‌شد این علمای دین بودند که ایستادگی کردند و مانع شدند و از همین رو فقدان کسانی مثل میرزای شیرازی هرگز در تاریخ ما فراموش نمی‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با اشاره به افتتاح موزه علمای آذربایجان گفت: آنچه در اینجا آمده هم در این کتاب تدوین شده و هم در موزه حدود 50 نفر از علمای آذربایجان است که در قرن 13 و 14 هجری زندگی می‌کرده‌اند وگرنه قبل از آن هم علمای بزرگی در آذربایجان زیسته‌اند. دهها فقیه و عالم در این منطقه زندگی می‌کردند که یا تاریخچه زندگی آنها در دست نیست و یا اگر تمام آن‌ها در اینجا گردآوری می‌شد، مثنوی هزار من کاغذ بود.

آیت‌الله مجتهد شبستری تصریح کرد: برخی از این مفاخر که امروز از آنها تجلیل می‌شود حتی در حد و اندازه مرجعیت بودند و برخی از این بزرگان از مفاخر عرصه ملی هستند. این بزرگواران خدمتی به جهان اسلام کردند که کمتر عالمی می‌تواند چنین خدمتی انجام دهد.

وی همچنین یادآور شد: این موزه برای معرفی جمعی از مفاخر اسلام است که اهل آذربایجان بوده‌اند تا جوانان بدانند که چه کسانی تا امروز اسلام را حفظ کرده‌اند و قدر مراجع و بزرگانی که در قید حیات هستند را بدانند و فاصله خود را با روحانیت حفظ کنند.

انتهای پیام/60002/ذ30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول