اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ارشاد آذربایجان‌شرقی خبر داد

گسترش فضای مقبرة‌الشعرای تبریز برای یادمان و موزه شعرا و نویسندگان آذربایجان‌شرقی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از گسترش چند هزار متری فضای مقبرةالشعرای تبریز برای یادمان و موزه شعرا و نویسندگان استان خبر داد.

گسترش فضای مقبرة‌الشعرای تبریز برای یادمان و موزه شعرا و نویسندگان آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، علی داننده ظهر امروز در آیین افتتاح موزه موقت علما و مفاخر آذربایجان در تبریز اظهار کرد: این طرح پس از مطرح شدن در شورای فرهنگ عمومی استان مورد موافقت قرار گرفت و بلافاصله اقدامات اجرایی آن آغاز شد که در سه بخش اعم از علما و عرفا، شعرا و نویسندگان، هنرمندان و اهالی فرهنگ و شهدا تشکیل شده است.

وی عنوان اصلی این طرح را «مفاخر آذربایجان، نمادهای عزت ایران اسلامی» عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون در حوزه موزه علما و عرفا اقدامات خوبی انجام شده به طوری که 100 تابلو نقاشی تولید و خلق شده که امروز از آنها رونمایی خواهد شد.

داننده افزود: در تلاشیم فضایی مجهز به حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار را فراهم کنیم تا از امکانات صوتی و تصویری برخوردار باشد تا حتی صدای این بزرگان هم در آنجا قابل شنیدن باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی همچنین تصریح کرد: برای موزه علما زمینی به مساحت 6 هزار و 500 متر در میدان آذربایجان تبریز اختصاص داده شده و همچنین مقبرةالشعرای تبریز نیز برای یادمان شعرا و نویسندگان چند هزار مترمربع گسترش خواهد یافت.

داننده با بیان اینکه در موزه شعرا و نویسندگان نیز اقداماتی مانند موزه علما انجام شده، اظهار کرد: این آثار با هدف اینکه جوانان ما گذشته خود را در آینه علما ببینند پایه‌ریزی شده است و در مرحله بعد اینکه هنر آذربایجان از طریق خلق آثار دینی موزه‌ای برای سال‌های آتی باشد.

وی افزود: همچنین تلاش داریم موزه مجازی این آثار را نیز مهیا کنیم تا هر کسی در هر نقطه‌ای بتواند با این فضای دینی ارتباط برقرار کرده و از این سرچشمه جوشان بهره ببرد.

داننده همچنین به برگزاری کنگره‌ها و نشست‌هایی در کنار این موزه اشاره کرده و گفت: پیش‌بینی کنگره‌هایی برای معرفی بزرگان اتخاذ شده که برای نمونه سال گذشته کنگره آیت‌الله قاضی طباطبایی را برگزار کردیم و با استقبال زیادی روبه‌رو شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: این آغاز راه است و دین ما به دین تمام شدنی نیست چرا که در حوزه علما هر کاری انجام شود چیزی نیست و ما افتتاح این موزه را تنها مقدمه‌ای می‌دانیم.

وی تصریح کرد: استاد حسن مردانه در این طرح نقاشی تصاویر 50 تن از علما و 20 تن از شهدا را بر عهده داشته و همچنین تهیه تمام اسناد تاریخی مربوط به پیشینه علما بر عهده وی بوده است.

به گفته داننده، همچنین استاد حسین رسام، خوشنویس برجسته تبریزی تحریرگر بیوگرافی علما بوده و مجری طرح، مدیریت و تحقیق و پژوهش نیز بر عهده حجت‌الاسلام مولایی بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با اشاره به مراحل اجرای طرح «مفاخر آذربایجان نمادهای عزت و سربلندی ایران اسلامی» گفت: این طرح جامع با هدف بازشناسی و آشنایی عموم مردم به ویژه جوانان‌، با راه و روش بزرگان علم و عرفان و ‌نشر آموزه‌های متعالی قرآن کریم و ائمه اطهار (ع) در سه بخش «عالمان دینی و عارفان اسلامی»، «شاعران و نویسندگان» و «شهیدان و هنرمندان» در حال اجراست.

وی افزود: در اجرای این طرح از ظرفیت‌های غالب رشته‌های هنری و فضای مجازی بهره گرفته شده و این آثار به پنج زبان زنده‌ دنیا ارائه می‌شود.

داننده، پژوهش علمی و نگارش دانشنامه‌ مفاخر آذربایجان، تهیه‌ تابلوهای تصاویر و کتیبه‌های خوشنویسی از شرح حال مختصر مفاخر و مشاهیر، چاپ مجموعه‌ی تصاویر و شرح حال‌ها در قالب آلبومی نفیس، تولید فیلم مستند، نمایشنامه و رمان از سیر زندگانی مفاخر، ایجاد سایت موزه‌ی مجازی از آثار تولید شده، برگزاری کنگره‌های بزرگداشت بزرگان علم، عرفان و ادب را از جمله کارهای انجام گرفته در این راستا عنوان کرد

انتهای پیام/60002/ح40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول