اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

غروب تدریجی کشاورزی در آسمان آبی گیلان

غروب تدریجی بخش کشاورزی گیلان کشاورزان پرتلاش را غمگین کرده است.

غروب تدریجی کشاورزی در آسمان آبی گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، گیلان استانی کشاورزی است و در این پهنه وسیع حدود 317 هزار بهره‌بردار در 434 هزار هکتار اراضی کشاورزی آن مشغول به‌کار هستند.

گیلان حدود 9 دهم مساحت کشور را دارد و با تلاش کشاورزان گیلانی سالانه حدود 2.5 میلیون تن در گیلان محصول تولید می‌شود.

گیلان جزو چهار استان‌ برتر کشور به دلیل تنوع تولید محصولات کشاورزی است.

یک‌هزار و 347 تن محصولات زراعی، 612 هزار تن تولید محصولات باغی، 483 هزار تن تولید محصولات دامی و 34 هزار تن تولیدات شیلاتی از ویژگی‌های بارز کشاورزی گیلان است.

*23.5 درصد جمعیت گیلان کشاورز هستند

با توجه به اینکه گیلان به لحاظ مساحت استان کوچکی است در تولید محصولات جایگاه ویژه‌ای دارد و در بحث شالیزاری با 238 هزار هکتار دارای مقام نخست کشوری است.

گیلان از نظر میزان برداشت برنج رتبه دوم کشوری را دارد و به دلیل بومی بودن محصولات کشاورزی و شلتوک برنج، مقدار یک میلیون و 100 هزار تن شلتوک و 700 هزار تن برنج سفید تولید می‌شود.

در تولید چای، فندق، بادام زمینی و نوغان مقام نخست کشوری از آن گیلان است و در تولید زیتون و جوجه یک‌روزه مقام سوم کشور و در پرورش مرغ اجداد مقام دوم کشوری را دارد.

طبق آمارنامه سال 1388 کشور، حدود 23.5 درصد جمعیت گیلان در بخش کشاورزی مشغول هستند که نسبت به دیگر نقاط کشور آمار بسیار بالایی است.

تولید ناخالص داخل گیلان به قیمت بازار و ارزش افزوده بخش کشاورزی آن حدود 13 درصد است.

*اعتبارات دریافتی بخش کشاورزی گیلان کمتر از 5 درصد است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت حوزه اعتبارات استانی را از مشکلات عمده این بخش عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه 23.5 درصد جمعیت استان در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند و حدود 13 درصد تولید ناخالص استان را داریم اما دریافتی ما از اعتبارات استانی کمتر از پنج درصد است یعنی باید سهم 13 درصدی تولید خود را با دریافت پنج درصد اعتبار پوشش دهیم.

علیرضا شعبان‌نژاد، خرده مالکی بودن را از تهدیدهای بخش کشاورزی دانست و اظهار کرد: گیلان در اراضی شالیزاری 6 دهم هکتار مالکیت و در باغ‌ها نیز 7 دهم هکتار مالکیت دارد.

وی، تک‌پیشگی را از مشکلات بخش کشاورزی گیلان نامید و تصریح کرد: در گذشته نه چندان دور گیلان عمده کشاورزان چند پیشه بودند و اکنون به تک‌پیشگی رفته‌اند.

این مسئول ادامه داد: به طور مثال کشاورز برنج کار تنها در همان سه یا چهار ماه از مزارع خود استفاده می‌کند و بقیه ماه‌ها را بیکار است و در باغ‌های چای نیز همین وضعیت را دارند.

وی یکی از برنامه‌های جهاد کشاورزی گیلان را ترویج چند پیشگی ذکر کرد و یادآور شد: عدم نگاه مسئولان استانی به بخش کشاورزی نیز جزو تهدیدهاست و توسعه بخش کشاورزی را با کندی مواجه می‌کند.

شعبان‌نژاد، جمعیت آماده به کار استان و وجود منابع خدادادی و زمین‌های مستعد و آب و چهار فصلی بودن گیلان را از مزیت‌ها و فرصت‌های کشاورزی استان عنوان کرد.

*پرداخت سالانه 6 میلیارد تومان به بازنشستگان جهاد کشاورزی گیلان

وی اذعان کرد: 250 میلیارد تومان مصوبه دولت را داریم و 9 مرکز تحقیقات ملی و بین‌المللی در استان فعالیت دارند که در بین استان‌های کشور گیلان دارای رتبه نخست است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تصریح بر اینکه انتظار می‌رود عنایت ویژه‌ای به تقسیم اعتبارات هزینه‌ای سازمان جهاد کشاورزی شود، خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی از ادغام دو دستگاه به وجود آمده است و عمده نیروها در معرض بازنشستگی قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: با یک‌هزار و 200 نفر پرسنل جهاد کشاورزی سالانه 150 تا 160 نفر خروجی داریم که مطالبات اینها هر ساله 6 میلیارد تومان است و اکنون بدهی بازنشستگی داریم.

شعبان‌نژاد، تصریح کرد: از ابتدای فروردین 91 که نیروهای ما بازنشسته شدند تا به امروز 3 میلیارد و 200 میلیون تومان بدهی داریم.

وی با بیان اینکه بازنشسته‌های جهاد کشاورزی به دلیل سختی کار که در دوران جنگ داشتند از آسیب دیده‌های زمان جنگ هستند، یادآور شد: این افراد وقتی در سختی کار بازنشسته می‌شوند هزینه آنها چند برابر می‌شود و شغل دوم ندارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، با بیان اینکه امسال حدود 6 میلیارد تومان باید به بازنشسته‌ها پرداخت شود، متذکر شد: بدهی سازمان جهاد کشاورزی به تامین اجتماعی 3 میلیارد و 200 میلیون تومان است که هر ماه 25 میلیارد تومان سود این بدهی به حساب ما واریز می‌شود.

وی خواستار توجه ویژه بخش اعتبارات تملک دارایی و سرمایه‌ای کشاورزی استان شد و اذعان کرد: اگر قرار است گیلان طرح تجهیز توسعه داشته باشد باید توجه ویژه شود.

شعبان‌نژاد، افزود: به پیمانکاران که در بخش تجهیز و اراضی کار کردند 24 میلیارد تومان از منابع ملی و 8 میلیارد تومان از منابع داخل استان بدهی داریم.

وی مشکلات تعدادی از گلخانه‌داران استان که در برف سنگین 83 و 86 خسارت دیدند را از معضلات جدی دانست و گفت: 700 گلخانه‌دار امروز در پرداخت اصل و سود بدهی مشکل دارند و حدود 7 میلیارد تومان بدهکار هستند و از نمایندگان می‌خواهیم کمک کنند.

*4 درصد اراضی نکاشت گیلان زیرکشت رفت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه قوانین موجود به حفظ و نگه‌داری اراضی کمک نمی‌کند، یادآور شد: اراضی به شدت در تهدید است و حتی دستگاه قضایی در سخت‌گیری‌هایی که ما انجام می‌دهیم به نفع تغییر کاربری رأی می‌دهد.

وی در بحث واردات برنج متذکر شد: از وزیر کشاورزی درخواست کردیم تا دی ماه سال 92 از واردات برنج جلوگیری کند که کشاورزان بتوانند برنج خود را با قیمت بفروشند.

شعبان‌نژاد با بیان اینکه اکنون قیمت برنج مناسب است، افزود: کشاورزان امیدوار شدند و امسال با تمام مشکلاتی که بود به دلیل مناسب بودن قیمت برنج حدود چهار درصد از اراضی شالیزاری استان که در سال‌های گذشته زیرکشت نرفته بودند، توسط کشاورزان زیرکشت برده شدند.

*قوانین تغییر کاربری اراضی کشاورزی مشکل دارد

وی با تصریح بر اینکه تولیدکنندگان دام نیاز به سرمایه در گردش دارند، اذعان کرد: بخش کشاورزی وفادارترین بخش به نظام بوده و تولیدات محصولات کشاورزی با وجود فشارها سرپا ایستاده است.

این مسئول، خرده مالکی و عدم بهره‌وری صحیح از منابع را جزو مشکلات بخش کشاورزی ذکر کرد و گفت: می‌توان این تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.

وی، بخش آموزش و ترویج و تحقیقات را دارای قوانین ویژه‌ای ندانست و اضافه کرد: اعتبارات مناسبی در این بخش تخصیص نیافته است و در بحث قوانین تغییر کاربری مشکل داریم.

شعبان‌نژاد، زیرساخت‌های کشاورزی استان را مناسب ندانست و تصریح کرد: منابع آب کشاورزی به خوبی مدیریت نمی‌شود و بارندگی گیلان خوب است اما منابعی که بشود آن را مدیریت کرد، در اختیار نداریم.

وی، سد سفیدرود را تنها منابع قابل دسترسی آب کشاورزی و شرب دانست و یادآور شد: این سد در ابتدا ظرفیتی معادل یک میلیارد و 700 میلیون متر مکعب آب را داشت و امروزه با 650 میلیون متر مکعب رسوب دارای یک میلیارد و 50 میلیون متر مکعب آب است که باید در استان مدیریت شود.

*خشکسالی اراضی کشاورزی گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، با تصریح بر اینکه با گرمای متوسط بسیاری از اراضی استان در حال خشک شدن است، اذعان کرد: سد سفیدرود دیگر آبی ندارد که بخواهیم رهاسازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه از 238 هزار اراضی شالیزاری گیلان 180 هزار هکتار قابلیت تجهیز و تسطیح را دارد، اظهار کرد: با تمام تلاش‌هایی که صورت گرفته، 69 هزار هکتار اراضی گیلان تجهیز شده است و مکانیزاسیون در این تجهیز قابلیت اجرا دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان درباره مزایای تجهیز اراضی تصریح کرد: با تجهیز اراضی کشاورزی 50 درصد هزینه کاشت، داشت و برداشت کاهش می‌یابد.

*کشاورزی گیلان در حال غروب است

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه به غروب کشاورزی گیلان اذعان داریم، اظهار کرد: باید مشکلات امروز کشاورزی مورد بازشناسی قرار گیرد و راهکارهای لازم ارائه شود.

حمیدرضا خصوصی ثانی، با اشاره به اینکه 25 درصد جمعیت گیلان کشاورز هستند، تصریح کرد: امروز کشاورزان غمگین هستند و غروبی را در این بخش احساس می‌کنند که یک جای آن می‌لنگد.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس ادامه داد: امسال که باید حماسه‌ اقتصادی صورت گیرد کشاورزی گیلان به تدریج در حال نابودی است و فاجعه وضعیت تولید، صنعت ابریشم و چای و... این غروب را به شب تاریک تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه مافیای صنعت چای این محصول را به نابودی کشانده است، اذعان کرد: بزرگ‌ترین پایگاه‌ شیلات در بخش تولید ماهیان خاویاری در گیلان است اما با مشکلات اعتباری که دارند کارها به درستی انجام نمی‌شود.

خصوصی‌ثانی، شناسایی معضلات کشاورزی را مورد تأکید قرار داد و یادآور شد: در این راستا مدیران باید سنجیده عمل کنند.

*طرح تجهیز کشاورزی شهرهای گیلان مشکل دارد

نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی نیز وضعیت اجرای طرح تجهیز را خوب ندانست و اظهار کرد: مکانیزه کردن عمل کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی ضرورت دارد و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

حسن خسته‌بند، با انتقاد از عدم حضور حتی یک نماینده در کمیسیون بخش کشاورزی مجلس، گفت: یک نفر از نمایندگان مجلس باید در این کمیسیون حضور می‌یافت.

وی از مدیران دستگاه‌های مربوط به حوزه کشاورزی خواست برای بیان مشکلات و گرفتن اعتبار به تهران بروند.

این نماینده به پایان رساندن پروژه‌های نیمه تمام را امری مهم دانست و اذعان کرد: امسال وضعیت خوبی در این زمینه نخواهیم داشت.

*مدیران کشاورزی گیلان برای گرفتن امتیاز به تهران بروند

رئیس مجمع نمایندگان نیز با بیان اینکه کشاورزی استان دارای مشکلاتی است، گفت: نماینده‌ها اهداف ملی، استانی و شهرستانی دارند بنابراین مدیران باید برای گرفتن امتیاز یک پای آنها در تهران باشد.

ایرج ندیمی، با تاکید بر اینکه باید زیرساخت‌های بخش کشاورزی استان مورد توجه قرار گیرد، افزود: مشکلاتی نظیر تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان، قیمت‌های نامناسب در خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی و... از جمله معضلات این بخش است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی باید با افزایش تولید و درآمد اقتصادی همراه باشد، برقراری تعامل بین تولید داخل و میزان واردات از خارج را مهم دانست.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس برنج، ابریشم، صیادی، چای، تولیدات باغی و ... را از محصولات مهم کشاورزی گیلان عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: در صورت برطرف شدن مشکلات، گیلان می‌تواند در بخش‌های کشاورزی، گردشگری و... حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

انتهای پیام/2300/خ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول