اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت ماه مبارک رمضان

جشنواره سفره رمضان در خلخال برگزار شد

به مناسبت ماه مبارک رمضان جشنواره سفره رمضان با غذاهایی با عطر و بوی ماه رمضان در خلخال برگزار شد.

جشنواره سفره رمضان در خلخال برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، همه ساله در ماه مبارک رمضان جشنواره غذاها و شیرینی‌های رمضان در قالب سفره رمضان در دانشکده علوم پزشکی خلخال برگزار می‌شود.

غذاهای ماه رمضان با غذاهای سایر فصول متفاوت است و در سایر ماه‌های سال این غذاها کمتر یافت می‌شود.

در این جشنواره سه گروه شیرینی‌جات، حلواها و آش‌های بومی محلی و سنتی دست‌پخت کدبانوهای خلخالی به نمایش گذاشته شد.

شهرستان خلخال به علت واقع شدن در منطقه خاص جغرافیایی غذاهای ویژه‌ای دارد که زنان و کدبانوهای با سلیقه با صرف وقت سفره‌های افطار را تزئین می‌کنند.

غذاهای شرکت داده شده در این جشنواره به ترتیب شیرینی زعفرانی، زولبیا و بامیه محلی، باسلوق، مسقطی، حلوای نارگیلی، آش رشته، آش گندم «یارما آشی» آش اوماج که ترکیبی از کشک و آرد و مخلفات محلی است، سوپ سفید، آش کلم، آش شعله قلم کار، فرنی، شعله زرد، شیربرنج، کاستر در دسته دسرها بود.

دبیر جشنواره سفره رمضان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل در خصوص غذاهای آماده شده برای این جشنواره اظهار داشت: این جشنواره با حضور همکاران و کارکنان دانشکده علوم پزشکی همه ساله در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و کارکنان غذاهای بومی و محلی و شیرینی‌جات محبوب سفره‌های رمضان را در این جشنواره شرکت می‌دهند که امسال نیز تعداد شرکت کننده‌ها نسبت به سال گذشته بیشتر شده و هم تنوع غذایی بالایی در جشنواره امسال وجود دارد. 

منیژه حق‌گویی در خصوص داوری این جشنواره نیز گفت: داوری در جشنواره غذایی سفره رمضان در سه حوزه کیفیت غذا، تزئین و زیبایی غذا و مواد مورد استفاده در آن بررسی شده و اعلام نظر خواهد شد.

این جشنواره که با حضور مسئولان شهرستانی در محل بیمارستان امام خمینی (ره) خلخال برگزار شد، به علت برگزار شدن در فضای باز آب و هوای مطبوع شهر خلخال با استقبال چشمگیر اهالی شریف خلخال نیز روبرو شد.

امام جمعه شهرستان خلخال نیز در این جشنواره، ماه مبارک رمضان را فرصتی مناسب برای خودسازی و بندگی در برابر خداوند عنوان کرد و گفت: شب‌های پرفضیلت قدر نزدیک است و این شب‌ها فرصتی برای آمرزش گناهان و تقرب و بندگی خداوند است. 

حجت‌الاسلام امیر رشتبری، پرهیز از گناه، خوش خلقی، صله ارحام و دستگیری از نیازمندان را در این ایام وظیفه همگانی عموم مردم عنوان کرد و خواستار توجه اقشار مختلف مردم به ایتام و فقرا در جامعه شد.

پزشک متخصص بیماری‌های داخلی در خصوص نوع تغذیه در ماه مبارک رمضان به خبرنگار فارس در اردبیل بیان داشت: در ماه مبارک رمضان با توجه به روزه دار بودن افراد بدن انسان فرصت مناسبی پیدا می‌کند تا با استراحت توان کاری خود را ارتقا دهد.

داود رحیمیان افزود: توصیه می‌شود که در وعده سحری از خوردن چای پر رنگ، کله‌پاچه و سیرابی و غذاهای پرچرب پرهیز شده و تا حد امکان در زمان افطار باز کردن روزه با آب سرد صورت نگیرد و نهایتاً با آب گرم یا سوپ روزه‌داران افطار کنند. 

وی یادآور شد: با توجه به اینکه بدن در زمان افطار نیاز به تغذیه مناسب دارد از پرخوری پرهیز کرده و صحیح‌ترین زمان برای نوشیدن آب در بین وعده افطار و سحر است که نیازمندی‌های بدن برای مایعات جبران شود.

مهدی سلیمانی ضیابری، مسئول جشنواره سفره رمضان نیز با تقدیر از شرکت کارکنان دانشکده علوم پزشکی در این جشنواره خاطرنشان کرد: برگزاری این نوع جشنواره به شناخت بیشتر مردم از غذاها، شیرینی‌جات ماه مبارک رمضان که به صورت سنتی تهیه می‌شود، کمک می‌کند.

در این جشنواره برنامه‌های متنوعی از قبیل سخنرانی، مولودی‌خوانی، قرائت قرآن توسط کودکان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، طبق نظر هیئت داوران جشنواره در گروه شیرینی‌ها، شیرینی مسقطی، در گروه آش‌ها آش رشته و در گروه فرنی‌ها شعله زرد رتبه‌های برتر این جشنواره را کسب کردند.

سیمین فولادی با پخت آش رشته، محبوبه ادیبی با غذای شله زرد و محسن خسروی با شیرینی مسقطی نفرات برتر جشنواره سفره رمضان خلخال معرفی شدند. 

 

+++++++++++++++++++++++

گزارش و تصاویر از: سید مصطفی مرادخانی

 

+++++++++++++++++++++++

انتهای پیام/62008/ذ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول