اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

یادداشت/

مصر در پیچ تاریخی

صدور جواز قتل کودتاچیان مصری توسط شیخ یوسف قرضاوی و اعلام جهاد علیه ارتش مصر توسط محمد العریفی مفتی سلفی عربستانی، آتش فتنه را در مصر شعله ورتر می‌کند.

مصر در پیچ تاریخی

به گزارش خبرگزاری فارس، بحران سیاسی مصر پس از عزل محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده این کشور از قدرت، توسط عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع و فرمانده نیروهای مسلح این مصر وارد چهارمین هفته خود شده است و خیابان‌های این کشور هر روز شاهد صف‌آرایی طرفداران مرسی و مخالفین وی و ریخته شدن خون ده ها مصری از دو طرف است، این بحران هر روز ممکن است با اصرار ارتش و اخوان المسلمین بر خواسته‌های قبلی خود، مرحله پیچیده و ویرانگری برای این کشور رقم بزند.

در اینجا پرسشی به میان می‌آید که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است، پرسش این است که چرا ارتش مصر سعی می کند برای توجیه کردن کودتای خود، از مردم مایه بگذارد و هر از چند گاهی مردم را علیه اخوان المسلمین به خیابان‌ها بکشاند؟ سؤالی که پاسخ آن بسیار روشن است، ارتش نمی خواهد از طریق وضع شرایط فوق‌العاده در کشور خیابان‌ها را با توسل به زور به حالت عادی برگرداند تا بازگرداندن طرفداران مرسی به خانه‌هایشان از این طریق، مهر تاییدی بر کودتایش نباشد.

عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع و فرمانده نیروهای مسلح مصر خوب می داند برکناری رئیس جمهور این کشور در نخستین سالگرد به قدرت رسیدن وی برخلاف سوگندی بود که در برابر مرسی بعنوان وزیر دفاع یاد کرد. او گرچه اقدام خود را در راستای حمایت های مردم از این اقدام توجیه می کند امّا آیا واقعا او نماینده مستقیم مردم برای عزل مرسی بود یا یکی از بازوان مرسی برای تحقق اهداف دولت یا این که مترصد فرصتی بود تا به جریان های سیاسی مصر نشان دهد که ارتش هم سهم خود را در قدرت می خواهد و هیچ جریانی نباید این مساله را نادیده بگیرد.

محمد مرسی رئیس جمهور مصر که در طی کردن دوره چهارساله ریاست جمهوری خود به طور غیر قابل منتظره ای ناکام ماند، عملکرد قابل دفاعی از خود به جا نگذاشت و حتی برخی از کشورهای عربی از جمله عربستان و امارات به محض سرنگونی وی پیام تبریک به عبدالفتاح السیسی فرستادند و حتی مبالغ مالی گزافی را راهی این کشور کردند تا بتوانند مشکلات داخلی و اقتصادی این کشور را که مصر با آن دسته و پنجه نرم می کند، بکاهند.

مرسی در این یک سال با میدان دادن به گروه های سلفی و تکفیری در مصر و نیز در اقدامی متضاد و غیر منتظره، با فرستادن سفیر به تل آویو و دوست نامیدن رئیس رژیم صهیونیستی از یک سو و اتخاذ سیاست های تنش زا با سوریه و رد کردن دست دوستی جمهوری اسلامی ایران از سوی دیگر، مقدمات شکست سیاسی خود را فراهم نمود. او با نادیده گرفتن گروه های سیاسی کشورش و دنبال کردن شیوه انحصار طلبی در قدرت، سیاستی نا موفق و چالش برانگیز در یک سال اجرا کرد که همه اینها برای سرنگونی یک رئیس جمهور تازه کار کافی بود.

با این حال عملکرد مرسی با همه نقاط ضعف اش کودتای ارتش را علیه او توجیه نمی کند اما متاسفانه احزاب سیاسی مصر و مخالفین مرسی در خیابان ها در شرایطی به سر می برند که معایب دخالت ارتش در فرایند سیاسی کشور را نه تنها نمی بینند بلکه شرایط فعلی را قابل توجیه می دانند این در حالی است که ارتش همواره باید در دعواها و اختلافات میان جریان های سیاسی داخل کشور، بی طرف باشد چرا که وظیفه او هیچ ارتباطی با مسائل سیاسی و دعواهای جناحی ندارد.

انتقال دادن مرسی به زندان طره به دنبال پرونده سازی علیه وی توسط قاضی تحقیقات دادگاه تجدید نظر قاهره پس از دستور بازداشت 15 روزه او به اتهام همکاری امنیتی با جنبش حماس و فرار از زندان در روزهای پایانی حکومت حسنی مبارک، شرایط اخوانی ها و مرسی را وارد مرحله جدیدی می کند که کمتر نشان از تسامح و تعامل ارتش با این گروه دارد.

تداوم فریادهای حمایتی مردم از فرماندهان نظامی این کشور و توجیه کردن کودتای نظامی از سوی ارتش با بکاربردن شگردهای سیاسی تحت عنوان حمایت از انقلاب مردم، نوعی غفلت نسبت به بازگشت دوباره نظامیان به صحنه سیاسی مصر را بر این کشور بوجود آورده است و هزینه این بازگشت نامیمون کمتر از هزینه بی کفایتی حکومت یکساله اخوان المسلمین بر مصر نخواهد بود.

صدور جواز قتل کودتاچیان مصری توسط شیخ یوسف قرضاوی و اعلام جهاد علیه ارتش مصر توسط محمد العریفی مفتی سلفی عربستانی، آتش فتنه را در مصر شعله ورتر می سازد، لذا با توجه به پیچیده تر شدن اوضاع داخلی مصر، مسئولین و رهبران جریان ها و احزاب سیاسی این کشور باید اختلافات خود را به حداقل برسانند و با تحمل سلیقه های سیاسی موجود در کشور، توطئه های مفتیان قتل و تکفیر را خنثی سازند تا از بحران کنونی عبور کنند وگرنه اصرار بر ادامه رجزخوانی‌ها و تعین ضرب الاجل ها برای طرفین عاقبت نامیمونی به دنبال خواهد داشت.

با وجود اینکه آینده سیاسی مصر برای هیچکس و هیچ کدام از جریانهای سیاسی این کشور معلوم نیست و مشخص نیست فردای این کشور با وجود دخالت های خارجی و منطقه ای آبستن چه نوع حادثه ای باشد، اما شواهد موجود حکایت از این دارد که اگر اخوان المسلمین سیاست سازش با ارتش و بازگشت به فرایند سیاسی کشور را نپذیرد، این کشور در مسیری تاریک و پر مخاطره خواهد افتاد.

کارشناسان معتقدند ظرفیت فرماندهان نظامی مصر در تحمل بحران سیاسی این کشور در طول یک سال اخیر محک خورده است لذا این کارشناسان با توجه به تاثیر دخالت ارتش در بحران سیاسی مصر و تقابل احتمالی طرفدار مرسی و ارتشی که قدرت و سلاح در اختیار دارد پیش بینی می کنند، که کشور با ادامه خونریزی ها روبرو خواهد شد و در صورت تداوم وضع موجود کشور را به مرحله خطرناک جنگ داخلی سوق خواهد داد

 

•سید محمود جوادی

 

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول