اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل پزشکی قانونی کرمان:

سم‌شناسی تخصصی در پزشکی قانونی کرمان انجام می‌شود

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمان گفت: سم‌شناسی تخصصی قانونی با راه‌اندازی دستگاه GC_MS در پزشکی قانونی کرمان انجام می‌شود.

سم‌شناسی تخصصی در پزشکی قانونی کرمان انجام می‌شود

عباس آمیان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: با راه‌اندازی دستگاه GC_MS در پزشکی قانونی کرمان که در کشور بی‌نظیر است، سم‌شناسی تخصصی قانونی انجام می‌شود.

آمیان عنوان کرد: اداره کل پزشکی کرمان علاوه بر مرکز استان در 13 شهرستان و بخش شامل جیرفت، بم، بافت، شهربابک، سیرجان، کهنوج، زرند، رفسنجان، ارزوئیه، شاهماران، انار، منوجان و کوهبنان فعالیت دارد.

آمیان گفت: بخش‌های مختلف این اداره کل شامل بخش‌های مختلفی از جمله واحد معاینات زنان و مردان، روانپزشکی، دندانپزشکی، متوفیات و تالار تشریح، آزمایشگاه پاتولوژی و سم‌شناسی و سرولوژی است.

وی ابراز داشت: بر خلاف تصور عامه مردم که عملکرد پزشکی قانونی را صرفا معاینه جسد می‌دانند، اما این اداره کل خدمات مختلفی را مانند صدور گواهی‌های ضرب و جرح، صدور گواهی تصادفات، معاینات حوادث شغلی، معاینات اختصاصی مردان، معاینات اختصاصی زنان، بررسی تحمل کیفر و تعیین دیه انجام می‌دهد.

آمیان تعیین نقص عضو، تعیین سن، تعیین رشد جسمانی و روانی، تعیین جنسیت، بررسی درخواست تغییر جنسیت، تعیین وضعیت روانی برای تنظیم اسناد ثبتی، تعیین وضعیت سلامت جسمانی و روانی، تعیین هویت، تعیین رابطه پدر و فرزندی، بررسی گواهی‌های استعلاجی کارکنان قوه قضائیه، زندانیان و سایر ادارات و بررسی از کارافتادگی را از دیگر اقدامات پزشکی قانونی برشمرد.

وی اظهار کرد: بررسی امور مربوط به فرزند خواندگی، بررسی درخواست‌های سقط جنین و زایمان زودرس، تشخیص بارداری، بررسی مرگ مغزی، اهدا عضو و پیوند اعضا، معاینه و کالبدگشایی اجساد و تعیین علت فوت، روانپزشکی و روانشناسی قانونی، دندانپزشکی قانونی از دیگر خدمات پزشکی قانونی به شمار می‌رود.

این مسئول انجام آزمایش الکل و مواد مخدر، آسیب‌شناسی قانونی، سرولوژی، بررسی موارد شکایت از پزشکان و کادر درمانی با تشکیل کمیسیون‌های تخصصی پزشکی قانونی، تشخیص هویت فوت‌شدگان در حوادث دسته جمعی را از دیگر خدمات پزشکی قانونی ذکر کرد.

آمیان در مورد تالار تشریح پزشکی قانونی ابراز داشت: پزشکان و کارکنان تالار تشریح پزشکی قانونی وظیفه معاینه و تعیین علت فوت اجساد ارجاع شده، تعیین زمان گذشت از مرگ و تشخیص هویت اجساد را بر عهده دارند.

وی با اشاره به اینکه به طور کلی مرگ‌ها به دو دسته طبیعی و غیرطبیعی تقسیـم می‌شوند، گفت: مرگ‌های غیرطبیعی شامل حوادث، خودکشی، دیگرکشی و مرگ‌های طبیعی ناشی از بیماری‌ها و ناخوشی‌ها مانند انواع سرطان، سکته قلبی، سکته مغزی و ... هستند.

آمیان با بیان اینکه دندانپزشکی قانونی یکی از بخش‌های اداره کل پزشکی قانونی است، ‌افزود: بررسی ضایعات فک و صورت و دندانی که در اثر نزاع و یا تصادفات رانندگی ایجاد شده است و تطبیق آنها با قوانین مجازات اسلامی از جمله وظایف پزشکی قانونی است.

وی خاطر نشان کرد: تعیین سن افرادی که از سوی مراجع قانونی به این اداره کل معرفی می‌شوند و کمک به تعیین هویت اجساد مجهول‌الهویه از دیگر خدمات پزشکی قانونی است.

این مسئول با اشاره به خدمات آزمایشگاه پزشکی قانونی ابراز کرد: آزمایشگاه یکی از ارکان اساسی و مهم در ارائه خدمات پزشکی قانونی کشور است و آزمایشگاه اداره کل پزشکی قانونی کرمان به عنوان قطب منطقه جنوب شرق از طرف ستاد سازمان انتخاب و تجهیز شده است.

آمیان افزود: آزمایشگاه‌هایی که خدمات پزشکی قانونی را ارائه می‌دهند به بخش‌های آزمایشگاه پاتولوژی، آزمایشگاه استخراج، آزمایشگاه سم‌شناسی، آزمایشگاه سرولوژی، آزمایشگاه ژنتیک و آزمایشگاه پاتولوژی تقسیم می‌شوند.

انتهای پیام/80019/صا30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول