اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیا روند کاوش در تپه اشرف دوباره جان می‎گیرد

رمزگشایی از تپه اشرف نیازمند تأمین اعتبار است

عملیات کاوش در تپه اشرف پررمز و رازترین تپه کشور به علت عدم اعتبار و بودجه چند وقتی است که متوقف شده است، اما روند کاوش در این تپه در صورت تأمین اعتبار دنبال می‎شود تا حقایق جدیدی از تاریخ کشور بر همگان آشکار شود.

رمزگشایی از تپه اشرف نیازمند تأمین اعتبار است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، تپه اشرف مکانی حیرت انگیز اما با ظاهری نامناسب در شهر اصفهان قرار دارد، مکانی که در دل خویش نه تنها تاریخ اصفهان بلکه تاریخ ایران را محفوظ دارد و در صورت رمزگشایی حقایق و حرف‎هایی زیادی برای گفتن دارد.

نخستین عملیات کاوش تپه اشرف از 27 تیر 89 به همراهی تیم 17 نفره به مدت 45 روز انجام یافت، فصل دوم کاوش در ادامه کاوش فصل پیشین برای روشن ساختن فضاهای معماری در تاریخ 28 دی  89 به مدت 40 روز انجام شد.

فصل بعدی به مدت 40 روز تا مهر 90 انجام شد، تپه اشرف چندین لایه باستان‌شناسی دارد که بر اساس لایه نگاری انجام شده متعلق به پنج دوره تاریخی است که به ترتیب از پایین به بالا دوره اشکانی، دوره ساسانی، دوره انتقالی ساسانی به اسلامی، قرن 4 و 5 هجری و قرن 12 هجری را شامل می‌شود.

با توقف عملیات کاوش در تپه اشرف خطرات بسیاری این مکان ارزشی را تهدید می‎کند، گسترش بافت شهری در این تپه و همچنین تجمع زباله در این محل منجر به نگرانی باستان شناسان و میراث فرهنگی شده است.

در گذشته همین دو امر وسعت این تپه را کاهش داده است به شکلی که تپه اشرف از دوازده هکتار به هفت هکتار کاهش پیدا کرده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در مورد از سرگیری فعالیت‎های کاوش در این تپه اظهار کرد: کاوش در تپه اشرف که چند وقتی است متوقف شده با ساخت یک سایت و قرار دادن اطلاعات مربوط به کاوش‎های پیشین دنبال می‎شود.

ناصر طاهری افزود: ادامه روند کاوش در این تپه هزینه زیادی به همراه دارد که در صورت تأمین اعتبار دنبال خواهد شد. در صورت تامین اعتبار روند کاوش در پر رمز و رازترین تپه ایران دنبال می‎شود تا حقایق جدید تاریخ کشور مشخص شود.

انتهای پیام/63019/خ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول