اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل جمعیت فوریت‌های امداد و خدمات گیلان:

مسئولیت امداد و نجات کشور به تشکیلات غیردولتی واگذار شود

مدیرعامل جمعیت فوریت‌های امداد و خدمات گیلان با بیان اینکه حوزه امداد و نجات کشور متولی ندارد و با خلأ قانونی مواجه است، گفت: مسئولیت امداد و نجات کشور به تشکیلات غیردولتی واگذار شود.

مسئولیت امداد و نجات کشور به تشکیلات غیردولتی واگذار شود

حسین قاسم‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت ایران را یکی از کشورهای حادثه‌خیز دنیا دانست و اظهار کرد: هر 25 دقیقه یک نفر در اثر تصادف در ایران می‌میرد.

وی با اشاره به اینکه روزانه صدها نفر در تصادفات شهری و جاده‌ای گرفتار می‌شوند، اذعان کرد: هر سال صدها نفر نیز در آب‌های کشور غرق می‌شوند.

این مسئول، مشکلات و مرگ و میر کوهنوردان، قرار گرفتن ایران روی خط زلزله، سیل، خودروها و جاده‌های غیر استاندارد و ناایمن، ساختمان‌های غیر مقاوم٬ ساخت و سازهای غیر اصولی و... را از جمله مواردی عنوان کرد به حادثه‌های رخ داده اضافه می‌شود.

*نقش مهم نیروهای امدادی در هنگام وقوع حادثه

وی با تصریح بر اینکه هنگام بروز حادثه تعدادی از افراد دردم جان خود را از دست می‌دهند و عده‌ای نیز زنده می‌مانند و درگیر حادثه مانند زیر آوار ماندن می‌شوند، گفت: مهم‌ترین اقدام پس از حادثه دسترسی به این افراد و خروج آنها از صحنه حادثه است.

قاسم‌پور ادامه داد: قبل از اینکه این افراد جان خود را از دست دهند و بدون اینکه آسیب جدیدی ایجاد شود وظیفه نیروهای امدادی است که آنها را از حادثه خارج کنند و در انجام این وظیفه نقش مهمی دارند.

وی نقش نیروهای آموزش دیده و مجهز در کاهش تلفات و عوارض حوادث را بسیار مهم و تأثیرگذار خواند.

مدیرعامل جمعیت فوریت‌های امداد و خدمات گیلان خروج غیراصولی حادثه‌دیدگان از خودروهای تصادفی، آتش گرفتن خودرو و... را جزو تجربه‌های تلخ عنوان کرد.

وی افزود: بسیار این جمله را در مراجعات به نهادها و سازمان‌های مختلف هنگام درخواست کمک شنیده‌ایم که «این کار در حیطه وظایف ما نیست»، و به طور مثال دیده‌ایم هماهنگی برای برخاستن یک بالگرد در کشور ما گاه روزها طول می‌کشد و یا اصلاً به نتیجه نمی‌رسد که این موارد نشانه وضعیت اسفبار امداد و نجات فعلی در کشور است.

قاسم‌پور با بیان اینکه امداد و نجات در کشور متولی مشخصی ندارد و کمبود بودجه موجب بروز مشکلات می‌شود، متذکر شد: عامل کوتاهی مسئولان چیست و اشکال در کجاست و چه کسانی باید آن را برطرف کنند.

وی اضافه کرد: با وجود مشکلات، امدادگران بی‌ادعای سازمان‌های مختلف به وظیفه خود در مسیر امداد رسانی به مردم در زمان وقوع حوادث و خطر خدمات می‌دهند و جا دارد از تمام آنها قدردانی شود.

*خلا قانونی مشکل مهم حوزه امداد و نجات کشور

مدیرعامل جمعیت فوریت‌های امداد و خدمات گیلان، خلأ قانونی و نبود متولی مشخص را از مشکلات جدی امداد و نجات کشور ذکر کرد و یادآور شد: تا زمانی که خلأ قانونی برطرف نشود هیچ مشکل دیگری نیز برطرف نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه تا رسیدن به تیم‌های امداد و نجات توانمند و حرفه‌ای در بخش غیردولتی و سازمان‌های امداد رسان مردمی راه طولانی در پیش است، خاطرنشان کرد: نخستین گام در این راه، تعیین متولی برای امداد و نجات به غیر سازمان‌های موجود فعلی است در غیر این صورت تمام تلاش‌ها مانند آب در هاون کوبیدن بوده و اگر حرکتی صورت نگیرد وضعیت امداد و نجات هر روز بدتر می‌شود.

*ضرورت واگذاری مسئولیت امداد و نجات کشور به تشکیلات غیردولتی

این مسئول، واگذاری مسئولیت امداد و نجات به یک تشکیلات غیر دولتی حرفه‌ای که توسط وزارت کشور به عنوان سازمان‌های غیر دولتی مردم نهاد امدادرسان تاسیس می‌شوند و تمام وقت است، را در ساماندهی آن تأثیرگذار دانست.

وی اذعان کرد: مردم با شناخت حقوق خود و دانستن کاستی‌ها باید مطالبات به حق خود را به گوش مسئولان برسانند و این حق را مطالبه کنند.

قاسم‌پور ادامه داد: این درخواست باید همواره از طرف نهادهای غیردولتی مردم‌نهاد امدادرسان مانند جمعیت فوریت‌های امداد و خدمات گیلان که طبق قانون از استانداری گیلان مجوز خود را دریافت داشته‌اند مطرح و به یک خواست ملی تبدیل شود تا مسئولان نیز برای آن فکری کنند.

*جامعه کوهنوردی متولی امداد و نجات کشور شود

وی تصریح کرد: به طور مثال جامعه کوهنوردی که همواره با مسئله امداد و نجات و مشکلات آن دست به گریبان است باید تعیین متولی واقعی برای امداد و نجات در کشور باشد.

مدیرعامل جمعیت فوریت‌های امداد و خدمات گیلان، لحاظ شدن امکانات و بودجه‌ها از طرف مراجع قانونی برای اجابت خواسته‌های نهادهای امدادرسان مردمی که دارای مجوز قانونی هستند را مورد تأکید قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: نهادهای امدادرسان مردمی از داشتن ابتدایی‌‌ترین ابزار و تجهیزات امدادی نظیر تجهیزات خدماتی و امدادی ویژه امدادگران خودرو و حتی ایستگاه بی‌سیم ثابت و سیار که جزو ابزار ساده گروه‌های امداد حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای است، محروم هستند.

*ضرورت برپایی ایستگاه بی‌سیم و ثابت امداد/وضعیت نابسامان فعلی نهادهای غیردولتی امدادرسان مردمی ساماندهی شود/مسئولان چاره‌اندیشی کنند

قاسم‌پور، برپایی یک ایستگاه بی‌سیم ثابت و سیار برای برقراری ارتباط لحظه‌ای با عوامل امدادگر خود در سطح استان‌ها را نیاز مهم این گروه ذکر کرد و افزود: به هنگام وقوع حادثه تلفن همراه نمی‌تواند جای بی‌سیم را بگیرد بنابراین اقدام موثر در صدور فوری مجوز استفاده از امکانات رادیویی بی‌سیم برای تمام سازمان‌های غیر دولتی امدادرسان که دارای مجوز قانونی در این بخش هستند بدون بهانه تراشی و ایجاد اشکال به عناوین مختلف نداشتن فرکانس و...ضروری است.

وی برخورداری از امکانات بی‌سیم برای مراکز مذکور و عوامل مردمی امداد را بسیار ضروری و حیاتی دانست.

این مسئول تنها راه تعیین متولی برای حمایت مالی و اداری را ساماندهی وضعیت نابسامان فعلی نهادهای غیردولتی امدادرسان مردمی در حوزه امداد و نجات کشور برشمرد.

وی این درخواست را یک مطالبه ملی نامید و تصریح کرد: برآوردن این درخواست وظیفه دولتمردان و نمایندگان مجلس است و مسئولان باید در این زمینه چاره‌اندیشی کنند.

انتهای پیام/2300/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول