اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور معاون اول رئیس جمهور

سد سیازاخ دیواندره آبگیری شد

سد سیازاخ دیواندره دقایقی پیش با حضور معاون اول رئیس جمهور به استان آبگیری شد.

سد سیازاخ دیواندره آبگیری شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سد سیازاخ دیواندره دقایقی پیش با حضور معاون اول رئیس جمهور به استان آبگیری شد.

این سد دارای حجم مخزن 230 میلیون مترمکعب و ظرفیت سرریز ‌هزار و 800 مترمکعب بر ثانیه است، آب قابل تنظیم سالانه در فاز دوم اجرایی 143 میلیون مترمکعب بوده و به علت استفاده از فشار هیدرولیکی مخزن در سیستم خط انتقال نیروگاه آن حذف شده است.

این سد با ارتفاع 76 متر و طول تاج 280 متر آب کشاورزی مورد نیاز 20 هزار هکتار از اراضی شهرستان‌های دیواندره و بیجار و آب شرب و صنعت این دو شهرستان را تامین می‌کند.

برای اجرای این پروژه تاکنون 700 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان، تکمیل سد، تاسیسات وابسته و پروژه‌های خسارت مخزن نیازمند اعتباری قریب به 550 میلیارد ریال است.

سد سیازاخ در 7 کیلومتری جنوب غربی دیواندره قرار دارد و مهم‌ترین هدف از ساخت آن تامین آب کشاورزی و شرب منطقه است.

نوع سد خاکی سنگریزه‌ای بوده و ارتفاع آن از پی 84 متر است.

گفتنی است؛ بهره‌برداری از 4 هزار واحد مسکن مهر، افتتاح پروژه بهسازی 62 کیلومتر راه در کردستان، افتتاح پروژه احداث 12 کیلومتر راه بین شهری و روستایی، فاز اول کمربندی آبیدر سنندج به طول 1/3 کیلومتر، 2 طرح تولیدی در دهگلان، مجتمع فرهنگی ورزشی ایثار در سنندج، دو مرکز پزشکی، اورژانس و درمانگاه بیمارستان 32 تختخوابی سروآباد و 60 کیلومتر از بزرگراه سنندج ـ همدان از دیگر پروژه‌هایی است که همزمان با سفر دور روزه رحیمی به کردستان مورد بهره‌برداری قرار می گیرد.

به گزارش فارس تصفیه خانه فاضلاب مریوان هم از دیگر طرح‌هایی بود که هم‌زمان با این طرح‌ها و با حضور نامجو وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

این تاسیسات شامل سه بخش شبکه جمع‌آوری فاضلاب، خطوط انتقال و تصفیه‌خانه فاضلاب است که تصفیه‌خانه آن در زمینی به مساحت 18 هکتار ساخته شده است.

تصفیه‌خانه فاضلاب مریوان 32 هزار مترمکعب در شبانه‌روز ظرفیت دارد که درمجموع برای آن 160 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

انتهای پیام/79002/ح40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول