اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

در اعتراض به ترور البراهمی

جنبش «ندای تونس» نمایندگان خود را از مجلس مؤسسان این کشور خارج کرد

حزب معارض جنبش «ندای تونس» نمایندگان خود را از مجلس مؤسسان این کشور خارج کرد.

جنبش «ندای تونس» نمایندگان خود را از مجلس مؤسسان این کشور خارج کرد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، جنبش «ندای تونس» در اعتراض به ترور محمد البراهمی، نمایندگان خود را از مجلس مؤسسان این کشور خارج کرد.

الباجی قاید السبسی، اولین نخست وزیر پس از انقلاب در لیبی ریاست جنبش ندای تونس را برعهده دارد که از معارضان سرسخت جنبش اسلام گرای النهضه است.

پیش از این جبهه خلق که 6 نماینده در مجلس موسسان تونس دارد از استعفای نمایندگان خود خبر داده بود.

البراهمی دبیر کل جریان مردمی و نماینده معارض در مجلس موسسان تونس دیروز مقابل درب منزلش به ضرب گلوله کشته شد.

بعداز سرنگونی رژیم دیکتاتوری زین العابدین بن علی و پیروزی انقلاب مردم تونس در روز 14 ژانویه 2011( 24 دی ماه 1389)، فواد المبزع اولین رییس جمهور موقت تونس، محمد الغنوشی یکی از بازماندگان این رژیم را به عنوان نخست وزیر موقت معرفی کرد.

عمر دولت الغنوشی چندماهی بیشتر طول نکشید و بعداز استعفای او بعد از یک سلسله اعتراضات خونین، المبزع، الباجی قائد السبسی را به عنوان دومین نخست وزیر موقت بعداز انقلاب معرفی کرد.

قائد السبسی قبل از پیروزی انقلاب مردم تونس در دوران بورقیبه و بن علی، علاوه بر عضویت در حزب حاکم سمت های مختلفی از جمله ریاست پارلمان، وزیر کشور، وزیر دفاع، وزیر خارجه، سفیر تونس در فرانسه و آلمان غربی را عهده دار بوده است.

اقدامات دولت قائد السبسی که با اهداف انقلاب این کشور متناسب نبود، مردم تونس را راضی نکرد و مطالبات مردم وی را مجبور کرد که به برگزاری انتخابات مجلس ملی موسسان تن دهد.

مردم تونس در این انتخابات به اسلام گراها به رهبری حزب النهضه بیشترین رای دادند و این حزب به همراه دو شریک سیاسی خود یعنی احزاب ˈکنگره برای جمهوریˈ و ˈائتلاف دموکراتیک برای کار و آزادی ها، دولت ائتلافی را تشکیل داد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول