اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امروز با حضور رحیمی

سد سیازاخ دیواندره آبگیری می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان از آبگیری سد سیازاخ دیواندره با حضور معاون اول رئیس جمهور به استان خبر داد.

سد سیازاخ دیواندره آبگیری می‌شود

شاهین پاکروح در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: سدسیازاخ با حجم مخزن 230 میلیون مترمکعب، ارتفاع 76 متر و طول تاج 280 متر آب کشاورزی مورد نیاز 20 هزار هکتار از اراضی شهرستان‌های دیواندره و بیجار و آب شرب و صنعت این دو شهرستان را تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه تاکنون 700 میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه هزینه شده است، تصریح کرد: برای تکمیل سد و تاسیسات وابسته و پروژه‌های خسارت مخزن قریب به 550 میلیارد ریال دیگر مورد نیاز است.

به گفته وی، این پروژه از پروژه‌های مهر ماندگار بخش آب استان است که خوشبختانه با برنامه‌ریزی و همت شرکت آب منطقه‌ای کردستان آماده آبگیری شده است.

شاهین پاکروح، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان با اعلام مطلب بالا افزود:  دومین و سومین قسط از تسهیلات بانک توسعه و تجارت اکو به میزان چهار میلیون یورو به طرح شبکه آبیاری و زهکشی سد سیازاخ در کردستان اختصاص یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان به اختصاص چهار میلیون یورو تسهیلات به این سد از سوی بانک اکو اشاره کرد و گفت: این مبلغ معادل 130 میلیارد ریال از تسهیلات اعطایی بانک اکو برای اجرای شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد سیازاخ دیواندره است.

پاکروح اظهار کرد: با توجه به وسعت این پروژه و نیاز آن به سرمایه‌گذاری خارجی در جریان سفر هیئتی از بخش آب ایران اسلامی در سال 89 به کشور ترکیه، طرح شبکه آبیاری زهکشی سیازاخ به عنوان نخستین دریافت ‌کننده تسهیلات پروژه بلندمدت دولتی اعطایی از طرف بانک توسعه و تجارت اکو به دولت جمهوری اسلامی به تصویب این بانک رسید.

وی خاطرنشان کرد: در جریان این سفر قراردادی به مبلغ ‌هزار و 689 میلیون یورو برای اجرای حدود 8 هزار هکتار از اراضی مذبور به امضا طرفین رسید.

گفتنی است؛ سد سیازاخ در 7 کیلومتری جنوب غربی دیواندره قرار دارد و مهم‌ترین هدف از ساخت آن تامین آب کشاورزی و شرب منطقه است.

این سد دارای حجم مخزن 230 میلیون مترمکعب و ظرفیت سرریز ‌هزار و 800 مترمکعب بر ثانیه است، آب قابل تنظیم سالانه در فاز دوم اجرایی 143 میلیون مترمکعب بوده و به علت استفاده از فشار هیدرولیکی مخزن در سیستم خط انتقال نیروگاه آن حذف شده است.

نوع سد خاکی سنگریزه‌ای بوده که ارتفاع آن از پی 84 متر و طول تاج 285 متر است.

انتهای پیام/79002/خ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول