اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

فارس گزارش می‌دهد

تونس؛ از ترور دبیرکل حزب معارض تا فراخوان به نافرمانی مدنی+فیلم

"محمد البراهمی" دبیرکل حزب جریان مردمی از احزاب معارض تونسی دیروز در مقابل منزلش به ضرب ۱۴ گلوله کشته شد و در پی آن برخی احزاب معارض طی فراخوانی، نافرمانی مدنی و انحلال مجلس موسسان تا سرنگونی دولت را خواستار شدند.

تونس؛ از ترور دبیرکل حزب معارض تا فراخوان به نافرمانی مدنی+فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس، در پی ترور محمد البراهمی از رهبران معارض تونسی شهرهای مختلف تونس پنجشنبه شب شاهد تظاهرات گسترده مردمی در محکومیت این جنایت بود.

این نماینده 58 ساله مجلس موسسان تونس و دبیر کل جریان مردمی چپ گرا در این کشور دیروز پنجشنبه به ضرب گلوله در حین خروج از منزلش در حی الغزاله در استان اریانه در نزدیکی پایتخت کشته شد.

به گفته وزیر دادگستری تونس، دو فرد ناشناس موتور سوار به ضرب 14 گلوله البراهمی را که به همراه فرزند معلولش در حین خروج از منزل بود، ترور کردند و از محل متواری شدند.

ترور البراهمی در شرایطی صورت گرفت که تونس برای شصت و پنجمین سالگرد عید استقلال و تبدیل آن به جمهوری تونس آماده می‌شد.

انتظار می رود ترور این شخصیت معارض تونسی روند انتقال دموکراتیک در این کشور را که پس از 2 سال از پیروزی انقلاب با پیچیدگی همراه شده است، دشوارتر کند.

این دومین ترور شخصیت‌های سیاسی برجسته در تونس از اول سال جاری میلادی محسوب می شود.

«شکری بلعید» دبیر کل حزب ملی گراهای دموکراتیک تونس در ششم فوریه گذشته در حادثه ای مشابه مقابل درب منزلش ترور شد و هنوز قاتلان آن به طور قاطع شناسایی و دستگیر نشده‌اند.

برخی طرف‌ها در تونس با بهره برداری سیاسی از ترور البراهمی بار دیگر انگشت اتهام را به سوی جنبش اسلام گرای النهضه نشانه رفته‌اند و آن را به دست داشتن در ترورها متهم می‌کنند؛ اتهامی که النهضه به شدت آن را رد می‌کند.

«علی العریض» نخست وزیر تونس درباره اعتراضات مردمی به ترور البراهمی از جمله به آتش کشیده شدن مقر جنبش النهضه در سیدی بوزید تونس گفت: طرف‌هایی می‌خواهند از وضع آشفتگی پس از ترور البراهمی بهره برداری کنند تا بحران مصر را در تونس پیاده کنند.

در پی ترور البراهمی جبهه مردمی، ائتلافی متشکل از حدود 10 تشکل ملی گرا و چپ گرا از جمله حزب محمد البراهمی به نافرمانی مدنی تا سقوط دولت دعوت کرده است.

صدها معترض شب گذشته به دعوت جبهه مردمی به خیابان حبیب بورقیبه در پایتخت تونس سرازیر شدند اما به درگیری با پلیس منجر شد تا جایی که پلیس برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان اقدام به شلیک گاز اشک آور کرد.

پس از آن اعتراضات به شهر سیدی بوزید، زادگاه البراهمی نیز سرایت کرد و تظاهرات کنندگان بخشی از ساختمان جنبش اسلام گرای النهضه را به آتش کشیدند.

معترضان در شهرهای الکاف، القصرین، سلیانه و باجه نیز به خیابان‌ها آمدند و برخی شعار سرنگونی نظام سر دادند.

مقر حزب النهضه در شهر صفاقس نیز در جریان تظاهرات مردمی به آتش کشیده شد.

در شهر المنستیر معترضان خواستار سرنگونی دولت و انحلال مجلس ملی موسسان شدند و اینها همان خواسته جنبش تمرد تونس است که جوانان تونسی را به نافرمانی مدنی تا سرنگونی دولت دعوت کرده است.

"ایاد الدهمانی" نماینده حزب جمهوری در مجلس ملی موسسان تونس نیز پنجشنبه شب استعفای خود را اعلام کرد تا به مراد العمدونی از جریان مردمی و احمد الخصخوصی از جنبش دموکرات های سوسیال دو نماینده مستعفی دیگر مجلس تونس بپیوندد.

جبهه مردمی نیز اعلام کرد که شش نماینده این جبهه در مجلس در پی ترور البراهمی استعفای خود را اعلام کردند.

احتمال می رود موج استعفای نمایندگان مجلس موسسان تونس ادامه داشته باشد و این امر موجودیت مجلس تونس را تهدید می کند که در روزهای اخیر شاهد اختلافات شدیدی بین معارضان با فراکسیون اکثریت بر سر محتوای پیش نویس قانون اساسی بود.

اتحادیه کل مشاغل تونس در اعتراض به ترور محمد البراهمی، نماینده معارض مجلس ملی موسسان این کشور،امروز جمعه در سراسر این کشور به اعتصاب عمومی دعوت کرد.

این اتحادیه در بیانیه ای اعلام کرد: اتحادیه کل مشاغل تونس در اعتراض به تروریسم، خشونت و قتل در سراسر کشور امروز جمعه را اعتصاب عمومی اعلام می کند.

این بیانیه با محکوم کردن ترور البراهمی آن را جنایتی نفرت انگیز توصیف خواند.

این دومین اعتصاب سراسری در تونس پس از اعتصاب 26 ژانویه 1978 در این کشور است.

همه جشنواره‌های تابستانی در تونس نیز در پس ترور البراهمی تعطیل شده است.

حمه الهمامی، از رهبران جریان مردمی تونس اعلام کرد، نماینده فقید مجلس تونس فردا شنبه در آرامستان "الجلاز" و در مزار شهدا در کنار "شکری بلعید" به خاک سپرده می‌شود.

 

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول