اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

عقب‌نشینی غرب از حمایت گروه‌های مسلح و تلاش عربستان برای ایفای نقش در سوریه

درک این امر از سوی غرب که حضور بیشتر در سوریه جز پرداخت بهای سنگین برای آنها نتیجه‌ای به همراه ندارد، عقب‌نشینی آنها از وعده‌های داده شده به گروه‌های مسلح را در پی داشت، اما عربستان از آن برای به دست گرفتن پرونده سوریه استفاده کرد.

عقب‌نشینی غرب از حمایت گروه‌های مسلح و تلاش عربستان برای ایفای نقش در سوریه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، «اوضاع در سوریه به نفع بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه رقم می خورد»، این سخنان، اظهارات یک مسئول ایرانی یا روسی و یا یکی از طرف‌های حامی سوریه در مبارزه این کشور علیه گروه‌های مسلح نیست که از سوی کشورهای غربی و برخی از کشورهای عربی، از جمله رژیم‌های عربی حوزه خلیج فارس حمایت مالی و نظامی می‌شوند.

بدون تردید در راس این رژیم‌های عربی خلیجی حامی گروه‌های تروریستی مسلح در سوریه کشور عربستان سعودی و شخص «بندر بن سلطان»، رئیس سرویس اطلاعات و امنیت این کشور قرار دارد.

این اظهارت ژنرال «مارتین دمبسی»، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و ارتش آمریکاست که در پی ناامیدی از گروه های مسلح و عملیات‌های تروریستی آنها در سوریه نقل شد.

«جان کری»، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در سخنانی از دشواری ایجاد منطقه ممنوع پرواز در سوریه سخن گفت و اینکه فراتر از آن آمریکا نگران است که مبادا مجبور شود در سوریه بهایی سنگین همچون جنگ در عراق و افغانستان پرداخت کند. 

عقب‌نشینی آمریکا از مواضع خود در قبال گروه‌های مسلح در سوریه در برابر پیشرفت ارتش سوریه و پیروز‌های آن بر عناصر مسلح و گروه‌های تروریستی در مناطق و شهرهای مختلف سوریه، همزمان با عقب‌نشینی فرانسه و انگلیس از اظهارات گذشته خویش در حمایت از گروه‌های مسلح صورت می‌گیرد، این درحالی است که مقامات دو کشور انگلیس و فرانسه پیشتر وعده داده بودند که گروه‌های مسلح فعال در سوریه علیه نظام این کشور را پیش از «سلیم ادریس»، فرمانده گروه‌های مسلح وابسته به ارتش سوریه در صفحات تلویزیونی ظاهر شود و «دیوید کامرون»، نخست وزیر انگلیس را خائن بنامد، مسلح کنند.

ادریس در اعتراض به عقب نشینی غرب از مواضع جانبدارانه و حامیانه خود از گروه‌های مسلح در سوریه به صراحت اعلام کرد که کامرون و سایر مسئولان کشورهای غربی حامی قانونی و مشروع گروه‌های مسلح در سوریه به شمار می‌آیند.

مواضع کنونی آمریکا، انگلیس و فرانسه که در گذشته از سردمدارن جنگ علیه سوریه و حامی گروه‌های مسلح در سوریه و در مبارزه‌اشان علیه نظام سوریه بودند، بیانگر یاس و ناامیدی غرب از ناتوانی گروه‌های مسلح سوری در تحقق اهداف مورد نظر آنهاست.

همه می‌دانند که گروه‌های مسلح تاکنون نتوانسته‌اند، هیچ دستاوردی را چه در عرصه میدانی که همچنان شاهد پیشرفت ارتش سوریه و ناکامی این گروه‌هاست و چه در عرصه سیاسی محقق کنند که شاهد تجربه دیپلماتیک موفق سوریه و جلب حمایت کشورهای مختلف و در راس آنها روسیه، چین و ایران و کشورهای عضو گروه بریکس است.

عقب‌نشینی غرب و اعتراف آن به تفوق و موفقیت نظام سوریه به رهبری «بشار اسد»،‌ رئیس جمهوری این کشور به صراحت و آشکارا در اظهارات منابع رسانه‌ای نزدیک به سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی انگلیس به طور کامل آشکار است. این منابع به این نکته اشاره می‌کنند که بشار اسد برای سال‌های سال در سمت خود باقی می‌ماند و تلاش‌های گروه‌های مسلح و شخصیت‌های سیاسی برای سرنگونی وی در آینده‌ای نزدیک نتیجه بخش نخواهد بود.

در برابر این موضع گیری‌های غربی، شاهد موضع گیری‌های مشابهی در سطح کشورهای عربی هستیم، از جمله در قطر که هم اکنون و به دنبال کناره گیری شیخ «حمد بن جاسم آل ثانی»، امیر سابق این کشور از قدرت و انتقال قدرت خود به پسرش «شیخ تمیم» سر در گریبان خویش کرده و یا برکناری «محمد مرسی» از منصب ریاست جمهوری مصر و سرنگونی حکومت اخوان المسلمین در این کشور.

اینها رخ دادهایی است که تضعیف موضع عقاب های در عرصه سیاسی جهان عرب که موضعی خصمانه در قبال سوریه و رهبران این کشور به شمار می آید، را به دنبال دارد.

در چنین شرایطی است که ملاحظه می‌کنیم، عربستان سعودی تلاش می‌کند، عرصه رهبری و میدان داری در جنگ علیه سوریه و رهبران آن را به دست بگیرد. این تمایل با استقبال شاهزاده «سلمان بن عبد العزیز»، ولی‌عهد عربستان سعودی از گروه ائتلاف معارضان سوری و سفر شاهزاده «بندر بن سلطان»، رئیس سرویس اطلاعات و امنیت این کشور به کشورهای غربی بیش از پیش برای جامعه بین المللی نمایان شد و به اثبات رسید.

اما در خصوص اینکه چرا عربستان سعودی به عنوان محور جدید جنگ علیه سوریه بار دیگر پای به عرصه منطقه‌ای و بین المللی گذاشت، آن هم در زمانی‌که قطر و اخوان المسلمین و غرب از ایفای چنین نقش عقب نشینی کرده‌اند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1. تلاش ریاض برای برای بازگشت قدرتمند به عرصه منطقه‌ای و به عنوان رهبر منطقه بعد از ضرباتی که جماعت اخوان المسلمین چه در مصر با سقوط حکومت اخوانی‌ها و حمایت عربستان سعودی از حکومت جدید در مصر و چه در ترکیه از رهگذر افول جایگاه و قدرت منطقه‌ای «رجب طیب اردوغان»، نخست وزیر این کشور و کم رنگ شدن نقش منطقه وی در سایه تظاهرات و اعتراض‌های مردمی که علیه دولت این کشور صورت می‌گیرد و چه در قطر به تغییر قدرت در این کشور و کاهش نقش مهم دوحه در عرصه منطقه‌ای همراه شده است. همه این عوامل مقامات عربستان را تشویق کرد تا به صراحت و علنی ورود خود را بار دیگر به عرصه بحران سوریه اعلام کنند و از ائتلاف معارضان سوری به عنوان ابزاری برای رسیدن به منافع خود در سوریه استفاده کند.

 

2. بعد از اینکه قطر و ترکیه و همچنین مصر در تلاش بودند تا نقش خود را در بحران سوریه ایفا کنند، ولی هیچ‌کدام در این عرصه موفق نشان ندادند،  عربستان سعودی به این سمت سوق پیدا کرد تا خود را به عنوان بزرگ‌ترین و مهمترین بازیگر در سطح منطقه معرفی کند، از اینرو عربستان سعودی سعی کرد از شرایط پیش آمده بیشترین بهره را ببرد.

 

این دلایل باعث شدند تا عربستان سعودی و سوریه بار دیگر رو در روی همدیگر قرار گیرند، این در حالی که «سلیم حسن حمدان»، تحلیلگر امور سیاسی سوریه در گفت‌وگوی ویژه با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق تاکید کرد که تقابل و برخورد دیگر باره سوریه و عربستان سعودی در منطقه سیمای خاورمیانه را ظرف 10 سال آینده مشخص خواهد کرد، همچنان که چنین رویارویی در گذشته نیز وجود داشته است و به عنوان مثال می‌توان جنگ ژوئیه 2006 اشاره کرد که در جریان آن سوریه در کنار لبنان ماند و به حمایت از مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی برخاست، در حالی‌که عربستان در کنار اسرائیل علیه لبنانی‌ها ایستاد.

حمدان در پایان به این مطلب اشاره می‌کند که خودداری غرب از رویارویی با سوریه و اعتراف آنها به وجود رهبران با درایت و شایسته در سوریه بر این نکته تاکید می‌کند که عربستان سعودی وارد جنگی ناکام و شکست خورده‌ای شده است که نتایج آن از همان لحظات نخست مشخص بود.

انتهای پیام/ص

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول