اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مکارم شیرازی:

اسلام خلأ قانونی ندارد/ آیه تطهیر از سرمایه‌های ارزشمند شیعه است

یکی از مراجع تقلید قم گفت: عقیده شیعه این است که در اسلام خلأ قانونی وجود ندارد و اسلام برای همه احوالات زندگی بشر برنامه دارد و تمام این قوانین در قرآن و سنت ارائه شده است.

اسلام خلأ قانونی ندارد/ آیه تطهیر از سرمایه‌های ارزشمند شیعه است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، ‌آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی ظهر امروز در جمع نمازگزاران حرم مطهر حضرت معصومه(س) در ادامه تفسیر آیه 33 سوره احزاب بیان کرد: برای همه کارها و برنامه‌ها باید اطاعت خدا و پیامبر مد نظر قرار گیرد؛ زندگی انسان‌ها در بخش‌های خانوادگی، کسب و کار، مسائل سیاسی، اجتماعی و اخلاقی باید مطابق با فرمان خدا، پیامبر خدا و جانشینان بر حق ایشان باشد.

وی با بیان اینکه عقیده شیعه این است که در اسلام خلأ قانونی وجود ندارد گفت: اسلام برای همه احوالات زندگی بشر برنامه دارد و تمام این قوانین در قرآن و سنت ارائه شده است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه قوانین در دین اسلام به صورت کلی و جزئی مورد توجه قرار گرفته است بیان کرد: اسلام برای همه آنچه که نیازمند سعادت در دنیا بوده برنامه دارد.

وی تصریح کرد: باید در همه امور زندگی در صورت ناآگاهی از مرجع تقلید سئوال کرده و همه چیز در دین مبین اسلام دارای قانون و برنامه است. وقتی به تعلیمات ائمه اطهار مراجعه می‌کنیم مشاهده می‌کنیم که برای همه مسائل دستور بیان کرده‌اند.

آیت‌الله مکارم شیرازی اضافه کرد: پیامبر گرامی اسلام فرمودند ایمان و اسلام بیش از 70 باب دارد و از همه مهمتر توحید است و کوچکترین برنامه‌های اسلام این است که اگر پوست میوه یا چیزی که در مسیر تردد افراد افتاده بود مسلمان باید آن را با پا کنار بگذارد و این مسئله نشان دهنده دقت نظر اسلام در همه امور است.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای در گوشه و کنار می‌گویند وقتی قرآن و حدیث وجود دارد نیاز به مراجعه به مراجع تقلید نیست و خودشان احکام دین را از قرآن و احادیث می‌گیرند گفت: ادبیات عرب بر پایه سه علم صرف، نحو و لغت استوار است و کسی که این سه علم را دانست سپس باید بتواند سندیت احادیث را درک کرده و در ادامه علم رجال را فرا گرفته و اگر کسی که همه اینها را فرا گرفت مجتهد شده و می‌تواند خود به قرآن و حدیث عمل کند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: برخی جوانان را وسوسه می‌کنند که نیازی به مراجع تقلید نداشته و خودمان به مسائل دینی عمل می‌کنیم، مثل اینکه کسی که مریض است بگوید نیازی به پزشک ندارد و خودش می‌تواند خود را درمان کند.

وی با اشاره به آیه تطهیر اظهار کرد: این آیه از سرمایه‌های شیعه به شمار می‌رود و بسیاری از مخالفان در تفسیر این آیه ناتوانند و بسیاری از اهل سنت نیز در کتاب‌های خود به این آیه پرداخته‌اند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه مخاطب آیه تطهیر مقام عصمت برای پنج تن آل عبا است اظهار کرد: خداوند اهل بیت(ع) را پاک و پاکیزه کرده است.

وی با اشاره به روایاتی از علمای اهل سنت گفت: حاکم حسکانی نیشابوری از علمای اهل سنت در کتاب شواهد التنزیل روایتی را بیان کرده مبنی بر اینکه پیامبر اکرم دستور داد عبایی آورده و سپس علی، فاطمه، حسن و حسین زیر این عبا جمع شده و پیامبر دست به آسمان بلند کرده و دعا کرد که خداوند اهل بیت را از پاکان قرار دهد و در این حال جبرئیل آمد و آیه تطهیر نازل شد.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: افتخار می‌کنیم که پیشوایانی معصوم داشته و گرد و غبار معصیت، خطا،‌ اشتباه و گناه در تمام عمر بر دامن ایشان ننشسته است.

وی با بیان اینکه شیعیان نیز باید قدم جای پای ائمه اطهار بگذارند افزود: ماه رمضان است و شب‌های قدر نزدیک بوده و در این ایام باید در آغوش راز و نیاز با خداوند رفته و از خدا بخواهید بتوانید قدمی جای پای قدم این معصومان بزرگوار بگذارید.

انتهای پیام/2258/ر40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول