اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

گزارشی که برای اولین بار منتشر می‌شود

جزئیاتی از عملیات سری صهیونیست‌ها برای ربایش فرمانده ارشد حماس

«الجعبری» باید به زودی به محل کمین نیروهای اسرائیلی می‌رسید؛ اضطراب در «تل‌آویو» به بالاترین حد رسیده بود، تا جایی که وزیر جنگ و رئیس ستاد مشترک شخصا به اتاق اصلی عملیات رفتند اما اوضاع آنطور که اسرائیلی‌ها می‌خواستند پیش نرفت.

جزئیاتی از عملیات سری صهیونیست‌ها برای ربایش فرمانده ارشد حماس

به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل به نقل از منابع آگاه و برای اولین بار جزئیات یکی از عملیات‌های سری دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل را منتشر کرده است. این عملیات در سال 2008 با هدف ربایش «احمد الجعبری» فرمانده ارشد حماس انجام گرفته، اما در لحظات آخر با شکست مواجه شده است.

این عملیات در قلب غزه انجام شده و مقصود از آن امتیازگیری از حماس و مبادله «الجعبری» با «گیلعاد شلیت» بوده است. شلیت سرباز اسرائیلی بود که به دست نیروهای حماس اسیر شده بود و نهایتا رژیم صهیونیستی به ناچار او را با چندصد اسیر فلسطینی مبادله کرد.

به نوشته تایمز اسرائیل، سربازانی از واحدهای ویژه و ارشد ارتش اسرائیل عهده‌دار انجام این عملیات بوده و تقریبا هیچ‌یک از آن‌ها در موفقیت عملیات شکی نداشته‌اند. اما نهایتا همه آن‌ها دست خالی از غزه بازگشته‌اند.

این عملیات در اواخر سال 2008 مورد تائید قرار گرفته و از همان زمان کار جمع‌آوری اطلاعات و شناسایی آغاز شده است. سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل بعد از مدتی نقطه ضعفی را می‌یابند و از همان نقطه ضعف امنیتی برای انجام عملیات استفاده می‌کنند. به ادعای تایمز اسرائیل، زمانی که الجعبری به دیدار خانواده‌اش می‌رفته، تنها یک یا دو محافظ با خود به همراه می‌برده و با یک خودروی شخصی هم سفر خود را انجام می‌داده است. قرار بوده است که نیروهای اسرائیلی در یک کمین به این خودرو حمله کرده و این فرمانده ارشد حماس را بربایند.

با مشخص شدن این موضوع، «شین‌بت» (اداره امنیت و اطلاعات داخلی اسرائیل) و دستگاه اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل هم اطلاعات تکمیلی در این مورد را جمع‌آوری کرده و راه برای آغاز عملیات هموار می‌شود. فرمانده واحد مسئول عملیات که با نام «دی» معرفی شده، در محلی نزدیک به غزه مستقر می‌شود و یک فرمانده دیگر نیز در منطقه استقرار می‌یابد. نیروهایی هم که عهده‌دار انجام این عملیات بوده‌اند، تمرین برای اجرای بهتر نقشه را آغاز می‌کنند.

این عملیات قرار بوده با استفاده از تاریکی شب و اصل‌ غافلگیری انجام شود. یکی از افرادی که در روند انجام این عملیات حضور داشته، می‌گوید: احتمال اینکه الجعبری زنده گرفته شود، بسیار بالا بود. ما ابزارهای لازم برای اطمینان از زنده ماندن وی را در اختیار داشتیم و می‌توانستیم محافظانش را از دور خارج کنیم.

بعد از مدت‌ها انتظار بالاخره چراغ سبز انجام عملیات صادر می‌شود و نیروهای اسرائیلی به قلب غزه یورش می‌برند. اما در لحظات آخر عملیات به دلیلی نامعلوم لغو می‌شود و نیروهای مأیوس اسرائیلی باز می‌گردند.

چند روز بعد این عملیات تکرار می‌شود. این بار قرار بر این بود که عملیات در اوایل شب انجام شود. همزمان با انجام عملیات، سران سرویس‌های اطلاعاتی و نظامی اسرائیل در تل‌آویو گرد هم آمده بودند. «یعاو گالانت» فرمانده عملیات که بعدها به عنوان فرمانده واحد عملیاتی جنوب ارتش منصوب شد، رئیس وقت یگان جنوبی «شین‌بت»، نماینده رسته اجرایی «شین‌بت»، «نمرود شفر» مدیر مراکز فرماندهی نیروی هوایی ارتش و معاون واحد عملیاتی عهده‌دار اجرای عملیات، از جمله کسانی بودند که در این جلسه حضور داشتند.

«ایهود باراک» که بعدا وزیر جنگ شد، «گابی اشکنازی» فرمانده وقت ستاد مشترک و «یوال دیسکین» رئیس «شین بت» هم در اتاقی دیگر گردهم آمده بودند. نیروهای عملیاتی نهایتا بعد از انتظاری چند ساعته ساعت 9 شب در مواضع تعیین‌شده مستقر شدند.

با نزدیک شدن الجعبری، «گالانت» دستور آغاز عملیات را صادر می‌کند. «الجعبری» باید تا چند دقیقه دیگر به محل مورد نظر می‌رسید، جایی که نیروهای اسرائیلی برای حمله به او آماده بودند. همزمان اضطراب در تل‌آویو به بالاترین حد رسیده است، تا جایی که وزیر جنگ و رئیس ستاد مشترک شخصا به اتاق اصلی عملیات می‌روند.

حالا خودروی «الجعبری» باید به سمتی حرکت می‌کرد که نیروهای اسرائیلی در کمین بودند. این مسیری بود که او همیشه می‌رفت. همه منتظر شروع حمله بودند. اما خودروی «الجعبری» این بار مسیر همیشگی را نمی‌رود. خودروی وی این بار به دلیلی نامعلوم از مسیری دیگر حرکت می‌کند.

خودروی «الجعبری» دور و دورتر می‌شود و فرماندهان اسرائیلی در «تل‌آویو» تنها با یاس این صحنه را نظاره می‌کنند. دستور عقب‌نشینی صادر می‌شود و فرمانده «دی» و نیروهایش با دست خالی و بدون «الجعبری» به تل‌آویو باز می‌گردند.

تایمز اسرائیل قرار است روز جمعه روایتی کامل‌تر از این عملیات شکست‌خورده ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل منتشر کند.

رژیم‌صهیونیستی نهایتا در سال 2012 و پیش از آغاز جنگ هشت روزه غزه، «الجعبری» را که فرمانده شاخه نظامی حماس بود، با حمله هوایی ترور کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول