اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی همدان مطرح کرد

ثبت مجموعه‌ای آثار تاریخی زمینه‌ساز معرفی بیشتر کشور

معاون میراث فرهنگی همدان با بیان اینکه در هشت سال جنگ تحمیلی شرایط برای ثبت جهانی آثار میسر نبود، گفت: ثبت مجموعه‌ای آثار عقب‌ماندگی کشور در این زمینه را جبران می‌کند.

ثبت مجموعه‌ای آثار تاریخی زمینه‌ساز معرفی بیشتر کشور

بهرام توتونچی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از همدان، با اشاره به اینکه در همدان دستکندها به عنوان یک مجموعه برای معرفی به یونسکو در نظر گرفته شده بود، افزود: در ثبت چند اثر به عنوان یک مجموعه باید آثار ارسالی دارای مشترکاتی باشند.

وی تصریح کرد: اگر یک اثر در مقایسه با آثار دیگر به لحاظ کاربری و یا جنس ساختمان اثر متفاوت باشد، به صورت انفرادی بررسی و ارزیابی می‌شود.

معاون میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه ما در استان دستکندهای متنوعی داریم که قرار بود به صورت مجموعه معرفی شود، افزود: در استان همدان قرار بود دستکندها به عنوان یک مجموعه معرفی شود که در نهایت به عنوان پرونده‌های مجزا و انفرادی به یونسکو معرفی شد.

وی ثبت مجموعه‌ای را بسیار مؤثر دانست و افزود: مجموعه باغات که 6 مورد است در یک پرونده ارسال شده که با وجود اینکه در عنوان یکی هستند اما 6 اثر به ثبت رسیده است.

توتونچی با تأکید بر اینکه اگر دستکندها نیز به شکل مجموعه‌ای ثبت شوند، کار بزرگی است، بیان داشت: با ارسال پل‌های تاریخی نیز به صورت یک مجموعه، می‌توانیم 20 اثر را به یک باره ثبت کنیم.

وی با بیان اینکه ما در هشت سال دفاع مقدس اثری برای ثبت ارسال نکردیم، اذعان کرد: ما می‌توانیم با ارائه مجموعه آثار، این عقب‌ماندگی در هشت سال جنگ تحمیلی را که اثری برای ثبت پیشنهاد نداشتیم را جبران کنیم.

معاون میراث فرهنگی همدان در پایان سخنانش اضافه کرد: در استان همدان نیز میراث فرهنگی به دنبال ثبت جهانی آثار فاخر و ارزشمند تاریخی همدان است، اما باید بدانیم در ثبت جهانی نگاه ملی بر استانی ارجحیت دارد.

انتهای پیام/89003/ی30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول