اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد خبر داد

خلق ۲۲۰ هزار اثر قرآنی در دوره‌های اول و دوم جشنواره «آیات»

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از خلق بیش از ۲۲۰ هزار اثر قرآنی در دوره‌های اول و دوم جشنواره «آیات» خبر داد.

خلق ۲۲۰ هزار اثر قرآنی در دوره‌های اول و دوم جشنواره «آیات»

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، آیین افتتاحیه سومین دوره جشنواره قرآنی «آیات» با حضور حجت‌الاسلام «حمید محمدی» معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی از هنرمندان مانند «فرج‌الله سلحشور»، «محمود پاک‌نیت»، «مهدی فقیه» و «امین زندگانی» چهارشنبه شب، 2 مردادماه 1392 در مصلای بزرگ «امام‌خمینی(ره)» برگزار شد.

بنا بر این گزارش، این مراسم با تلاوت «محمدحسین سعیدیان» قاری بین‌المللی قرآن کریم آغاز و حجت‌الاسلام محمدی سخنران آن بود.

خداوند اولین معلم قرآن انسان است

محمدی طی سخنانی خداوند را نخستین معلم قرآن دانست و گفت: پیش از خلقت، خداوند قرآن را به انسان آموخت و سپس او را خلق کرد و همچنین در قرآن خدا خود را دو بار معلم قرآن خطاب کرده، یکی قبل و دیگری بعد از خلقت.

وی با اشاره به اینکه با هر انسان، قرآنی متولد می‌شود، گفت: هر انسان که متولد می‌شود با او یک قرآن هم متولد می‌شود و انبیای الهی این قرآن را به انسان بازآموزی می‌کنند.

وی قرآن کریم را بیان «ذکری» دانست و گفت: قرآن کریم و همه کتب آسمانی، بیان‌های ذکری و بازیابی آموزه‌های فطری انسان‌ها هستند و صفت ذکر، مظهر قول میسّر خداوند است.

قرآن با هنرهایش در قلب‌ها نفوذ می‌کند

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با اشاره به دو جلوه قرآن کریم اظهار داشت: قرآن کریم دو جلوه دارد یکی جمالی و دیگری جلالی. جلوه جمالی جلوه دلربای خداوند است که همان جلوه هنری قرآن کریم است، همچنین توجه به این جلوه ما را به حقایق ناب هنری قرآن رهنمون می‌کند، زیرا قرآن با هنرهایش در قلب‌ها و با معارفش در عقل‌ها نفوذ می‌کند.

تنها 10 فیلم و سریال قرآنی پس از انقلاب تولید شده است

وی با اشاره به تولید سالانه 100 فیلم سینمایی در کشور اظهار داشت: به صورت متوسط در کشور سالانه 100 فیلم سینمایی ساخته می‌شود، اما متأسفانه در دوران بعد از انقلاب تنها 10 فیلم و سریال قرآنی ساخته شده است، البته این 10 فیلم جزو پربیننده‌ترین و پرجاذبه‌ترین فیلم‌های کشور بوده، اما نمی‌دانم چرا تنها 10 فیلم قرآنی ساخته شده است.

محمدی نمایشگاه قرآن را بزرگ‌ترین رویداد قرآنی جهان اسلام بیان کرد و گفت: پیوند هنرهای بی‌نظیر در قالب محتوای قرآن آثاری خلق کرده که این آثار، نمایشگاه بی‌نظیری در جهان اسلام به وجود آورده.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با اشاره به خواست مقام معظم رهبری مبنی بر پرداخت به سبک زندگی قرآنی گفت: سبک زندگی قرآنی نیازمند هنر قرآنی است و هنر قرآنی زمینه‌ساز سبک زندگی قرآنی است، پس اگر بخواهیم پرچمدار سبک زندگی قرآنی باشیم باید پرچم قرآن را در دست بگیریم.

وی با اشاره به جشنواره قرآنی آیات گفت: جشنواره آیات، حرکتی برای انفتاح افق‌های قرآنی امروز است، زیرا هنر قرآنی هنری مطبوع، فطری و حقیقی است.

رواج هنر قرآنی با سه رویکرد

وی با اشاره به سه رویکرد برای رواج هنر قرآنی گفت: به منظور ترویج هنر قرآنی نیازمند برنامه هنرمندانه هستیم، از این رو سه رویکرد برای این کار ترسیم کرده‌ایم که شامل تولید «دانش» و «ادبیات» مناسب، ایجاد «زیرساخت» سخت‌افزاری و آموزش منابع انسانی و ارائه و ترویج محصول قرآنی است.

خلق 220 هزار اثر قرآنی در دو دوره از جشنواره آیات

محمدی در خصوص آثار خلق شده در طول جشنواره‌های آیات گفت: دور اول جشنواره، 16 عنوان جشنواره با 100 هزار اثر خلق شد، دور دوم 22 عنوان جشنواره و 120 هزار اثر و تلاش می‌کنیم برای دور سوم چند برابر محصولات گذشته را خلق کنیم، همچنین دور سوم 32 جشنواره برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، پس از سخنرانی حجت‌الاسلام محمدی، نمایش پرده‌خوانی با موضوع داستان «ابرهه و سپاه فیل» اجرا شد، همچنین در ادامه مراسم از برخی از آثار «خسرو روشن» رونمایی شد.

بنا بر این گزارش، طبق اعلام قبلی، تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های باقی مانده از دور دوم جشنواره «آیات»، بخش بعدی مراسم بود که این نفرات معرفی و تجلیل شدند.

رونمایی از پوستر و تمبر یاد‌بود جشنواره آیات

بنا بر این گزارش در انتهای این مراسم تمبر یادبود جشنواره به همراه پوستر جشنواره رونمایی شد. پوستر جشنواره آیات شاخه گلی است که دو گل شکفته و یک غنچه نوشکفته دارد که آن دو گل نماد دو دوره برگزار شده و غنچه باقی‌مانده نماد سومین دوره جشنواره است که در حال شکوفایی است، همچنین نکته جالب درباره رونمایی از پوستر جشنواره این است که این پوستر از ابتدای مراسم بر روی تریبون سخنرانی نصب شده بود.

انتهای پیام/م.خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول