اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سالانه حدود 20 تن نمک به هر هکتار خاک اضافه می‌شود

آژیر قرمز برای 70 دشت کشور

رئیس نظام صنفی کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: آثار منفی افت سطح آب‌های زیرزمینی، چنان رو به گسترش است که بیشتر دشت‌های کشور به مناطق ممنوعه تبدیل شده و بیش از 70 دشت در کشور وضعیت بحرانی پیدا کرده‌اند.

آژیر قرمز برای 70 دشت کشور

 به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، عطاء‌الله هاشمی پیش از ظهر امروز در جمع مدیران جهاد کشاورزی استان به بیلان منفی سفره‌های زیر‌زمینی در سال‌های اخیر اشاره و اظهار کرد: یعنی در هر سال، بیش از آنکه آب به زمین تزریق ‌شده، از آن به صورت غیر اصولی آب برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه حفاری‌های غیرمجاز چاه‌های آب، موجودیت سفره‌های آب زیر‌زمینی را به مخاطره انداخته است، افزود: فشار بیش از حد به منابع آبی زیرزمینی به یکی از مسائل بسیار حاد و بغرنج در بخش کشاورزی تبدیل شده است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان به افزایش EC و شوری آب‌های زیرزمینی اشاره کرد و افزود: در فرآیند حفر چاه‌ها، نمک‌های زیرزمینی از اعماق زمین به سطح زمین منتقل می‌شود به طوری که شوری آب سفره‌های زیر‌زمینی به 2 هزار سی‌سی رسیده است.

وی ادامه داد: به این ترتیب در اثر شوری آب‌های زیرزمینی، سالانه حدود 20 تن نمک به هر هکتار خاک در کشور اضافه می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه به واسطه افزایش حفر چاه‌های غیر‌مجاز و انتقال نمک به سطح زمین، وضعیت کیفیت خاک مراتع و دشت‌ها در شرایط بحران قرار گرفته‌اند، افزود: ما باید پاسخگوی نسل‌های پس از خودمان در این زمینه باشیم و برای نجات آنها چاره‌اندیشی نماییم.

وی با بیان اینکه شوری آب‌های زیرزمینی کشور در سه دهه گذشته بیش از 1.5 برابر شده است و عمق چاه‌ها نیز به حدود دو برابر رسیده است، ادامه داد: آثار منفی افت سطح آب‌های زیرزمینی، چنان رو به گسترش است که بیشتر دشت‌های کشور به مناطق ممنوعه تبدیل شده و بیش از 70 دشت در کشور وضعیت بحرانی پیدا کرده‌اند.

انتهای پیام/60002/ع30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول