اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تاخیر در تحویل ۴ فرونده جنگنده اف ۱۶ آمریکا به مصر

جدیدترین گزارش‌ها حاکی از آن است که تحویل ۴ فروند جنگنده اف ۱۶ آمریکا که بخشی از کمک‌های نظامی یک میلیارد دلاری واشنگتن به مصر محسوب می‌شود، پس از سقوط مرسی، به تاخیر افتاده است.

تاخیر در تحویل ۴ فرونده جنگنده اف ۱۶ آمریکا به مصر

به گزارش خبرگزاری فارس، شبکه خبری «فاکس نیوز» از تاخیر در تحویل جنگنده های اف 16 آمریکا به مصر بعد از سقوط «محمد مرسی» رئیس جمهور مصر خبر داد و نوشت قرار بود صبح روز گذشته (سه شنبه) چهار فروند جنگنده اف 16 به عنوان بخشی از بسته کمک های نظامی آمریکا به مصر به ارزش بیش از 1 میلیارد دلار در سال، به قاهره تحویل داده شود اما تحویل این جنگنده ها به دلیل آنچه ظاهرا مسائل «سیاسی» عنوان شده، به تاخیر افتاده است.

فاکس نیوز نوشت که اگر دولت «باراک اوباما» بتواند به مصر هواپیما ارسال کند، در این صورت این اولین کمک نظامی واشنگتن به قاهره از زمانی است که میلیون ها مصری در اعتراض به حکومت مرسی به خیابان ها آمدند و نهایتا مرسی توسط ارتش در اوایل ماه جاری میلادی، خلع قدرت شد.

حامیان کمک نظامی آمریکا به مصر می گویند که ادامه کمک به قاهره به دلیل اینکه می تواند عاملی برای نفوذ واشنگتن بر ارتش مصر باشد، حیاتی است اما منتقدان بر این باورند که این کمک های نظامی هدر دادن پول است و بدتر از آن اینکه دادن تسلیحات به مصر می تواند در نهایت به ضرر منافع آمریکا تمام شود.

یک منبع خبری آگاه در پایگاه نیروی دریایی «فورت ورث» در ایالت «تگزاس» که قرار بوده است جنگنده های اف 16 از آنجا به سمت مصر به پرواز در بیایند، گفته است که تحویل این جنگنده ها به مصر تاکنون به دلایل سیاسی، با تاخیری حداقل 24 ساعته روبرو شده است.

مقامات وزارت خارجه آمریکا نیز در پاسخ به علت این تاخیر غیر منتظره در تحویل جنگنده ها به مصر، به خبرگزاری فاکس نیوز گفته اند که: «ما در حال بررسی تعهدات خود و رایزنی با کنگره درباره مسیر پیش رو هستیم».

این در حالیست که قانون مصوب سال 2012 میلادی در آمریکا دولت واشنگتن را از کمک های نظامی به هر دولتی که از طریق کودتای نظامی روی کار آمده باشد، منع می کند.

دولت اوباما تاکنون به دقت از به کار بردن عبارت «کودتای نظامی» در توصیف تحولات مصر و سرنگونی حکومت مرسی سر باز زده است؛ «جی کارنی» سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در تاریخ 10 ژوئیه در دفاع از ادامه کمک های نظامی آمریکا به مصر گفت که اعمال تغییر سریع در کمک های دولت واشنگتن به قاهره، به نفع آمریکا نیست.

چنین سخنانی از سوی کارنی، با انتقاد برخی چهره ها از جمله «رند پل» سناتور جمهوریخواه ایالت «کنتاکی» روبرو شد که با صدور بیانیه ای اعلام کرد که ممانعت رئیس جمهور آمریکا در توصیف تحولات مصر به عنوان «کودتا» و ادامه کمک های نظامی به مصر، در حقیقت نادیده گرفتن حکومت قانون است.

این سناتور جمهوریخواه همچنین لایحه ای را با عنوان «قانون کودتای نظامی مصر» ارائه کرده است که هدف از آن اعلام رسمی وقوع کودتا در مصر و توقف ارسال محموله های نظامی به قاهره است اما به نظر می رسد که تصویب این لایحه بعید باشد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول