اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

جراحی، درمانی بر دردهای مزمن و عمیق «دارو»

واردات، تولید، توزیع و مصرف دارو زنجیره‌ای به هم پیوسته است و عدم برنامه‌ریزی و فرهنگ زیاد مصرف کردن دارو عمده‌ترین عواملی هستند که بر روی این زنجیره اثر گذاشته و موجب کمبود دارو در جامعه می‌شود.

جراحی، درمانی بر دردهای مزمن و عمیق «دارو»

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، وقتی وارد داروخانه می‌شوی، محو دکوراسیون و تزیین قفسه‌ها، شامپوها و صابون‌های مختلف می‌شوی، هر که وارد می‌شود سراغ یک قلم از لوازم آرایشی و بهداشتی را می‌‌گیرد.

تو هم به مارک تک تک لوازم آرایشی که به ردیف در کنار هم قرار گرفته‌اند خیره می‌شوی. سه ردیف لوازم آرایشی، شامپوها، ادکلن‌ها و عطرهای مختلف با مارک خارجی که معلوم نیست با کدام ارزش وارد ایران شده است چشمت را خیره می‌کند.

کنجکاو می‌شوی و یکی از ادکلن‌ها را قیمت می‌کنی در توضیح می‌شنوی این ساخت ژاپن است، تایلندی‌اش را هم داریم، این یکی کار ایتالیاست، اون آخریه هم که قوطی آبی داره از آمریکا وارد شده است!

یک دفعه به خودت می‌آیی تازه به خاطرت می‌آید که برای چه وارد این داروخانه شده‌ای. می‌پرسی آقا لطفا فلان قرص و آمپول را بدین، در جواب می‌شنوی، نداریم.

شرایط نامطلوب

متاسفانه چهره ظاهری داروخانه‌های کشور به همه چیز شبیه است به جز داروخانه، بعضی از آنها فقط قفسه‌هایشان را با لوازم آرایشی و بهداشتی پر می‌کنند تا به قول خودشان حداقل نام داروخانه را یدک بکشند.

مرهم درد گرانی دارو کجاست؟

وضعیت نابسامان دارو در ایران به کلافی سردرگم می‌ماند که پیچیدگی و در هم تنیدگی آن به حدی است که باز شدن گره‌های آن برای بیماران به‌رؤیا تبدیل شده است.

قیمت دارو درحالی روزبه‌روز افزایش می‌یابد که قشر آسیب‌پذیر جامعه توان پرداخت هزینه‌های درمان را ندارند و بیمه‌ها نیز آن طور که باید و شایسته است به وظایف خود عمل نمی‌کنند و با هزار و یک دلیل از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند.

به سخن بهتر، دارو که باید مرهمی بر زخم بیماران باشد آنچنان دردهای مزمن و عمیق دارد که خود مرهم می‌خواهد؛ مرهمی که قیمتش را کاهش دهد. اما این مرهم اثربخش برای درد گرانی و کمیابی دارو در ایران را کجا باید جست؟

واقعیت است که این روزها آنقدر دغدغه و مشکلات وجود دارد که کمتر به فکر سلامتی، دکتر و دوا بیفتیم مگر اینکه به قول گفتنی فاصله چندانی با منزل آخرت نداشته باشیم آن موقع شاید به فکر گزینه‌ای به نام پزشک بیفتیم.

اما این روزها اگر گذرتان حتی به عنوان رهگذر به مراکزی از شهر بیفتد که محل تجمع کلینیک‌ها و طبیبان باشد مطمئنا چیزی که بیشتر از همه مشکلات توجه‌ شما را به خود جلب خواهد کرد افرادی با گویش، تیپ و لباس‌های متفاوت از فرهنگ ما خواهد بود که مشخصا از کشورهای اطراف با کمترین هزینه و مشکل برای طبابت به کشور و شهر ما سفر کرده‌اند و گاها در این مراکز تعداد این افراد حتی از خود هموطنانمان بیشتر است.

وقتی پای صحبت فعالان حوزه سلامت در بخش تجهیزات و دستگاه‌ها می‌نشینیم آنها نیز از خم شدن کمرشان در اوضاع کنونی کشور صحبت می‌کنند سازنده عینک‌های طبی در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: افزایش قیمت مواد اولیه به دلیل اتفاقاتی که در بازار ارز افتاد برای واردکنندگان و تجار این بخش جای هیچ‌گونه فعالیت در مورد مواد اولیه عینک سازی را باقی نگذاشته است.

علیرضا نادری در پاسخ به این سئوال که خوب با این روند چگونه به مشتریان خود در رابطه با ساختن و خرید عینک جوابگو هستید، گفت: درخواست در بخش عینک نیز کم شده است و مردم عمدتا به موضوع کم بینایی و یا سایر مشکلات چشمی که با عینک رفع خواهد شد با دیده اغماض نگاه می‌کنند و تهیه عینک برای رفع مشکلات بینایی را در اولویت‌های بسیار پایین قرار می‌دهند.

بیمه روزی و روزگاری

در سال‌های نه چندان دور هموطنان از خدماتی به نام بیمه برخوردار بودند که به آن می‌نازیدند اما امروز دیگر ناز بیمه خریدار ندارد و کمتر هموطنی وجود بیمه را برای خود مزیت می‌داند چرا که شاید کمتر از 20 درصد در هزینه‌های درمانی نقش دارند و حتی دیگر در بسیاری موارد معنی ندارند در پیش پا افتاده‌ترین مورد که همان حق ویزیت است بیمه تنها 15 درصد از هزینه را تقبل می‌کند تازه آن هم اگر بیمه طرف قرارداد باشد که اگر نباشد کلی باید دونگی و حرف بشنوی که مثلا 30 هزار ریال حق بیمه را از مجموعه‌های بیمه‌گر دریافت کنی.

در این رابطه پای صحبت یکی از متخصصان و جراحان آذربایجان‌شرقی می‌نشینیم که وی عدم پایبندی شرکت‌های بیمه‌ای به تعهدات خود را نه تنها برای بخش پزشکی مشکل آفرین می‌داند بلکه زمینه‌ساز به خطر افتادن سلامت شهروندان می‌داند و می‌گوید: جوابگو نبودن تمام بیمه‌ها از تامین اجتماعی تا بیمه‌های تکمیلی از یک سو نیازمندان به دارو و درمان را مجاب می‌کند که به دنبال طبابت دردهای خود نباشند و در خوشبینانه‌ترین حالت در دقیقه 90 برای این منظور اقدام کنند که در این موقع هم یا راه‌های درمانی جوابگو نبوده و گاها اثرات جبران ناپذیر دارد و یا اینکه انجام عمل‌های جراحی نتیجه‌بخش نبوده و با عوارض غیرقابل پیش‌بینی همراه است و نهایت خط به نوش داروی بعد از سهراب ختم می‌شود.

وی درباره مشکلاتی که روند کنونی بر پزشکان تحمیل کرده نیز گفت: با عدم تامین منابع مالی از سوی بیمه‌ها و نداشتن توان مالی در مجموعه‌های درمانی امکان تامین مواد اولیه و تجهیزات لازم برای امور درمانی هموطنان فراهم نشده و در نتیجه امکان ارائه خدمات برای متقاضیان با مشکل مواجه می‌شود.

این جراح که تاکید بر حاد بودن اوضاع نه تنها کسب و کار خود بلکه اوضاع بهداشتی و درمانی هموطنان داشت اضافه کرد: تامین نزدیک به 90 درصد مواد اولیه و دستگاه‌ها و تجهیزات از خارج تنها با پول نقد ممکن می‌باشد و مانند سال‌های قبل نمی‌شود با چک و یا سایر روش‌ها اقدام به خرید کرد.

وی در عین حال بحث نگهداری را نیز یکی دیگر از مشکلات اصلی دانست و گفت: نگهداری و پشتیبانی تجهیزات نیز نیازمند منابع مالی است که امروزه از هیچ مرجع و مبدأی تامین نمی‌شود.

دارو و یکه تازی او در بازار

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در این رابطه می‌گوید: تولیدات داخلی در حوزه دارو یدک کش خارجی دارند و تولیدات داخلی در بخش دارو به معنی واقعی تولید داخلی نیستند.

مسعود پزشکیان افزود: در تمام تولیدات داخلی از مواد اولیه‌ای استفاده می‌کنیم که تامین کننده آن منابع خارجی هستند و مواد اولیه و اساسی آنها از خارج از کشور وارد می‌شود.

وی به واقعیت تغییر بسته‌بندی در این حوزه اشاره کرد و گفت: حتی بسیاری از تولیدات داخلی که ادعای کار تخصصی و تولید داخلی در این زمینه را دارند صرفا با تغییر بسته‌بندی داروهای وارداتی آنها را به نام مارک و برند داخلی توزیع می‌کنند.

پزشکیان تاکید کرد: روال‌های یاد شده در بخش دارو زمینه افزایش قیمت تمام شده و در نتیجه خود قیمت دارو را در بازار فراهم می‌آورد که اثرات ناشی از آن به بطن جامعه و مردم منتقل می‌شود.

این نماینده مجلس نهم بر عدم مدیریت و نظارت در این حوزه به تبع سایر حوزه‌ها تاکید کرد و گفت: باید مدیریت و نظارت در این حوزه که ارتباط مستقیم با جان هموطنان دارد در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

وی گفت: عدم تامین ارز مورد نیاز برای واردات دارو یکی دیگر از مشکلات بخش دارو می‌باشد که تامین آن حتی با قیمت ارز آزاد می‌توانست از افزایش سرسام آور قیمت دارو در کشور جلوگیری کند.

عدم مدیریت دلیل حضور دلالان پای سفره دارو

نماینده مردم تبریز‌ ـ آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی عدم مدیریت را دلیل حضور دلالان در بخش دارو می‌داند و می‌گوید: ندادن ارز برای واردات دارو از طرف دولت و مدیریت نشدن بخش دارویی به مثابه سایر بخش‌ها فضای کنونی را در این بخش به وجود آورده است.

وی با تاکید بر اینکه حتی اگر با ارز آزاد نیز دولت اقدام به واردات دارو کند وضعیت دارویی کشور به روال امروزی محال به نظر می‌رسد، گفت: قیمت دارو هم‌اکنون بیش از 10 برابر شده در حالی که قیمت ارز سه برابر افزایش یافته که این افزایش و نوسانات نامعقول حکایت از عدم مدیریت دارد.

پزشکیان عدم نظارت را نیز دلیلی دیگر برای بی‌ثباتی در این حوزه برشمرد و گفت: همین عدم نظارت که پشتوانه‌ای به نام عدم مدیرتی را یدک می‌کشد پای فرصت‌طلبان، سودجویان و دلالان را به حوزه بهداشت و درمان و به طور قطعی به بخش دارویی باز کرده که با جان مردم سر و کار دارد.

اجرای قانون، دوای درد حوزه درمان

پزشکیان از اجرای قانون به عنوان دوای درد حوزه درمان یاد می‌کند و می‌گوید: تمام جوانب در حوزه درمان در قانون پیش‌بینی شده و با اجرای آن تمام مشکلات در این حوزه و سایر حوزه‌ها قابل حل است.

وی با اشاره به اینکه در اثر عدم اجرای قانون هم‌اکنون بیمه‌های ما جایگاه خود را از دست داده‌اند، گفت: اگر به قانون عمل شود و بیمه‌ها خود را متعهد به اجرای تعهدات بدانند هیچگاه متقاضیان این حوزه در میان هجمه‌هایی از پرسه‌های بی‌ثمر نخواهند ماند.

وزیر بهداشت و درمان دولت اصلاحات بدهی 15 هزار میلیاردی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها را از دیگر ثمرات بی‌اعتنایی به قانون دانست و گفت: وقتی دولت به قانون عمل کند و منابع مالی تعریف شده برای تمام حوزه‌ها را به موقع و در زمان معین تامین کند زمینه بدهکاری و سایر عواقب ناشی از آن اتفاق نخواهد افتاد.

پزشکیان همه اقدامات در این کمیسیون را در راستای تحول در حوزه بهداشت و درمان مسکنی دانست که بدون اجرایی قانون جوابگو نخواهد بود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ابراز امیدواری کرد با اجرای قانون در دولت آینده بسیاری از مشکلات مردم حل شود و درمانی به نام اجرای قانون را حتی در کوتاه مدت جوابگوی تمامی نیازهای کنونی جامعه فعلی اعلام کرد.

بی‌تردید نگاه مسئولانه به این معضل می‌تواند اجر معنوی نیز به همراه داشته باشد. امید که افراد درگیر با مسائل بهداشت و درمان در روزهای آینده با خبرهای نویدبخشی صبح خود را آغاز کنند.

انتهای پیام/60001/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول