به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، نقش فرودگاه به طور قابل ملاحظهای در سراسر جهان در طول دهه گذشته و پیشتر تغییر کرده است. هواپیمایی نقشی مرکزی را در اقتصاد جهانی، ملی و منطقهای بازی میکند.
فرودگاهها از با ارزشترین زیرساختهای جوامع پیشرفته محسوب میشوند و به دلیل برخورداری از ظرفیتهای مختلف، در رشد اقتصادی کشورها و کمک به ایجاد توسعه پایدار نقش مهمی دارند. ارزش و اهمیت فرودگاهها در دنیای امروز به حدی است که برخی کارشناسان، فرودگاهها را لوکوموتیو اقتصادی هر کشور توصیف میکنند و وجود فرودگاههای پررونق و کارآمد را عامل رشد اقتصادی و توسعهی پایدار میدانند.
در قرن حاضر حمل و نقل هوایی در روابط کشورهای مختلف جهان، تبادل فرهنگ، نمایش قدرتهای اقتصادی و نظامی و تسریع امور حیاتی یک کشور نقش حساسی بر عهده دارد، و در این بین فرودگاهها بخش حیاتی و مهمی از سیستم حمل و نقل هوایی را تشکیل میدهند و در واقع زیربناییترین بخش در صنعت حمل و نقل هوایی محسوب میشوند.
توسعه فرودگاهها دارای اثرات اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و رفاهی قابل توجهی برای کاربران، مسئولان فرودگاه و در سطح کلان برای توسعه کشور است. این عوامل به صور مختلفی نظیر جذب توریسم، ایجاد فرصتهای شغلی، تأمین حمل و نقل سریع و ایمن، دسترسی آسان به محصولات، آسودگی بیشتر برای مسافران و حفاظت از محیط زیست پدیدار میشود.
روند رو به افزایش مسافران در فرودگاهها و تسهیل دسترسی زمینی به فرودگاهها نقش مهمی را در توسعه شبکه حمل و نقل ایفا میکند از این رو توسعه و ساخت فرودگاهها در کشور طی دهههای اخیر به عنوان یک استراتژی تعریف و اجرا شد و بسیاری از شهرهای کوچک را صاحب فرودگاه کرد.
تیکاف دوباره هواپیماها در فرودگاه سهند
فرودگاه سهند در سال 1375 در جنوب غربی استان فعالیت خود را آغاز کرد این فرودگاه با توجه به وجود صنایع مختلف تولیدی و همچنین مراکز آموزش عالی متعدد در منطقه یکی از ظرفیتهای رشد و توسعه منطقه محسوب میشود.
این فرودگاه از فرودگاههای اقماری اداره کل فرودگاههای استان آذربایجانشرقی است و در زمینی به مساحت 50 هکتار در کنار جاده مراغه – بناب واقع شده است.
با توجه به قرارگیری محل فرودگاه بین دو شهر بزرگ و اقتصادی منطقه، یکی از ظرفیتهای مهم فرودگاه برای ارائه خدمات به مسافران محسوب میشود.
این فرودگاه دارای سالن ترمینالی به مساحت هزار و 200 متر، با امکانات خدماتی و رفاهی مناسب برای مسافران است.
در حال حاضر فرودگاه سهند مجهز به دستگاه کمک ناوبری از نوع NDB-DME (فاصله سنج و جهت گیری) بوده و طول باند آن 2 هزار و 932 متر و عرض 30 متر و فاقد سیستم روشنایی است و عملیات نشست و برخاست به صورت VFR (با دید خلبان) انجام میگیرد.
باند فرودگاه سهند طبق مشخصات قبلی با PCN 20 صرفاً توانایی پذیرش پروازهای تا رده ATR که هواپیمای تایپ کوچک محسوب میشود را داشت که با اجرای پروژه بهسازی و روکش باند عوامل پروازی که شامل عملیات اجرایی دو لایه روکش آسفالت باند، احداث تاکسیوی و اپرون (پارکینگ هواپیما) و احداث turn Pad جهت دور زدن هواپیما در انتهای باند است، مشخصات فنی سطوح پروازی فرودگاه سهند ارتقا یافته و با رفع اغلب موانع پروازی در فاینال دو باند (کاهش ارتفاع دکل فشار قوی و دکل مخابراتی) تلاش میکند نشست و برخاست هواپیماهای تا رده F100 را در فرودگاه سهند عملی کند.
پروازهای فرودگاه سهند از حدود یک سال پیش جهت انجام امور مربوط به بهسازی و توسعه سطوح پروازی تعطیل شده است.
برقراری دوباره پروازها از سهند مراغه به تهران
مدیرکل فرودگاههای آذربایجانشرقی در گفتوگو با خبرنگار فارس در تبریز از بازگشایی پروازهای این فرودگاه بعد از اتمام مراحل بازسازی باند و سطوح پروازی خبر داد و گفت: رایزنیهایی با شرکتهای هواپیمایی برای انجام دوباره پروازها از فرودگاه سهند صورت گرفته که پیشبینی میشود تا چند هفته آینده این امر محقق شود.
علی رستمی از شرکت هواپیمایی آسمان به عنوان نخستین مجموعهای که در این رابطه رایزنی صورت گرفته یاد کرد و گفت: این شرکت هواپیمایی نیز انجام دوباره پروازها را منوط به همکاری استان در زمینه تامین منابع مالی کرده است.
وی در مورد برنامههای پیشنهادی خود برای برقراری مجدد پروازها از این فرودگاه گفت: پیشنهاد یک پرواز در روز به مقصد تهران و بالعکس برای آغاز فعالیت دوباره این مجموعه صورت گرفته است.
رستمی افزایش پروازهای تهران به دو پرواز در روز را بعد از برقراری مجدد پروازها به عنوان دیگر برنامههای پروازی فرودگاه سهند اعلام کرد و گفت: برقراری دو پرواز دیگر در هفته به مقصد مشهد و بالعکس نیز از برنامهریزیهای صورت گرفته برای این مجموعه است.
این مقام ارشد استان در حمل و نقل هوایی ظرفیت این فرودگاه را بیشتر از آمارهای سالهای قبل دانست و گفت: پیشبینی میشود با توجه به جمعیت بیش از 1.5 میلیون نفری منطقه استقبال خوبی از برقراری مجدد پروازها شود که این امر در توجیه اقتصادی شرکتهای هواپیمایی و رغبت آنها برای برقراری پروازها مهم است.
بازگشایی دوباره فرودگاه سهند مراغه
نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه با اشاره به تعطیلی اخیر این فرودگاه آن را مزیتی بالقوه برای منطقه و حوزه انتخابیهاش خواند و گفت: تلاش میشود با رایزنی که ایرلاینها صورت گرفته در آینده نزدیک شاهد برقراری مجدد پروازها در این فرودگاه باشیم.
مهدی دواتگری از برنامهریزی و تلاش سازمانهای هواپیمایی برای برقراری پروازها به روال قبلی خبر داد و گفت: برقراری پروازها به روال قبلی خواسته مردم منطقه نیز است.
وی با تاکید بر اتمام عملیات تکمیل و آمادهسازی این فرودگاه پیشبینی کرد با تایید عملیاتهای عمرانی صورت گرفته در این فرودگاه از سوی سازمان هواپیمایی کشوری برقراری مجدد پرواز از فرودگاه سهند مراغه طی هفتههای آینده صورت گیرد.
شهرستان 250 هزار نفری مراغه در جنوب غربی استان آذربایجانشرقی واقع شده و مجموعه فرودگاهی در این شهرستان ظرفیت و موقعیت خدماتدهی به 2 میلیون نفر از جمعیت شهرهای استانهای آذربایجانشرقی و غربی را دارد.
انتهای پیام/60002/ع40/چ3000