اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان:

آئین سنتی «گرگیعان» امشب در اهواز برگزار می‌شود

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از برگزاری آئین سنتی «گرگیعان» در اهواز خبر داد و گفت: این آئین قدیمی همه ساله به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (ع) در خوزستان برگزار می‌شود.

آئین سنتی «گرگیعان» امشب در اهواز برگزار می‌شود

محمد چنانی عصر امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: آئین گرگیعان یک سنت حسنه و فرهنگی قدیمی در پاسداشت مقام کریم اهل بیت (ع) بوده که در خوزستان و جنوب غرب کشور برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: این آئین با سرودن اشعار مذهبی توسط کودکان در روز 14 ماه مبارک رمضان در محل نمایشگاه قرآن کریم در اهواز برگزار خواهد شد.

معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: در آئین گرگیعان تعدادی کودک پسر و دختر به شکل ایستاده و در حال حرکت اشعاری در مدح اهل بیت (ع) می‌سرایند.

وی ادامه داد: در این آئین دختران و پسران در حالی که دو سنگ در دست دارند با کوبیدن آن‌ها به یکدیگر عبارت «گرگیعان و گرگیعان، الله یعصیکم رضعان» را تکرار می‌کنند.

چنانی در خصوص علت برگزاری این آئین در شب میلاد امام حسن (ع) افزود: زمانی که این امام بزرگوار متولد می‌شوند مردم به جهت اینکه اولین نوه پسری پیامبر متولد شده است تبریک گویان به سمت وی می‌روند و خود را در شادی پیامبر شریک می‌دانند.

وی عنوان کرد: با توجه به هماهنگی‌های به عمل آمده مجموعه‌ای از هنرمندان اهوازی و کودکان آموزش دیده آئین گرگیعان را برگزار خواهند کرد.                                                                                         انتهای پیام/2329/ش‌20/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول