اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ارتش سوریه خود را برای جنگ‌های زیرزمینی آماده می‌کند

یکی از مهمترین ویژگی‌های بحران سوریه و نبردهای جاری در این کشور پدیده «تونل»هاست، به گونه‌ای که موجب شده در برخی مناطق مانند «دوما» بیش از نبردهای روی زمینی شاهد نبردهای زیرزمینی ارتش سوریه با عناصر مسلح باشیم.

ارتش سوریه خود را برای جنگ‌های زیرزمینی آماده می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری سوری جهینة نیوز، به نظر می‌رسد که جنگ تونل‌ها در سوریه میان عناصر مسلح گروه تروریستی «ارتش آزاد سوریه» با عناصر گروه‌های مسلحی «جبهه النصره» و «امارت اسلامی عراق و شام» از یک‌سو و گروه‌های تروریستی فوق الذکر با ارتش سوریه از سوی دیگر در حال شعله‌ور شدن و در گرفتن است.

در حالیکه گروه‌های مسلح وابسته به «ارتش آزاد سوریه» و «جبهه النصره» و «امارت اسلامی عراق و شام» در حفر تونل‌های بی‌شمار و طولانی که طول برخی از آنها به چند صد متر می‌رسد و مناطق مختلف سوریه را به یکدیگر مرتبط می‌کند، مهارت بسیاری دارند؛ نیروهای ارتش سوریه نیز در کشف و تخریب این تونل‌ها بسیار توانمند نشان داده‌اند.

در واقع تونل‌ها؛ عرصه جدید رویارویی بین ارتش سوریه با گروه‌های مسلح و گروه‌های مسلح با یکدیگر است و این موضوع به ویژه در مناطقی که دارای خاک نرم است، بیش از مناطق دیگر مشاهده می‌شود، چون حفر تونل در این مناطق به راحتی انجام می‌شود.

یک منبع نظامی آگاه در ارتش سوریه می‌گوید که در زیرزمین‌های سوریه جنگی از نوع دیگر در جریان است. به اعتقاد این منبع نظامی سوری جنگ زیرزمینی در سوریه را باید صرفا جنگ اطلاعاتی به شمار آورد. چراکه دستگاه‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی ارتش و دستگاه‌های رصد و پیگیری وابسته به این دستگاه‌ها و سرویس‌ها 24 ساعت در حال تعیین موقعیت و مکان حفاری گروه‌های مسلح به ویژه در مناطقی است که شاهد عملیات‌های نظامی و درگیری‌های شدید و سخت بین نیروهای ارتش سوریه با عناصر مسلح است.

این منبع در ادامه توضیح می‌دهد که ارتش سوریه به تازگی به دستگاه‌های دقیق لرزه نگاری زیرزمینی مجهز شده که به آن اجازه می‌دهد، کوچکترین تحرکات و فعالیت‌های زیرزمینی را رصد و کشف کند، اگرچه گفته شده تعداد این دستگاه‌ها کافی نیست.

مهمترین نبردهای زیرزمینی که طی دو سال و نیم بحران سوریه در این کشور روی داده و همچنان ادامه دارد، نبردهای شهرک «داریا» در جنوب غربی دمشق و مناطق «جوبر»، «القابون» و «برزه» در شرق دمشق و «القصیر» در ریف حمص بوده است.

منابع میدانی در ارتش سوریه تاکید می‌کنند که ارتش سوریه در شهرک «دوما» از توابع ریف دمشق که در کنترل عناصر مسلح و گروه‌های تروریستی قرار دارد، نبرد زیرزمینی سخت و شدیدی را پیش رو خواهد داشت و نبرد در این منطقه بیش از آنکه روی زمین انجام شود، زیر زمین انجام خواهد شد.

این منابع دلیل این امر را در این ملاحظه می‌کنند که «دوما» از یک سو کانون تجمع عناصر مسلح گروه‌های سلفی جهادی چه جبهه النصره و چه امارت اسلامی عراق و شام به شمار می‌آید و از سوی دیگر آزادی روستاها و مناطق مختلف «غوطه شرقیه» و تسلط ارتش سوریه بر آنها موجب شده تا گروه‌های مسلح این مناطق روی به دوما بیاورند، بنابراین با توجه به مرکزیت این منطقه برای عناصر مسلح و فعالیت گسترده این عناصر در این منطقه بالطبع باید شاهد وجود تونل‌های بسیار و طولانی در دوما باشیم.

اما در غربی‌ترین نقطه دمشق و به طور مشخص در شهرک «المعضمیه» که در کنار فرودگاه نظامی «المزه» قرار دارد، ارتش سوریه به اطلاعات موثقی دست یافته که نشان می‌دهد، عناصر مسلح به ویژه عناصر وابسته به گروه تروریستی «نوادگان رسول» در حال حفر تونل در این منطقه و مناطق اطراف فرودگاه هستند.

حفر تونل‌ها تنها به دست افراد مسلح صورت نمی‌گیرد، بلکه آنها به شکلی ویژه از شهروندان سوری که آنها را ربوده‌اند، برای این کار استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول