اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ماراتن خارجی‌ها برای شکار نخبگان ایرانی

فقدان حمایت‌ها به همراه چاشنی ناملایمات سبب خروج برخی از افراد نخبه و کارآمد از کشور شده است که این امر زنگ خطری جدی برای متولیان مربوط به حساب می‌آید.

ماراتن خارجی‌ها برای شکار نخبگان ایرانی

به گزارش خبرگزاری فارس از بویین زهرا استان قزوین، رقابت در صحنه کنونی میان کشور‌ها و دولت‌های مختلف امری انکار‌ناپذیر و مبتنی بر داده‌ها، فناوری و تکنولوژی به روز و کارآمد است.

اندازه‌گیری و مشخص سازی میزان تولید، توسعه و گسترش چرخه‌های اقتصادی در هر جامعه‌ای بسته به محیطی دارد که جامعه هدف برای نیروی کاری خود به وجود آورده و بستر را برای جهش فراهم کرده است.

از بدو پیدایش و گسترش علوم جدید، پایه‌های بنیادین هسته‌ای، نانو و تکنولوژی‌های نوین و برجسته در جامعه شکل گرفت و آغاز شد.

به تبع همین مسئله نیز تزریق این علوم مختلف به محیط‌های دانشگاهی طی سالیان اخیر موجی از جریان‌سازی علمی و توسعه محور در اماکن پژوهشی و دانشگاهی شکل داد و روند پیشرفت کشور را بر روی ریل خودکفایی، استقلال و تأمین عناصر مختلف و ابزار‌های گوناگون قرار داد.

حامیان توسعه، حامی دانش نیز هستند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بویین زهرا نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا اظهار داشت: انجام حمایت‌های مختلف از اقشار دانشجویان و عنایت به مسئله تولید و پژوهش در اولویت برنامه‌ریزی‌ها و کارها قرار داشته و دنبال می‌شود.

محمد شعبان‌نژاد افزود: تعامل واحد‌های دانشگاهی با مراکز تجاری، صنعتی و تولیدی می‌تواند در توسعه اقتصادی جامعه نقشی مضاعف و دو چندان را داشته باشد.

روح‌الله عباسپور نماینده مردم بویین زهرا در مجلس شورای اسلامی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: اگر اساس و بنیاد اقتصاد در هر جامعه را بر محور علم و دانش بگذاریم می‌توانیم به رشد و توسعه پایدار دست‌ پیدا کنیم.

به جریان‌ انداختن چرخه حمایتی از طرح‌های پژوهش‌محور، کارآمد و مبتنی بر فناوری‌های جدید در شرایط کنونی که عنصر رقابت جزو لاینفک برای توسعه شده است توان این را دارد که صنعت، اقتصاد و تولید جامعه را به سوی بهره‌گیری از فناوری و در نتیجه افزایش راندمان و کیفیت بکشاند.

مدیریت نوین، شکل‌دهی و سامان‌دهی به حمایت‌ها صورت گرفته از دانشجویان، نخبگان و فعالان برتر اقتصادی و صنعتی اولویت حساس و ضروری جامعه برای ادامه مسیر و روند صعودی به سوی دست‌یابی به مقام‌های نخست علمی و فناوری در سطح جهان است.

صنعتگران به افق علم و صنعت بی‌اندیشند

روح‌الله عباسپور با اشاره به اقدامات خوب و مناسب صورت گرفته اخیر در حوزه سند چشم‌انداز 1404 کشوری تصریح کرد: البته این امکان وجود دارد که در بعضی از عرصه‌ها به تناسب برنامه نتوانسته باشیم به جلو حرکت کنیم ولی در حوزه علم و فناوری به تعبیر مقام معظم رهبری، جمهوری اسلامی در حال حاضر 14 سال زود‌تر توانسته در منطقه به جایگاه نخستین خود در حوزه تئوری و مقاله برسد که البته در حوزه فناوری نیز وضعیت مطلوب و مناسبی حاکم است.

عباسپور اذعان کرد: در دنیای رقابتی امروز که حیات هر بنگاه و واحد تولیدی به دارا بودن قدرت رقابتی بالا است در صورت داشتن رقابت می‌توان حیات اقتصادی کشور را بیشتر و با دوام‌تر کرد.

عباسپور ابراز داشت: مراکز علمی، دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان امروز در تلاش‌ هستند تا در راستای تجاری‌سازی علم و فناوری فعالیت کرده و صاحب درخشش شوند.

وی با اشاره به ارائه جامع‌ترین و مهم‌ترین محور اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری افزود: معظم‌له در بحث مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی مبحث شرکت‌های دانش‌بنیان را مطرح فرمودند که این مهم می‌تواند جزو کارکردها و خروجی‌های مراکز علمی و دانشگاهی‌ باشد.

نماینده مردم بویین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی توفیقات علمی، فناوری، صنایع دفاعی، هوا فضا و تولید 97 درصدی داروها، انجام پیوند‌های بدنی و سلول‌های بنیادی را حاصل الطاف الهی و زحمات جوانان ایرانی برشمرد.

وی به سهم دانشگاه‌ها در توفیقات حوزه فناوری اشاره و ابراز داشت: این نهاد به تناسب دهه پیشرفت و عدالت در راستای رشد و توسعه متوازن به تعالی کشور کمک کرده است.

وی بیان کرد: دانشگاه تنها در صورت ارتقا و دست یابی به مرحله بومی‌سازی است که می‌تواند هزینه‌های فراگیر دانشجو را در این خصوص تقلیل داده و سهم بسیار خوبی در راستای رشد و توسعه کشور داشته باشد.

نماینده مردم بویین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رقابت زمانی می‌تواند ادامه‌دار باشد که خروجی‌ بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی کیفیت لازم را داشته باشند

وی تجاری‌سازی علم و فناوری را سبب پایداری و ثبات بیشتر اقتصادی معرفی کرد و افزود: مقام معظم رهبری دهه کنونی را به نام پیشرفت و عدالت نامگذاری کردند و بر همین مبنا معنای دیگر توسعه نیز توجه به عرصه عدالت است.

عباسپور بیان کرد: امروز برای اینکه استقرار عدالت اجتماعی را در جامعه به دست آوریم ضرورتا باید رشد و توسعه را نیز داشته باشیم که البته طی سال‌های کنونی برنامه‌ریزی برای رشد و توسعه کشور قطعا به انجام رسیده است.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی تلاش دانش در اقتصاد کشور را به طور کامل موفق ندانست و ابراز داشت: به طور مثال دانش در عرصه اقتصاد در حال مبتنی بر اقتصاد دانایی نیست و امروز تمام افراد به این نتیجه رسیده‌اند که برای رسیدن به پیشرفت، عدالت؛ رشد و توسعه همه‌جانبه و پایدار کشور باید با محوریت مراکز علمی، دانشگاهی و پژوهشی حرکت کرده و حرکت خویش را دانش‌محور قرار دهند.

عباسپور امر رقابت را در تعامل و حرکت با دانشگاه‌ها و مراکز علمی دانش میسر دانست و خواستار رقابت بیشتر علمی از سوی دانشجویان جامعه اسلامی شد.

معرفی دستاورد‌های به دست آمده از برگزاری جشنواره‌های علمی، صنعتی و پژوهشی طی این چند سال سهم و گامی مؤثر و امیدوار‌ کننده را در بهبود وضعیت علمی و تجاری جمهوری اسلامی در رقابت با دیگر شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی داشته است به گونه‌ای که امروزه اشتیاق بسیاری از سوی سرمایه‌گذاران خارجی برای دریافت و کسب امتیازات علمی و دستاورد‌های ممتاز کشور به وجود آمده است.

لازم است تا به این مسئله اندکی دقت کرد که آیا در قبال وجود چنین چرخه‌های جوشان و ابتکاری ساخت و تولید طرح‌های پژوهش محور از سوی قشر‌های دانشجویان نخبه و محقق آیا تزریق حمایت‌ها نیز به همین منوال برای ادامه جهش‌های افتخار‌آفرین کشور تداوم داشته و یا مسئولان و مدیران کشوری همچنان در فکر بهره‌گیری از دانش‌های پوسیده تاریخ گذشته و از رده خارج شده هستند.

باید ابراز امیدواری کرد که افکار و اندیشه‌ها در جامعه کنونی به سمت و سوی بهره‌گیری از دانش‌های به دست آمده توسط دانشجویان سوق یافته و تکنولوژی‌های نوین و حساس در جریان رقابت با کمپانی‌های غول‌آسای تولید، تجارت و برند‌های جهانی مورد استفاده قرار گیرند.

انتهای پیام/77005/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول