اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

فارس گزارش می‌دهد

آغاز اصلاحات در جشنواره «آیات»/ نمایشگاه قرآن در انتظار

امید است جشنواره قرآنی «آیات» که اینک در طلیعه سومین دور برگزاری خود با اصلاحاتی روبروست انتظار سه ساله نمایشگاه قرآن را در تأمین محتوای فاخر در زمینه «هنر قرآنی» پایان دهد.

آغاز اصلاحات در جشنواره «آیات»/ نمایشگاه قرآن در انتظار

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس؛ دور سوم جشنواره‌های قرآنی «آیات» در حالی از چهار‌شنبه 2 مرداد‌ماه 1392 آغاز می‌شود که این جشنواره نسبت به سال گذشته با تغییرات زیادی مواجه شده است.

بنا بر این گزارش، سال گذشته، منظومه جشنواره‌های «آیات» با 22 عنوان جشنواره برگزار شد که برگزاری هر جشنواره بر عهده یک استان بود و در مجموع نفرات برتر هر جشنواره در تهران و تالار وحدت تجلیل شدند، البته آیین اختتامیه جشنواره‌ها در استان میزبان نیز برگزار شده و افراد هدایای خود را دریافت کرده بودند و در آیین اختتامیه تهران که بهمن‌ماه 1391 در تالار وحدت برگزار شد لوح تقدیر دریافت کردند.

فراز و فرود‌های فراوان جشنواره در سال گذشته

سال گذشته این جشنواره با فراز و فرود‌های زیادی روبرو بود زیرا جشنواره‌ها در ماه مبارک رمضان آغاز و قرار بود تا پیش از فرا رسیدن ایام محرم برگزاری استانی آنها به پایان برسد، اما به دلایلی همچون مشکلات مالی و آماده نبودن استان‌ها پایان این جشنواره‌ها به دی‌ماه و پس از آن به بهمن‌ و اسفند‌ماه 1392 موکول شدند، در اواسط راه، این جشنواره‌ها با تغییر دیگری نیز روبرو بود که طی آن تعداد آنها از 32 به 22 عنوان کاهش یافت.

در نهایت 19 جشنواره از مجموع 22 جشنواره در استان‌های مربوطه برگزار و جشنواره‌های «فیلم‌کوتاه»، «فیلم‌نامه و نمایش‌نامه‌نویسی» و «پیامک» نیز تا چند روز پیش معطل باقی‌ماند و بالاخره نفرات برتر این جشنواره‌ها نیز در افتتاحیه سومین دور جشنواره «آیات» تجلیل شدند، البته جشنواره فیلم کوتاه طی روزهای آینده در مشهد برگزار خواهد شد.

برگزاری یک جشنواره در 32 رشته به جای برگزاری 32 جشنواره

اما تبدیل شدن 32 جشنواره به 32 رشته در جشنواره «آیات» عمده‌ترین تغییر این جشنواره در سومین دور برگزاری خواهد بود که طی آن به جای برگزاری 32 جشنواره، یک جشنواره به صورت متمرکز در 32 رشته برگزار خواهد شد.

رشته‌های جشنواره سوم

سومین دوره جشنواره «آیات» در رشته‌های «خوشنویسی»، «عکس»، «گرافیک»، «نقاشی»، «تذهیب»، «نگار‌گری»، «تابلو»، «حجم»، «جلد‌سازی»، «سرود»، «تواشیح»، «هم‌خوانی»، «نمایشنامه‌نویسی»، «فیلم‌نامه‌نویسی»، «تئاتر صحنه»، «تئاتر خیابانی»، «شبیه‌خوانی قرآنی»، «فیلم کوتاه»، «فیلم مستند»، «انیمیشن»، «مطبوعات»، «خبرگزاری‌ها»، «وبلاگ»، «پیامک»، «شبکه‌های اجتماعی»، «محصولات چند‌رسانه‌ای»، «نرم‌افزار»، «قطعات ادبی»، «داستان کوتاه»، «بلند داستانک»، «ترجمه‌خوانی»، «قطعه‌خوانی و قصه‌گویی» و «مطالعات تبلیغی و ترویجی» قرآنی برگزار خواهد شد.

برگزاری جشنواره‌های متعدد در طول یک‌سال علاوه بر هزینه‌های زیاد سبب بروز مشکلاتی مانند کمبود زمان، مشکلات در برنامه‌ریزی، تداخل با سایر برنامه‌های فرهنگی و قرآنی به وجود آورده بود، همچنین برخی استان‌ها توان برگزاری مطلوب جشنواره را نداشتند که با انتقاد شرکت‌کنندگان روبرو می‌شد، از این رو با این تغییرات می‌توان ابراز امید‌واری کرد جشنواره «آیات» منظم‌تر از قبل و در زمانبندی اعلام شده برگزار شود.

تنظیم نظام‌نامه جشنواره و تشکیل شورای سیاست‌گذاری جشنواره «آیات»

«مهدی عزیز‌زاده» دبیر جشنواره «آیات» از تدوین نظام‌نامه جشنواره‌ آیات خبر داد و گفت: شورای سیاست‌گذاری جشنواره آیات مشخص شده و هفته‌ آینده در نمایشگاه قرآن تشکیل جلسه می‌دهد، همچنین نظام‌نامه جشنواره آیات هم نهایی و از سوی وزیر ارشاد ابلاغ شده است.

وی‌ از نام‌نویسی اولیه در سایت جشنواره خبر داد و گفت: سایت جشنواره از 2 مرداد‌ماه 1392 همزمان با مراسم افتتاحیه آغاز به کار می‌کند و علاقه‌مندان می‌توانند ثبت‌نام اولیه خود را بکنند؛ همچنین پس از فرا‌خوان، علاقه‌مندان آثار خود را به دبیر‌خانه جشنواره ارائه و این آثار در دبیر‌خانه جشنواره بررسی و آیین اختتامیه در روز 19 بهمن‌ماه 1392 در تهران برگزار می‌شود.

عزیززاده از برگزاری جشنواره «آیات» به صورت بین‌المللی خبر داد و گفت: جشنواره «آیات» در دو بخش داخلی و بین‌الملل برگزار و آثار رسیده از خارج از کشور به صورت جدا‌گانه داوری و تجلیل می‌شوند.

به هر حال امیدواریم جشنواره آیات در سومین سال برگزاری خود با پویایی و نظم هر چه تمام‌تر برگزار و از همه این‌ها مهم‌تر خروجی‌ها و نفرات برتر جشنواره جذب امور متعدد قرآنی در کشور شده و در نمایشگاه قرآن سال آینده هم شاهد نمایش آثار و حضور صاحبان آثار در باشیم، زیرا یکی از اهداف برگزاری این جشنواره‌ خلق آثار هنری و کمک این آثار برای علاقه‌مندی و جذب مردم به قرآن است.

انتهای پیام/م.خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول