اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

تشدید اعتراضات علیه قانون کمیته تدوین قانون اساسی در لیبی

مردم شهر زواره لیبی در اعتراض به قانون کمیته تدوین قانون اساسی این کشور تحصن برگزار کرده و تاکید کردند در مرحله بعد دست به نافرمانی مدنی می‌زنند.

تشدید اعتراضات علیه قانون کمیته تدوین قانون اساسی در لیبی

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، ساکنان شهر زواره لیبی که در نزدیکی مرز این کشور با تونس واقع است در مخالفت با قانون تاسیس کمیته تدوین قانون اساسی که کنگره ملی لیبی اخیرا تصویب کرده است تحصن باز برگزار کردند.

نمایندگان اقلیت آمازیغ در کنگره ملی لیبی معتقدند قانون تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی به گونه‌ای است که موجب به حاشیه رانده شدن زبان و فرهنگ آمازیغ در قانون اساسی جدید این کشور می‌شود.

نوری الشروی، رئیس شورای عالی آمازیغ‌های لیبی در شهر زواره نیز در بخشی از این تحصن حضور داشت و ضمن گفت‌وگو با معترضان آنها را در جریان تماس‌های خود با فراکسیون‌های سیاسی مختلف قرار داد.

تحصن کنندگان دیروز دوشنبه در بیانیه‌ای گفتند: این تحصن مسالمت آمیز اعتراضی علیه تلاش‌ها برای به حاشیه راندن آمازیغ‌ها است و به مرحله نافرمانی مدنی خواهد رسید.

تحصن کنندگان از مردم لیبی خواستند برای ساختن لیبی جدید بر اساس عدالت و حقوق شهروندی کار کنند و با یکدیگر برای ساختن کشوری آزاد و دموکراتیک بدون تبعیض علیه قوم و قبیله‌ای در آن متحد باشند.

کمیته تدوین قانون اساسی در لیبی مسئولیت تهیه پیش نویس قانون اساسی دائمی این کشور را برعهده دارد و قرار است هر کدام از مناطق سه گانه لیبی شامل برقه، طرابلس و فزدان 20 عضو در این کمیته داشته باشند.

نمایندگان گروه‌های امازیغ زبان، طوارق و تبو در کنگره ملی لیبی اعلام کردند که انتخاب اعضای کمیته‌ای که قرار است تدوین قانون اساسی این کشور را برعهده بگیرد، تحریم کردند.

این اقلیت‌ها اعلام کردند که در تصویب قانون انتخاب اعضای کمیته تدوین قانون اساسی به خصوصیت‌های فرهنگی این اقلیت‌ها اهمیتی داده نشده است.

کنگره ملی لیبی عالی ترین قدرت سیاسی و قانونگذاری در لیبی سه شنبه هفته گذشته قانون انتخاب کمیته تدوین قانون اساسی را تصویب کرد.

دوزاده نماینده اقلیت‌های کنگره تصمیم گرفتند که در کمیته قانون اساسی عضوی نداشته باشند و حضور خود در کنگره ملی را به حال تعلیق درآورند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول