اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

در گفت‌وگوی تفصیلی فارس با کارشناس افغان مطرح شد

آمریکا و انگلیس، پاکستان را از مسائل افغانستان حذف نمی‌کنند

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان با بررسی وضعیت کنونی این کشور در رابطه با امضای توافقنامه امنیتی کابل-واشنگتن، انتخابات را تنها گزینه برای انتقال قدرت در افغانستان دانست و در مورد نقش پاکستان نیز اظهار داشت که انگلیس و آمریکا، پاکستان را از مسائل افغانستان حذف نمی‌کنند.

آمریکا و انگلیس، پاکستان را از مسائل افغانستان حذف نمی‌کنند

«سید محمد باقر مصباح زاده» نویسنده و کارشناس مسائل سیاسی افغانستان، در گفت‌وگو با خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، امضای پیمان امنیتی افغانستان با آمریکا را به ضرر این کشور دانست و اظهارداشت که هنوز متن اصلی این موافقتنامه منتشر نشده اما و اظهارات حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان نیز بیانگر آن است که چند نکته مهم سبب شده مقامات دو کشور تاکنون به توافقی در این زمینه دست نیابند.

مصباح‌زاده افزود: با توجه به گفته‌های حامد کرزی، در این موافقتنامه، تضمین امنیتی و تعهد الزامی برای بازسازی افغانستان توسط امریکا داده نشده و این در حالی است که ایالات متحده با همین شعار نیروهای بین المللی را با خود همراه ساخت و وارد افغانستان شد.

آمریکا بر اساس این سند خواستار ایجاد پایگاه‌های نظامی، آزادی عمل و مصونیت قضایی کامل نیروهایش در این کشور است. آزادی بدون نظارت دولت افغانستان، که این خواسته آمریکایی ها تهدید و ارعاب را علیه کشورهای منطقه گسترش می دهد.

وی ادامه داد که این موضوعات با توجه به شرایط منطقه و افکار عمومی و منافع کشورهای همسایه افغانستان  وضعیت را برای دولت کنونی جهت پذیرش توافقنامه امنیتی با آمریکا دشوار کرده است. به همین سبب امضای پیمان امنیتی به نفع افغانستان نیست و دولت این کشور نیز در مورد امضای آن تعلل دارد.

توافقنامه امنیتی برای کسب امضاء مسیر توافقنامه استراتژیک را می‌پیماید

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان باور دارد که دولت افغانستان در مورد مصونیت قضایی نیروهای آمریکایی با اوباما به توافق رسیده است و در عین حال نیروهای همسو با دولت این کشور که منافع خود را در ادامه بقای این دولت و حضور نیروهای خارجی جستجو می کنند نیز خواستار امضای چنین پیمانی هستند.

اما افکار عمومی و منافع کشورهای منطقه حامد کرزی را وادار ساخته تا در مورد امضای توافقنامه امنیتی کابل-واشنگتن تعلل کند. به همین سبب وی با وجود پارلمان و بر خلاف قانون اساسی افغانستان، به لویه جرگه متوسل شده است.

مصباح زاده تصریح کرد که رئیس جمهوری افغانستان، لویه جرگه را فرا خوانده تا مسئولیت امضای این توافقنامه را به دوش افرادی که بصورت فرمایشی در جرگه دعوت می‌شوند بیاندازد، کاری که در گذشته نیز تکرار شده است.

بنابراین امکان دارد این پیمان با تعدیل‌ها و توجیهاتی در لویه جرگه تایید شود و این در حالی است که پیمان استراتژیک کلی (پیمان امضاء شده قبلی افغانستان-آمریکا) نیز همین مراحل را طی کرد و در پارلمان افغانستان نیز تصویب شد.

وی افزود: البته امکان دارد که یک سلسله امتیازات مشهودی را آمریکا به دولت افغانستان واگذار نماید؛ یعنی همان چیزی که کرزی ظاهرا خواستار شده بود مانند بازسازی، امنیت افغانستان و ضمانت برای حمایت از ارتش و نیروهای نظامی این کشور در آینده، که اگر آمریکا چنین امتیازاتی را به افغانستان بدهد امضا این توافقنامه صورت می‌گیرد.

آمریکا برای تضمین منافع کلان خود وارد افغانستان شده است

مدیر مرکز پژوهش‌های آفتاب، تخریب پایگاه‌ها و سلاح‌های آمریکا در افغانستان را فشار سیاسی بیان کرد و در مورد اختلاف نظر احزاب آمریکا نسبت به افغانستان اظهار داشت: در آمریکا بین 2 حزب جمهوری خواه و دموکرات در مورد افغانستان اختلاف نظر‌هایی وجود دارد؛ به عنوان نمونه، وقتی خانم کلینتون با وزارت خارجه خداحافظی می‌کرد در پیامی به اوباما عنوان کرد که نگذارید شما را وادار به حفظ نظامیان در افغانستان کنند (نظامیان آمریکایی از افغانستان خارج شوند).

بنابراین دموکرات‌ها خواستار خروج نیروهای امریکایی از افغانستان‌اند اما جمهوری خواهان که در زمان آن‌ها جریان لشکر کشی صورت گرفت، خواستار حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان هستند.

از سوی دیگر، آمریکایی‌ها در این خصوص اطلاعاتی را با کرزی مبادله می‌کنند و برخی کارشناسان هم این تحلیل منطقی را می‌پذیرند که آمریکا افغانستان را رها نمی‌کند، زیرا آن‌ها برای صلح افغانستان، امنیت و بازسازی آن به این سرزمین نیامده اند، بلکه بدنبال منافع کلان و استراتژیک خود در سطح منطقه و جهان وارد افغانستان شده‌اند.

مصباح زاده خاطر نشان کرد که وضعیت افغانستان قابل مقایسه با عراق  نیست و عاقلانه به نظر نمی رسد که آمریکایی ها شکست خورده از افغانستان خارج شوند زیرا در این صورت اعتبار بین المللی و منطقه ای خود را از دست خواهند داد و منافعش نیز تامین نمی شود.

این در حالی است که منافع آمریکا در این منطقه با جنگ و خونریزی گره خورده است و افغانستان مناسبترین گزینه است.

مخالفت تاکتیکی برخی مقامات دولتی افغانستان با آمریکا/صلح در کوتاه مدت به نتیجه نمی‌رسد

نویسنده افغان با تاکید بر اینکه بسیاری از اهداف آمریکا در افغانستان اجرا شده، افزود: دولت افغانستان وابسته است و گاهی اختلاف نظرها از سوی باندی که در ارگ ریاست جمهوری حضور دارند، بصورت تاکتیکی نمایان می‌شود، آن‌ها ژست ملی گرایی می‌گیرند تا چنین وانمود کنند که این دولت وابسته نیست اما در پشت پرده این بازی‌های سیاسی مسائل مطابق خواست آمریکا اجرا می‌شود.

وی در مورد روند صلح با طالبان و خروج نیروهای خارجی اظهار داشت که طالبان تاکنون چندین مرتبه بدون اینکه رئیس جمهور افغانستان را در نظر گرفته باشند با آمریکا مذاکراتی داشتند؛ در عین حال، حامیان خارجی طالبان نیز که شامل قطر، پاکستان و کشورهای خلیج فارس می‌شوند از متحدان آمریکا بشمار می‌روند.

مصباح زاده افزود که ممکن است طالبان در آینده با ایالات متحده در مورد حضور در افغانستان به توافق برسند و یا آمریکایی‌ها زمینه مشارکت طالبان را در قدرت فراهم کنند با توجه به مسائل حل نشده و دوامداری که در این کشور جاری است در کوتاه مدت به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها افغانستان را رها نخواهند کرد به همین سبب طالبان هرگز با دولت افغانستان گفتگو نکرده و آن را به رسمیت نشناخته است. این در حالی است که قبلا بارها با آمریکایی‌ها در مورد صلح مذاکره کرده‌اند.

بنابراین به نظر نمی‌رسد در این چند ماهی که از عمر حکومت افغانستان باقی مانده است، مذاکرات صلح به نتیجه برسد.

انتخابات در افغانستان برگزار می‌شود/تلاش انگلیس و آمریکا در جهت منافع پاکستان

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در مورد برگزاری انتخابات و نقش پاکستان در این کشور نیز اظهار داشت که به احتمال زیاد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برگزار می‌شود زیرا عدم برگزاری به نفع کرزی و قدرت‌های خارجی نیست به همین سبب حامد کرزی اخیرا قانون انتخابات را امضا کرده است.

این در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نیز در این زمینه همواره اعلام آمادگی کرده است.

وی تاکید کرد که در هر صورت با تیم کرزی یا بدون آن انتخابات برگزار می‌شود و دولت جدیدی که روی کار خواهد آمد در وضعیت موجود تغییری بوجود نمی‌آورد.

مصباح زاده نقش پاکستان را در آستانه امضای توافقنامه امنیتی کابل-واشنگتن و انتخابات موثر دانست و افزود که پاکستان در مسائل افغانستان نقش موثری دارد و در عین حال انگلیس و آمریکا به منافع پاکستان تن در داده اند. این کشورها نه تنها پاکستان را از مسائل افغانستان حذف نمی کنند بلکه برای خواسته ها و منافع پاکستان در افغانستان تلاش می کنند تا جایی که بدون در نظر گرفتن منافع پاکستان، آمریکا دچار مشکل می‌شود.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول