اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

روزنامه نزدیک به دولت ترکیه:

حمایت اردوغان از مرسی ترکیه را منزوی کرده است

یک روزنامه ترک‌زبان نوشت که بعد از تیرگی روابط ترکیه با سوریه، عراق، آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپا؛ این بار مواضع اردوغان مصر و کشورهای خلیج فارس را به چالش با آنکارا انداخته است.

حمایت اردوغان از مرسی ترکیه را منزوی کرده است

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه «تودی زمان» ترکیه که به دولت ترکیه نزدیک است، نوشت که موضع دولت در قبال دولت موقت مصر پیچیدگی‌های سیاسی آنکارا را افزایش داده است، بویژه اینکه این کشور چالش‌هایی با قدرت های بزرگ ماند آمریکا و اتحادیه اروپا و روسیه دارد.

این روزنامه این وضعیت را برای ترکیه در قبال کشورهای همسایه خطرناک خواند و تاکید کرد اگر این کشور می خواهد در منطقه منزوی نباشد، باید منافع کلی را مد نظر داشته باشد و موازنه قوا را تغییر دهد.

بر اساس این تحلیل انتقادات شدید آنکارا به رهبران مصر به علت عزل مرسی این کشور را با کشورهای خلیج فارس از جمله عربستان و امارات نیز دچار اختلاف کرده، بویژه اینکه اختلاف حاد بین دو طرف سرمایه گذاری‌های سیاسی و اقتصادی بین دو طرف را در معرض خطر قرار داده است.

تودی زمان نوشت که آنکارا تحت فشار جنگ داخلی در سوریه و مشکل پناهندگان سوری و مناسبات بد با نخست وزیر عراق این بار مصر و دولت های خلیجی را از دست می دهد که این موضوع به انزوای دولت این کشور منتهی می شود.‌ عادی سازی روابط با اسرائیل نیز نتیجه های مورد انتظار خود را نداده و مذاکرات با اتحادیه اروپا نیز همچنان دچار لغزش است، مناسبات آنکارا با آمریکا هم به علت خشونت در تعامل با تظاهرات کنندگان بر عمق انزوای ترکیه افزوده است.

به نوشته این روزنامه دولت ترکیه باید به منافع ملی این کشور نگاه کند  و تغییرات موازنه قدرت را در دستور کار قرار دهد.

محمد سیف الدین أرول استاد دانشگاه گزی در این راستا می گوید: سیاست خارجی ترکیه به علت شکاف بین توانایی های دولت و آرمان‌های جریان حاکم بر دولت از هم پاشیده است، چرا که دولت می خواهد قهرمان خاورمیانه باشد؛ اما سطح توانمندی های نظامی  و اقتصادی و نفوذ سیاسی خود را در نظر نمی گیرد.

جوخان باسیک استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه ایبیک نیز می‌گوید که ترکیه سیاست های خارجی خود را مبتنی بر ارزش‌های اخلاقی قرار می دهد، اگر بگویی نمی خواهی با افراد بد مذاکره کنی، باید در وزارت خارجه را ببندی. ترکیه باید بین ارزش های اخلاقی و منافع خود توافق ایجاد کند.

پریل داود اوغلو استاد دانشگاه گالاتاسرای در این رابطه می گوید اتخاذ مواضع مغایر با کشورهای خلیج فارس با در نظر گرفتن تعاملات اقتصادی میان دو طرف هزینه های زیادی برای ترکیه دارد، وی می افزاید که اختلافاتی نیز بین آنکارا و واشنگتن وجود دارد که بخشی از آنها در مورد اتفاقات مصر و مواضع سخت ترکیه در قبال آن است؛ ترکیه اگر می خواهد به میز سیاست بازگردد، باید بداند که قواعد بازی تغییر کرده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول