اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

آذربایجان‌شرقی 15 درصد سیب کشور را تولید می‌کند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی از تولید 15 درصد سیب کشور در استان خبر داد.

آذربایجان‌شرقی 15 درصد سیب کشور را تولید می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان صبح امروز در جلسه تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: تنظیم بازار سیب یکی از برنامه‌هایی است که سازمان در سال‌های اخیر در دستور‌ کار خود قرار داده و به‌ واسطه این اقدام توانسته است قدم‌های موثری در تعادل بخشی بین تولید و مصرف در داخل استان ایجاد کند.

وی افزود: سطح باغات استان طی دو دهه گذشته از 60 هزار هکتار به 110 هزار هکتار افزایش یافته و آذربایجان‌شرقی را از نظر سطح باغات در رده هفتم کشوری قرار داده است.

وی ادامه داد: آذربایجان‌شرقی با 11 هزار و 500 هکتار باغات زردآلو، 10 هزار و 500 هکتار باغات گردو، 41 هزار هکتار باغات سیب درختی، 13 هزار هکتار باغات بادام، یک هزار و 500 هکتار باغات گیلاس، 2 هزار هکتار باغ آلبالو، 910 هکتار باغات گل محمدی و 3 هزار و 500 هکتار باغات هلو، رتبه پنجم تولید این محصولات را در کشور داراست.

محمدیان با اشاره به مشکلات عرضه و تقاضای سیب درختی در اواخر سال و ایجاد نوسان در قیمت آن گفت: طبعاً وجود این مشکلات در کاهش درآمد باغداران و اشتغال آنان و همچنین خرید توسط مصرف‌کنندگان تاثیر زیادی داشته و موجب می‌شود انجام سیاست‌های مناسب برای تنظیم بازار سیب درختی از اهمیت بالایی برخوردار شود و در راستای حمایت از حقوق تولید کنندگان، سازمان در کنار ایجاد زمینه‌های لازم برای ایجاد و توسعه صنایع فرآوری، تبدیلی و تکمیلی در قالب طرح توسعه بخش کشاورزی استان، توسعه همکاری و تعامل با تشکل‌های صنفی بخش کشاورزی، با هدف مدیریت بهتر بر بازار مصرف و جلوگیری از ورود واسطه‌های غیرضروری به چرخه تولید و توزیع را با قراردهی در فاز اجرا، با جدیت هرچه بیشتر دنبال می‌کند و در این زمینه نیز به موفقیت‌های قابل اعتنایی دست یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: میزان تولید سیب رد و گلدن بیش از تقاضا بوده، ولی با توجه به شرایط اقلیمی استان که بهترین مکان برای تولید سیب است، برنامه‌ریزی خاصی بر اساس شرایط آب و هوایی و قابلیت‌های تولیدی این محصول در حال بررسی است و مدیریت باغبانی در این رابطه بررسی‌های کارشناسی را در حال انجام دارد.

وی با بیان اینکه سازمان به تولید سیب بازار پسند و مورد نیاز بازارهای مصرف خارج از کشور با هدف افزایش توان اقتصادی بهره‌برداران و ارتقای توان اقتصادی بخش کشاورزی تاکید دارد اضافه کرد: تلاش بر این است تعادل در نحوه تولید و گسترش سطوح باغی این محصول، بر اساس برنامه‌ریزی‌های آینده‌نگر توسعه بخش کشاورزی در میان مدت را از چالش بدور کرد و مشکلات بخش توسعه زیربخش باغی را به حداقل ممکن آن کاهش دهد.

محمدیان در ادامه افزود: با توجه به تغییرات مصرف سیب در داخل و خارج از کشور، برنامه‌های تولید ارقام جدید سیب بر روی پایه‌های رویشی و متناسب با ذائقه جدید مصرف کنندگان در استان در حال اجرا می‌باشد و نزدیک به 2 هزار هکتار باغ جدید با ارقام جدید احداث شده است که نقش موثری در تحصیل درآمد و بهبود کیفیت محصولات سیب به دنبال خواهد داشت.

وی هدف عمده سازمان در سیاست‌های به‌ کار گرفته ‌شده برای تنظیم بازار سیب درختی و فرآورده‌های آن را افزایش تولید داخلی این محصول و ارتقای استانداردهای معمول در فرآیند درجه‌بندی، بسته‌بندی، ذخیره‌سازی، حمل ‌و نقل و عرضه به مصرف ‌کنندگان ذکر کرد.

محمدیان افزود: عمده سیاست‌های حمایتی سازمان از تولید سیب درختی، پرداخت تسهیلات بانکی با کارمزد اندک برای ایجاد باغ‌های مختلف از جمله باغ سیب با پایه کوتاه، بازسازی و بهسازی باغ‌های درجه 2، ارائه کمک‌های مشاوره‌ای برای آشنایی کشاورزان و باغداران با روش‌های علمی باغداری، ارائه گونه‌های نهال‌های مناسب با شرایط آب ‌و ‌هوایی مناطق مختلف استان، اعطای انواع ماشین‌آلات برداشت و نظارت بر نحوه استفاده از کودها و آفت‌کش‌ها به منظور افزایش کیفیت محصول تولیدی و ارتقای سلامت آن در ایجاد محدودیت واردات محصولات باغی از دیگر کشورها بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در کل اتخاذ سیاست‌های مختلف توسط سازمان در سال‌های گذشته موجب افزایش تولید محصول سیب درختی در استان بالغ بر 560 هزار تن شده و بدین ترتیب از طریق افزایش سطح باغات سیب درختی به همراه افزایش عملکرد تولید این محصول، موفقیت قابل توجهی در آذربایجان‌شرقی حاصل آمده و در کنار آن اقدامات موثری نیز در جهت افزایش تقاضا برای این محصول در بازارهای داخلی و جهانی انجام شده و در حال توسعه است.

انتهای پیام/60002/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول