اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تولید 580 هزار تن سیب در آذربایجان‌شرقی

فروش سیب‌های آذربایجان‌شرقی در بازارهای اروپا و حاشیه خلیج فارس

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه 60 درصد از سیب تولیدی استان علاوه بر پوشش بازارهای استانی و کشوری به کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود، گفت: امسال 580 هزار تن سیب در استان تولید شد.

فروش سیب‌های آذربایجان‌شرقی در بازارهای اروپا و حاشیه خلیج فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سعدالله اسکندری صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 37 هزار هکتار از سطوح باغی این استان به باغات سیب اختصاص دارد و در سال گذشته با تولید بیش از 387 هزار تن سیب، بعد از آذربایجان‌غربی رتبه دوم تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داد و پیش‌بینی کارشناسان حاکی از افزایش کمی تولید در سال جاری است.

وی با بیان اینکه 60 درصد از محصول تولیدی، علاوه بر پوشش بازارهای استانی و کشوری، به کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود، افزود: 40 درصد محصول نیز در اختیار کارخانه‌های تولید آبمیوه و کنسانتره قرار گرفته و بعد از فرآوری به بازارهای مصرف داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

این مسئول ادامه داد: شهرستان‌های مراغه، میانه، اهر و مرند به ترتیب مراکز مهم تولید سیب در آذربایجا‌شرقی محسوب می‌شوند و شهرستان مراغه از نظر سطوح باغات این میوه، با دارا بودن بیش از 10 هزار هکتار باغات سیب، رتبه اول سطوح باغات این محصول را دارا است و از نظر میزان تولید، بعد از شهرستان اهر، رتبه دوم استانی تولید سیب را در اختیار دارد.

اسکندری با بیان اینکه تولید سیب با توجه به افزایش سطوح باغات آن در استان از سیر صعودی برخوردار است و در مقایسه با سال 90، در سال 1391 تولید آن بیش از 170 درصد افزایش را نشان داده است، گفت: مدیریت باغبانی سازمان در زمینه توسعه استفاده بهینه از سرمایه‌های ملی در بخش کشاورزی و حمایت از تولیدکنندگان در افزایش درآمد ناشی از تولید و زمینه‌سازی برای ارتقای کمی و کیفی تولید محصولات، با تاکید به بازاریابی و صدور محصولات به خارج از کشور، تلاش برای افزایش مراکز فرآوری و صنایع تکمیلی و تبدیلی محصولات باغی، به خصوص محصول سیب را در مراکز عمده این محصول آغاز کرده و علاوه بر جلب و جذب سرمایه‌گذار، راه را برای افزایش تولید محصولات فرآوری شده بخش باغی هموار و زمینه اشتغال مولد را نیز فراهم می‌کند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به این موضوع که با پیش‌بینی‌های کارشناسی، بعد از وقوع خسارت‌های سرما و تگرگ، در سال جاری میزان تولید سیب در آذربایجان‌شرقی بیش از 400 هزار تن خواهد شد، افزود: این امر توسعه بیش از پیش صنایع فرآوری و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات باغی در استان را ضروری و غیر قابل اغماض می‌نماید.

وی ادامه داد: 95 درصد باغات سیب استان مختص به ارقام گلدن ورد بوده و پنج درصد نیز به سایر ارقام از جمله عاشقی، مشکی، و دیگر رقم‌های محلی مانند گلاب، قره یارپاق، می خوش، کپه الماسی وترش الما اختصاص دارد و با توجه به ارتقای ضریب نفوذ فناوری‌های جدید در تولید و تاکید بر رعایت استفاده مدیریت یافته از سموم نباتی و توسعه استفاده از کودهای زیستی، در حال حاضر، میانگین تولید سیب در هکتار در آذربایجان‌شرقی به 17 هزار و 206 کیلوگرم ارتقا یافته است.

میانگین عملکرد تولید در هکتار این محصول، در سطح کشور کمتر از میانگین تولید استان آذربایجان‌شرقی است.

انتهای پیام/60002/ن30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول