اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست مرکز تحقیقات منابع طبیعی گیلان:

بیماری قارچی سفیدک پودری رز‌های گیلان را تهدید می‌کند

سرپرست مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان گفت: بیماری قارچی سفیدک پودری رز باغ‌های گل رز گیلان را تهدید می‌کند.

بیماری قارچی سفیدک پودری رز‌های گیلان را تهدید می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمد نقی پاداشت پیش از ظهر امروز در جلسه مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان از وجود یک نوع بیماری قارچی در باغ‌های گل رز استان خبر داد.

وی با بیان اینکه بیماری قارچی سفیدک پودری رز از بیماری‌های مهم در باغ‌های گل رز محسوب می‌شود، اظهار کرد: این بیماری عامل خشک شدن برگ‌ها و باز نشدن گل‌ها شده و بوته‌های رز را از حالت زینتی خارج می‌کند و موجب از بین رفتن بوته‌های رز می‌شود.

این مسئول، با اشاره به اینکه این بیماری از اواخر فروردین امسال در رزستان‌های گیلان آشکار شده است، تصریح کرد: این بیماری در تمام دوره رویش گیاه به رشد خود ادامه می‌دهد.

وی وجود بیماری قارچی سفیدک پودری رز را بیشتر در زمان به گل نشستن بوته‌های رز شاخه‌های جوان، ذکر کرد و گفت: این بیماری برگ، غنچه، کاسبرگ و گلبرگ‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد.

به گفته پاداشت، آلودگی عمدتاً روی برگ‌های جوان و نورسیده مشاهده می‌شود و برگ‌های مسن رز به ندرت آلوده می‌شوند.

وی درباره روش‌های کنترل و یا مبارزه با بیماری قارچی سفیدک پودری رز، اذعان کرد: حذف برگ‌ها، گل‌ها و سرشاخه‌های آلوده به عنوان یک روش کاهش منبع آلودگی رزستان‌ها در مبارزه زراعی است.

سرپرست مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، یادآور شد: توصیه می‌شود در فصول تابستان و پاییز تمام بوته‌های آلوده هرس و حتماً سوزانده شوند.

وی اجتناب از آبیاری بارانی بیش از حد روی بوته‌ها و مصرف بی‌رویه کودهای ازته که شرایط را برای فعالیت قارچ مولد بیماری فراهم می‌کند را از دیگر روش‌های مبارزه با بیماری مذکور ذکر کرد.

پاداشت درباره مبارزه شیمیایی با بیماری قارچش سفیدک پودری رز، خاطرنشان کرد: سمپاشی در شمال ایران قبل از ظهور نخستین علایم بیماری و از نیمه فروردین تا اوایل اردیبهشت است.

وی، تعداد دفعات سمپاشی را بستگی به شرایط محیطی دو یا سه بار و به فاصله 10 تا 15 روز بیان کرد.

این مسئول یادآور شد: استفاده از قارچ‌کش‌هایی مانند کومولوس «گوگرد میکرونیزه» به میزان 2ـ1.5 در هزار، کالیکسین به نسبت 1.5ـ1 در هزار، کاراتان به نسبت 2ـ1.5 در هزار و قارچ‌کش جدید به نام «استروبی» به میزان 0.5 در هزار تأثیرگذار است.

انتهای پیام/2300/ر30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول