اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه سالروز ولادت کریم اهل بیت(ع)

انفاق کردن در حال تنگ‏دستی یکی از حقیقت‏های ایمان است

احسان و انفاق به عنوان وظیفه اخلاقی و انسانی در جامعه است که پیامبر (ص) در این باره می‏فرماید؛ یکی از حقیقت‏های ایمان انفاق کردن در حال تنگ‏دستی است.

انفاق کردن در حال تنگ‏دستی یکی از حقیقت‏های ایمان است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، روز ولادت امام حسن مجتبی(ع)، روز اکرام نام‌گذاری شده است. هفته اکرام با هدف تقویت روحیه عدالت‏خواهی رفع تبعیض و گسترش فرهنگ محرومیت‏زدایی میان مردم و ایجاد ارتباط منسجم میان نهادها و سازمان‏های مسئول در عرصه فقر و محرومیت‏زدایی تعیین شده است.

انسان‏های نیکوکار و با ایمان خود را در همه حال در محضر الهی می‏بینند رفتار و کارها ی خود را در راه رضای خداوند انجام و شکرگزار نعمت‏های پروردگار هستند و یکی از نمودهای سپاس‏گزاری از نعمت‏های الهی را کمک به محرومان می‏دانند.

ترویج سنت‏های نیک و گسترش فرهنگ نیکوکاری و توجه به نیازمندان مهمترین تکلیف مسئولان نظام مقدس اسلامی که با تلاش دلسوزانه گروه‏های محروم و مستضعف جامعه را یاری می‏رسانند تا همواره غیرتمند و شرافت‏پیشه زندگی کنند.

توجه به دیگران و بر طرف ساختن مشکلات آن‌ها نه تنها موجب ایجاد آرامش و برقراری عدالت و امنیت در اجتماع می شود بلکه زمینه‏ساز رشد و پیشرفت جامعه است.

در حقیقت پروردگار است که روزی را برای هر کس از بندگانش که بخواهد گشایش می‏دهد یا بر او تنگ می‏گرداند و هرچه انفاق کنید عوضش را او می‏دهد و او بهترین روزی‏دهندگان است.

احسان و انفاق به عنوان وظیفه اخلاقی و انسانی در جامعه است که پیامبر (ص) در این باره می‏فرماید: یکی از حقیقت‏های ایمان انفاق کردن در حال تنگ‏دستی است.

انسان‌ها به انفاق کردن آنچه به دست می‌آورند محتاج‏ترند تا به دست آوردن آنچه گرد می‏آورند و خوشا به حال کسی که زیادی مال خویش را انفاق می‏کند.

امام حسن مجتبی علیه‏السلام در طول عمر خود، دوبار تمام اموال و دارایی خویش را در راه خدا به نیازمندان بخشید و سه بار ثروت خود را به دو نیم تقسیم کرد؛ نصف آن را برای خود نگه داشت و نصف دیگر را در راه خدا بخشش کرد.

کار نیک آن است که بدون هفته اکرام با هدف تقویت روحیه عدالت‏خواهی، رفع تبعیض، گسترش فرهنگ محرومیت‏زدایی میان مردم و ایجاد ارتباط منسجم میان نهادها و سازمان‏های مسئول در عرصه فقر و محرومیت‏زدایی تعیین شد.

در آیات قرآن درباره اکرام یتیمان و مستضعفان با لطافت و دقت خاصی بیان شده و از طرفی با بیان ارزش آن نزد خداوند، دعوت به این امر می‌شود و از طرفی بیان می‌شود که اگر صدقه ترک شود چه عقوبت‌هایی در انتظار خواهند داشت.

ضرورت اکرام و محبت‌ورزی نسبت به یتیم به حدّی است که در روایتی زیبا از پیامبر (ص) وارد شده هنگامی که یتیمی گریه می‌کند، عرش خدا به لرزه می‌افتد و آن گاه خدای تبارک و تعالی می‌فرماید: چه کسی بنده مرا که پدر و مادرش را در خردسالی از او گرفتم به گریه در آورد؟ به عزت و جلالم سوگند، هر کس او را ساکت کند، بهشت را بر او واجب می‌کنم».

در قرآن کریم در آیات مختلفی نسبت به یتیمان توصیه شده که وظایفی در قبال و نحوه برخورد با آن‌ها و لزوم اکرام و محبت به آن‌ها بیان گردیده مانند برعهده گرفتن سرپرستی یتیم، عدم ظلم و تجاوز به اموال آن‌ها، نیکی در حقّ افراد یتیم، اکرام و احسان در حق ایشان خواهد بود.

ماه رحمت، سفره‌اش گسترده شد /  زنده از فیضش جهان مرده شد

آسمان پر گشته از شادی و شور  /  آمده از لطف حق میلاد نور

==============

یادداشت از: الهام امانی

==============

انتهای پیام/79016/ر30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول