به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، سیدپیروز موسوی صبح امروز در جمع متخصصان پایانههای نفتی ایران در تشریح عملکرد موفق پایانههای نفتی اظهار داشت: عملیات جداسازی و نوسازی بازوی بارگیری شماره ٢ پهلوگاه ١١ اسکله غربی جزیره خارگ که به علت نقص فنی از سرویس خارج شده بود، با برنامهریزیهای دقیق و با استفاده از توان فنی و عملیاتی متخصصان و کارشناسان شرکت پایانههای نفتی ایران با موفقیت انجام شد.
وی بیان کرد: این عملیات موجب شد تا علاوه بر صرفه جویی ٢٠٠ میلیارد ریالی، روند صادرات نفت خام کشور با توسعه زیرساختها و تجهیزات بزرگترین پایانه صادراتی کشور، بهبود و ارتقا یابد.
موسوی ادامه داد: بازوی بارگیری دریایی تجهیزاتی است که به منظور انتقال نفت خام و فرآوردههای نفتی از تجهیزات ذخیره سازی به نفت کشها در اسکلهها نصب و راه اندازی میشود.
مدیرعامل شرکت پایانههای نفتی ایران اضافه کرد: این بازوها با توجه به مشخصات فنی اسکلهها، تغییرات سطح آب، میزان دبی سیال که میبایست انتقال یابد، نوع و دمای سیال مورد انتقال، طراحی، نصب و نگهداری می شوند.
موسوی گفت: از آنجا که بازوهای بارگیری دریایی توسط سه عدد جک هیدرولیکی برای حرکت مستقل بازوی داخلی، بازوی بیرونی و حرکت چرخش بازو حول محور عمودی تجهیز شده است و پیچیدگی فنی خاص خود را دارد. بازوی بارگیری شماره ٢ پهلوگاه ١١ اسکله غربی جزیره خارگ که به علت نقص فنی از سرویس خارج شده بود با توجه به نقش اساسی و مهمی که این پهلوگاه در امر صادرات نفت خام دارد، جداسازی، تعمیر و نوسازی آن در دستور کار قرار گرفت.
وی بیان کرد: بازوهای بارگیری به دلیل نوع طراحی خاص، پیچیدگی فنی خاصی دارند. عملیات جداسازی بازوی شماره ٢ پهلوگاه ١١ اسکله آذرپاد از نظر محل قرارگیری بر روی اسکله و سختی کار جداسازی وزنه آن دارای شرایطی ویژه بود. ابتدا باید وزنه از بازو جدا میشد و سپس خود بازو با دقت فنی، به وسیله جرثقیل مستقر شده بر روی یک بارج، با حساسیت و طبق شرایط خاص از اسکله جدا شده و در نهایت در نقطه مشخص تخلیه و برای بازسازی و نوسازی استقرار مییافت.
مدیرعامل شرکت پایانههای نفتی ایران اضافه کرد: مجموعه این اقدامات با خطرهای انسانی و ریسک ضرر به منافع ملی همراه بود که برخی شرکتهایی که در مناقصه انجام این عملیات شرکت کردند، پس از حضور در منطقه از انجام این کار منصرف شدند.
انتهای پیام/66006/ب30/ث3001