اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

نتایج یک نظرسنجی جهانی نشان داد

حملات پهپادی منفورترین رویکرد آمریکا در جهان/ تغییر توازن قوا به نفع چین در برابر آمریکا

نتایج نظرسنجی مؤسسه پیو در ۳۹ کشور جهان نشان می‌دهد که حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به غیر از اسرائیل و کنیا در بقیه کشورها مورد نفرت مردم قرار دارد.

حملات پهپادی منفورترین رویکرد آمریکا در جهان/ تغییر توازن قوا به نفع چین در برابر آمریکا

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه واشنگتن پست، مطالعات یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد؛ مردم سراسر جهان معتقدند که چین به طور غیر قابل اجتناب جایگزین آمریکا به عنوان قدرت برتر می‌شود اما این به این معنی نیست که آنها از این چشم انداز خشنود باشند.

واشنگتن پست نوشت: نتایج نظرسنجی «موسسه پیو» در 39 کشور جهان نشان می‌دهد که اکثریت مردم معتقدند که توازن قدرت بین آمریکا و چین به سود چین تغییر کرده است. 

تنش‌های دوجانبه بین پکن و واشنگتن افزایش یافته است و میزان محبوبیت چین در بین آمریکائی‌ها از 51 درصد در 7 سال پیش به 37 درصد در سال 2013 رسیده است و همین مساله در میان چینی‌ها نیز صادق است و احترام به آمریکا از 58 درصد به 40 درصد نزول کرده است.

بر اساس این گزارش، اقتصاد چین رو به رشد است اما رشد اقتصادی آمریکا در حال کاهش است و اگر چه بعضی از کشورها هنوز آمریکا را قدرت برتر اقتصادی می‌دانند اما بعضی دیگر معتقدند که تنها «زمان» فاکتور مسلط چین بر اقتصاد جهان است.

براساس این گزارش، علیرغم تغییر رویکردها، آمریکا به طور کلی تصویر بهتری در جهان دارد و بیشتر مردم آمریکا را شریک مناسبتری برای کشور خود می‌دانند تا چین.

براساس آمارهای این نظرسنجی، چین به طور گسترده‌ای از سوی پاسخ دهندگان به ویژه در آفریقا و آمریکای لاتین به خاطر پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیک مورد تحسین قرار گرفته اما ایده‌ها و فرهنگ چینی کمتر مورد پسند قرار گرفته است.

 

نگاه مثبت به چین در آمریکای لاتین و صحرای آفریقا به خاطر سرمایه گذاری گسترده این کشور در این مناطق طی سال‌های اخیر است.

با این حال چند کشور همسایه نزدیک چین از جمله فیلیپین، کره جنوبی و ژاپن روابط نزدیکتر با آمریکا را مهمتر از روابط با چین تلقی می‌کنند و این مساله به خاطر تنش‌های ارضی میان این کشورها با چین است.

اما احساسات ضد چینی تنها به کشورهای ژاپن، آلمان، ایتالیا و رژیم صهیونیستی محدود می‌شود.  تنها 5 درصد در ژاپن نسبت به چین نگاه و احساس مثبتی دارند و 93 درصد مردم نگاهی منفی به چین و سیاست‌های آن دارند.

این درحالیست که پاسخ دهندگان توانایی‌های نظامی آمریکا و چین را نگران کننده خوانده‌اند. برنامه حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در این نظرسنجی نفرت بسیاری را برانگیخته است.

حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا تنها در اسرائیل، کنیا و خود آمریکا مورد مقبولیت قرار گرفته است.

براساس نظرسنجی پیو، میزان محبوبیت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در بیشتر کشورهای جهان از جمله اروپا، آفریقا و بعضی از کشورهای آسیایی همچنان بالا است اما این میزان نسبت به سال 2009 اندکی کاهش یافته است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول