اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله سبحانی:

قرآن ظرفیتی عظیم برای بهره‌گیری تمام بشر است

یکی از مراجع تقلید قم گفت: افراد کم ظرفیت حقایقی را از قرآن درک می‌کنند که برای آن‌ها مفید است، اما کسانی که متخصص هستند در اعماق آن فرو رفته و گوهر‌های ناب آن را استخراج می‌کنند.

قرآن ظرفیتی عظیم برای بهره‌گیری تمام بشر است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله جعفر سبحانی در درس تفسیر خود که امروز در مدرسه حجتیه برگزار شد با اشاره به اینکه قرن در قرآن به معنای نسل آمده است اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) در حدیثی می‌فرمایند «بهترین قرن‌ها، قرن من است، سپس قرنی که پیوسته به آن است و قرن بعدی پس از آن» این سه قرن مقیاس شرک، توحید، بدعت و سنت است.

وی ادامه داد: وهابی‌ها بر روی این حدیث تاکید فراوانی داشته و می‌گویند اشاره پیامبر اکرم (ص) به 300 سال اول تاریخ اسلام است که بسیار درخشان و توأم با موفقیت‌های فراوان برای مسلمین بوده است و هر چه از آن بگذرد بدعت به حساب می‌آید.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه شکی نیست بهترین قرن‌ها قرن پیامبر اکرم (ص) است بیان داشت: سوالی که باید از وهابیون پرسید این است که آیا قرن دوم هم که در آن فجایع متعدد و جنگ و کشتارهایی همچون کشته شدن خلیفه، به شهادت رساندن امام علی (ع) در محراب نماز، مسموم کردن امام حسن (ع)، واقعه کربلا و شهادت امام حسین (ع) و یارانش، واقعه حره که در آن سپاه شام سه شبانه روز زنان و دختران مسلمان را بر خود حلال کردند و سه جنگی که میان امیرالمؤمنین (ع) و دشمنانش به وقوع پیوست نیز جزء بهترین قرن‌ها به شمار می‌رود؟

آیت‌الله سبحانی در ادامه با اشاره به اینکه قرن در اصطلاح مورخین صد سال است و در تاریخ اسلام قرن به معنای سن یک نسل که میانگین آن 70 سال است گفته می‌شود؛ افزود: صدور چنین حدیثی از پیامبر اکرم (ص) بعید به نظر می‌رسد، زیرا قرن پس از ایشان قرن کشتار و جنگ و فجایع بزرگ بوده است و در ثانی در این 300 سال 70 مذهب مختلف از اسلام به وجود آمد و جعل حدیث فراوانی در این سال‌ها انجام شد و این مسئله بیانگر آن است که وهابیون در معنای بدعت نیز بدعت گذاشته‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قرآن بر سه محور عقاید و توحید، نبوت و معاد بنا شده است ابراز داشت: قرآن برای اثبات عقاید به دنبال براهین پیچیده نمی‌رود و مسائل را به صورت ساده برای همه بیان می‌کند.

این مرجع تقلید ادامه داد: قرآن برای همه اقشار بشر نازل شده است و همه می‌توانند با هر ظرفیتی از آن بهره ببرند، مثل قرآن مثل دریاست که هر کس به قدر وسع و توانش می‌تواند از آن بهره ببرد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: افراد کم ظرفیت حقایقی را از قرآن درک می‌کنند که برای آن‌ها مفید است اما کسانی که متخصص هستند در اعماق آن فرو رفته و گوهر‌های ناب آن را استخراج می‌کنند.

انتهای پیام/78009/ط30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول