اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان اردبیل مطرح کرد

هشدار به سیب‌زمینی‌کاران درباره استفاده از بذر غیر‌مجاز

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: اکثر بذرهای وارداتی به استان غیر‌استاندارد بوده و به برخی آلودگی‌های زراعی دامن زده است که ضرورت دارد زارعان از استفاده این بذور وارداتی و غیر‌مجاز جداً پرهیز کنند.

هشدار به سیب‌زمینی‌کاران درباره استفاده از بذر غیر‌مجاز

به گزارش خبرگزاری فارس در اردبیل، داود طایی ظهر امروز در جلسه کمیته فنی سیب‌زمینی استان اردبیل اظهار داشت:‌ امسال وضعیت کشت و عمل‌آوری سیب‌زمینی در مزارع دشت اردبیل بسیار محدود و مناسب بوده به طوری که 21 هزار هکتار از اراضی استان اردبیل به کشت سیب‌زمینی اختصاص یافته است که پیش‌بینی می‌کنیم 750 هزار تن محصول از این مزارع برداشت شود.

وی با بالا خواندن راندمان تولید سیب‌زمینی در استان اردبیل خاطرنشان کرد: ما در قالب جلسات کمیته فنی سیب‌زمینی مشکلات و برخی نارسایی‌های احتمالی را مورد بررسی و رصد قرار می‌دهیم که بیشترین تاکید ما بر ممانعت و جلوگیری از واردات بذر غیر‌مجاز و غیر‌استاندارد است که تنش‌های مختلفی را در اراضی منطقه و کشت محصول سیب‌زمینی به وجود می‌آورد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآور شد: باید از رسانه‌های مختلف به ویژه صدا و سیما موضوع استفاده کشاورزان از بذرهای استاندارد داخل استان و جلوگیری از استفاده از بذور آلوده را مورد تاکید و توصیه قرار دهیم و در این زمینه اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف صورت گیرد.

طایی از تهیه و پخش کلیپ‌های آموزشی برای آگاه‌سازی زارعان و توجه به کلاس‌های ترویجی و آموزشی خبر داد و گفت: در سایه همین آموزش‌ها و برنامه‌‌های آگاه‌سازی است که زارعان به اهمیت استفاده از بذور استاندارد آگاهی پیدا کرده و اطلاعات خود را ارتقا می‌بخشند.

این مسئول بیان داشت: در داخل استان که یکی از قطب‌های تولید بذر مینی‌تیوبر به شمار می‌رود محصولات با ارزش و منطبق بر استانداردهای جهانی تولید می‌شود که انتظار می‌رود از این ظرفیت استفاده کامل صورت گیرد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اعلام اینکه نیاز بذری استان 80 هزار تن در طول سال است، افزود: این نیازمندی بسیار حجیم و گسترده به نظر می‌رسد در حالی که تنها 20 درصد بذر سیب‌زمینی‌کاران استان اردبیل از دیگر استان‌ها وارد شده و یا تامین می‌شود.

طایی عنوان کرد: در بسیاری از موارد بذر وارداتی به استان اردبیل به دلیل آنکه از استاندارد لازم برخوردار نیست خسارت‌ها و تنش‌های مختلفی را در تولید این محصول و احتمال آلودگی اراضی زراعی به وجود می‌آورد که خود این امر منشا بیماری‌هایی می‌شود که در سال‌های اخیر گریبانگیر زارعان سیب‌زمینی شده است.

 

 

 

وی بذر تولید شده در استان اردبیل را یکی از بذور سالم، شناخته شده و استاندارد در سطح ملی و حتی جهانی توصیف کرد و ادامه داد: ما حتی توان صادرات ریز‌غده‌های سیب‌زمینی یا همان مینی‌تیوبر را به خارج از استان داریم به طوری که سالانه 5 میلیون عدد مینی‌تیوبر تولید می‌کنیم که 1.5 تا 2 میلیون عدد آن به مصرف استانی رسیده و مابقی نیز به خارج از استان صادر می‌شود.

دبیر کمیته فنی سیب‌زمینی استان اردبیل در پایان سخنان خود به خبرنگار فارس در اردبیل گفت: ما با تشکیل جلسات ماهانه سعی داریم آسیب‌های حوزه تولید سیب‌زمینی و مشکلات مربوط به تهیه و تامین بذر را مورد بحث و بررسی قرار دهیم تا اگر در این زمینه آسیبی وجود داشته باشد برطرف شود.

انتهای پیام/62005/س40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول