اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اذعان معاون مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا به ثبات نظام سوریه

درحالیکه یک سال پیش آمریکا مدعی پایان نظام سوریه بود، یک مقام ارشد پنتاگون با اذعان به اینکه آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا انتظار سقوط سریع نظام سوریه را نداشته است، از تسلط عناصر افراطی مسلح بر مخالفان سوریه ابراز نگرانی کرد.

اذعان معاون مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا به ثبات نظام سوریه

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «رویترز»، یکی از مقامات ارشد اطلاعات آمریکا روز گذشته (شنبه) ضمن هشدار درباره اینکه جنگ و درگیری ها در سوریه احتمالا ماه ها و چندین سال طول خواهد کشید، تاکید کرد که شرایط حاکم در سوریه بدون توجه به اینکه «بشار اسد» رئیس جمهور این کشور سقوط خواهد کرد یا خیر، احتمالا وخیم تر خواهد شد.

بر اساس این خبر، «دیوید شد» معاون مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا تاکید کرده است که عناصر افراط گرای مسلح میان شورشیان سوری احتمالا بر جناح های مختلف مخالف نظام سوریه مسلط خواهند شد و همین امر منجر به طولانی شدن جنگ می شود.

در این خبر آمده است که «شد» بدون حمایت از هیچ گونه مداخله توسط آمریکا و متحدان واشنگتن در بحران سوریه، اعلام کرد که این امر به سیاست گذاران بستگی دارد اما در عین حال ارزیابی ناخوشایند این مقام ارشد پنتاگون درباره خطرات ناشی از حضور جبهه النصره و شعبه القاعده مستقر در عراق و همچنین چشم اندازهای مرتبط با یک درگیری طولانی در سوریه، می تواند منجر به تشدید حمایت ها از مداخله گسترده تر آمریکا و متحدانش در سوریه شود.

«دیوید شد» در ادامه سخنان خود در انجمن امنیتی «آسپن» که نشستی سالانه با محور موضوعات امنیتی است، با اشاره به اینکه بر اساس شمارش وی، حداقل هزار و 200 گروه در میان مخالفان نظام سوریه وجود دارند، مدعی شد که نگران تسلط عناصر افراط گرا بر گروه های مخالف است.

بر اساس نوشته رویترز، چنین سخنانی از سوی «شد» اشاره ضمنی وی بر ضرورت نوعی مداخله خارجی در بحران سوریه محسوب می شود.

این مقام ارشد پنتاگون با اشاره به اینکه درگیری ها در سوریه احتمالا به سایر نقاط کشیده خواهند شد، گفت که بن بست طولانی در حل بحران سوریه می تواند منجر شود که بخش هایی از سوریه در دسترس احتمالی جنگجویان افراطی قرار بگیرد.

«شد» گفت: آنها (عناصر افراطی) بعد از پایان جنگ به خانه های خود نخواهند رفت و برای تصرف سوریه می جنگند و مدت های طولانی در آنجا (سوریه) خواهند ماند.

این مقام ارشد پنتاگون گفت که او و آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا هیچ گاه فکر نمی کردند که نظام سوریه به سرعت سقوط می کند.

چنین اظهار نظری در تضاد با پیش بینی های مقامات آمریکایی در یک سال گذشته است؛ این مقامات گفته بودند که چند روزی از حکومت اسد باقی نمانده است.

«شد» گفت: موضع آژانس اطلاعات دفاعی این بود که سقوط اسد زودتر از آغاز سال جاری نخواهد بود و بدیهی است که چنین اتفاقی نیفتاده است.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» نیز در پوشش این خبر نوشت که معاون مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا پیشنهاد کرده است که علاوه بر تقویت گروه های سکولار مخالفان متمرد در سوریه که دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا وعده تامین تسلیحات و مهمات برای آنها را داده است، غرب باید مستقیما با عناصر اسلام گرای افراطی مقابله کند.

بر اساس نوشته این روزنامه، «شد» اعلام کرد: حقیقت بازبینی نشده این است که آنها (اسلام گرایان افراطی) با نفوذ تر خواهند شد. اندازه و قابلیت آنها در طول دو سال گذشته رشد داشته و نفوذ آنها به نحو بی رحمانه ای افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، به نظر می رسد که «شد» که یک کهنه کار جامعه اطلاعاتی آمریکا محسوب می شود، اعلام کرده است که مداخله های متوسط و ناچیز در بحران سوریه بعید است که بتواند تفاوت چشمگیری ایجاد کند آن هم در شرایطی که ارتش سوریه در حال باز پس گیری مناطق از دست شورشیان است و از طرف دیگر مخالفان نظام سوریه نیز به شدت دچار اختلاف شده اند.

«شد» با ابراز نگرانی درباره تلفات غیر نظامی در سوریه، هجوم پناهندگان و اشاره به افزایش جدایی های داخلی در سوریه مدعی شد که: نگرانی من این است که این جنگ مدت طولانی ادامه داشته باشد.

ادعای نگرانی «شد» از افزایش تلفات غیر نظامیان سوری و احتمال طولانی شدن بحران در سوریه در حالی مطرح می شود که گزارش های مکرری منتشر می شود که حاکی از حمایت غرب و متحدان واشنگتن از تروریست ها و شورشیان مستقر در سوریه و تامین مالی و تسلیحاتی آنها به منظور ایجاد ناآرامی و مقدمه چینی برای مداخله نظامی در این کشور واقع در خاورمیانه است.

دولت اوباما در ماه ژوئن سال جاری میلادی وعده اجرای طرح تامین مستقیم تجهیزات نظامی به شورشیان سوری را مطرح کرد اما این طرح تاکنون اجرایی نشده است.

تلاش برای حمایت از مخالفان سوری به دلیل ناتوانی آمریکا و کشورهای مختلف عربی از جمله عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی برای توافق در مسیر چگونگی اقدام سریع در مسیر حمایت تجهیزاتی از شورشیان، مختل شده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول