اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از سوزاندن ساقه‌هایی که نفس‌ها را بند می‌آورد

سوزاندن کاه و کلش کلاهی سنتی برسر کشاورزان

آتش‌ زدن‌های شبانه ضایعات برنج هوا را آلوده و تیره و تار می‌کند و نفس‌ها را بند می‌آورد.

سوزاندن کاه و کلش کلاهی سنتی برسر کشاورزان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سوزاندن ضایعات برنج هر سال پس از پایان برداشت برنج توسط برخی کشاورزان فضای گیلان را فرا می‌گیرد و شب‌ها را تار می‌کند و دود حاصل از آن مشکلات تنفسی برای مردم ایجاد می‌کند.

سوزاندن کاه و کلش علاوه بر آلودگی شدید هوا موجب بروز بیماری‌های سرطان‌زا و ریوی می‌شود و تهدیدی علیه بهداشت عمومی است.

این روزها در نقاط مختلف گیلان برنج‌ها در حال برداشت شدن است و با وجود تلاش مسئولان مربوطه برای جلوگیری از سوزاندن کاه و کلش ناشی از این برداشت، هنوز مردم نگران دودهایی هستند که نفس‌ها را بند می‌آورد.

طبق نظر برخی پزشکان و مسئولان دست‌اندرکار، سوزاندن ساقه‌های برنج موجب از بین رفتن مواد آلی خاک و تضعیف آن می‌شود و یکی از عوامل عمده آلودگی محیط زیست سوزاندن ضایعات بوده و حاصل این احتراق تولید دی اکسید کربن، منواکسید کربن، اکسیدهای ازت، هیدروکربورهای نسوخته، اکسید گوگرد و ذرات معلق در هوا «دود و خاکستر و اسید کلریدریک» است.  

آتش زدن‌های شبانه ضایعات، هوای منطقه را آلوده می‌کند و این عمل کشاورزان موجب می‌شود تا شب‌ها دود غلیظ حاصل از سوزاندن این ضایعات، فضای استان را فرا گیرد تا جایی که نفس کشیدن سخت می‌شود و چشم‌ها از سوزش دود ناشی از آن به اشک می‌نشیند.

با مدیریت صحیح سرمایه عظیم کاه و کلش را که در اثر عدم آگاهی کشاورزان و کوتاهی مسئولان به تلی از خاکستر تبدیل می‌شود را می‌توان در صنایع بسته‌بندی، تولید الکل اتانول، چوب با کیفیت و خوراک دام به صورت غنی شده استفاده کرد. 

*کاه و کلش برنج را از کشاورزان خریداری کنند

یک کشاورز برنج‌کار فومنی پس از پایان برداشت برنج خود در روستای سرابستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از نخستین برداشت برنج خود ابراز رضایت کرد و گفت: از اینکه برنج خود را زودتر از دیگر نقاط استان برداشت کرده‌ام بسیار خوشحال هستم.

وی درباره اینکه با ضایعات برنج خود چه می‌کند، افزود: معمولاً کاه و کلش برنج را می‌سوزانیم اما در سال‌های اخیر مسئولان ما را از این منع کرده‌اند.

این کشاورز ادامه داد: دلمان نمی‌خواهد ضایعات برنج را بسوزانیم و موجب ناراحتی مردم شویم و اگر ضایعات را از ما خریداری کنند می‌توانیم منبع درآمد خوبی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه نمی‌دانیم کاه و کلش برنج را به چه کسی تحویل دهیم، اظهار کرد: اگر مکانی به ما معرفی کننده که کاه و کلش برنج خود را تحویل دهیم دیگر مجبور به سوزاندن آنها نمی‌شویم.

*مدیریت اجرایی پسماندها با بخشدارها و دهیاران است

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان نیز با اشاره به اینکه سوزاندن کاه و کلش برنج روش غلطی برای از بین بردن ضایعات است، اظهار کرد: مدیریت اجرایی پسماندها با بخشداری‌ها و دهیاران است.

ایرج بنیادی، افزود: به همین منظور توصیه‌های لازم به تمام مراکز خدمات کشاورزی برای همکاری با دهیاران به منظور تدوین برنامه محلی برای کاهش کاه و کلش و جلوگیری از سوزاندن آنها ابلاغ شده است.

به گفته وی، با توجه به ابلاغ قانون مدیریت پسماندها، در آیین‌نامه اجرایی مسئولیت هر بخش با هر وزارتخانه مشخص شده است.

این مسئول، از کشاورزان خواست تا نکات ترویجی را رعایت کنند و پس از برداشت محصولات کشاورزی به ویژه برنج، ضایعات را نسوزانند.

وی اذعان کرد: گیلان با داشتن 238 هزار هکتار شالیزار از قطب‌های مهم کشاورزی محسوب می‌‌شود و دومین تولید‌کننده برنج در کشور است.

*سوزاندن کاه و کلش تهدیدی برای منابع طبیعی است

مدیرکل منابع طبیعی گیلان نیز سوزاندن ضایعات برنج را تهدیدی برای منابع طبیعی دانست و اظهار کرد: خشکی جنگل‌های استان این عرصه‌های زیبا و ثروت ملی را به کانون خطر تبدیل کرده است، بنابراین کشاورزان باید از سوزاندن ضایعات برنج به ویژه در حاشیه جنگل خودداری کنند.

به گفته رحمت‌الله رحمانی، از مجموع بیش از یک میلیون و 471 هزار هکتار مساحت گیلان، 560 هزار هکتار جنگل و 224 هزار هکتار مرتع در این استان وجود دارد.

*سوزاندن ضایعات برنج مشکل اصلی زیست‌محیطی در فصل برداشت است/برخورد قضایی با متخلفان

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان نیز در گفت‌وگو با فارس سوزاندن ضایعات برنج را مشکل اصلی زیست‌ محیطی در فصل برداشت این محصول عنوان کرد.

امیر عبدوس با بیان اینکه برخورد قضایی با افرادی که اقدام به سوزاندن کاه و کلش برنج کنند صورت می‌گیرد، تصریح کرد: با ترویج ورمی ‌کمپوست می‌توان از ضایعات برنج برای صنایع تبدیلی استفاده و خوراک مواد اولیه آنها را تهیه کرد.

وی با بیان اینکه سال گذشته سوزاندن کاه و کلش نسبت به سال 90 کمتر بود، تصریح کرد: در سال 90 طبق دستگاه سنجش، در یک شب میزان آلودگی ناشی از سوزاندن کاه و کلش به مرحله بحرانی رسیده بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با تصریح بر اینکه امسال تلاش می‌کنیم بهتر از سال‌های گذشته شود، خاطرنشان کرد: باید به شرایطی برسیم که هرگز کاه و کلش برنج سوزانده نشود.

به گفته وی، سوزاندن ضایعات برنج مرغوبیت و حاصلخیزی خاک را کاهش می‌دهد و باکتری‌های مفید خاک که عامل اصلی باروری گیاهان زراعی است را نیز از بین می‌برد.

عبدوس یادآور شد: بر اثر سوختن یک تن از ضایعات به طور متوسط 12 تا 20 کیلوگرم ذرات معلق و سه کیلوگرم اکسیدهای ازت و گوگرد وارد هوا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سوزاندن ضایعات در اطراف شهرها انرژی را به صورت گرما در هوا آزاد می‌کند، افزود: در نتیجه شهرها معمولاً از نواحی اطراف گرم‌تر می‌شوند.

این مسئول، متذکر شد: آلودگی‌های ناشی از سوزاندن ضایعات برداشت محصول برنج می‌تواند در چرخه‌های زیست، زمین و شیمیایی اختلال به وجود آورد که این تغییرات بر روند فعالیت موجودات زنده تأثیر منفی می‌گذارد.

انتهای پیام/2300/ع40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول