اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

یادداشت

یکه‌تازی «تابلو» در نمایشگاه قرآن کریم

نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم هر سال در حالی با تعداد زیادی تابلو پیامش را به مخاطبان منتقل می‌کند که به اذعان مسئولان وزارت ارشاد محصولات بسیاری در جشنواره هنری-قرآنی آیات تولید شده است که می‌توان از آنها استفاده کرد.

یکه‌تازی «تابلو» در نمایشگاه قرآن کریم

خبرگزاری فارس ـ مهدی خدایی: در سال‌های اخیر اقدام مثبتی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در حال رقم خوردن است و آن تبدیل آن از فروشگاه به نمایشگاه است.

غلبه جنبه فروشگاهی نمایشگاه قرآن در سال‌های پیش بر جنبه نمایشگاهی آن همواره یکی از انتقادات کارشناسان به این نمایشگاه بود که مورد توجه برگزارکنندگان آن قرار گرفت و آنها نیز تاکنون نشان داده‌اند که قصد تغییر این رویه را دارند و به همین سبب در سال‌های اخیر با تغییر رویکرد، رو به ارائه محتوای قرآنی در این نمایشگاه آورده‌اند.

محتوای قرآنی داریم؛ اشکال در شکل انتقال پیام است

فارغ از اینکه این ارائه محتوا در چه سطحی به مخاطبان ارائه می‌شود؛ نفس این تغییر رویکرد قابل تقدیر است؛ اما با این فرض که پیش از این، معارف و محتواهای قرآنی بسیاری در کشور تولید شده است که قابلیت عرضه به مردم را دارد؛ آنچه در این بین مهم می‌نماید نحوه انتقال این پیام‌ها به مخاطب است.

بدیهی است که هر چه وسیله انتقال پیام‌های قرآنی به مردم متنوع‌تر باشد جامعه مخاطبان بیشتری را دربرخواهد گرفت؛ چرا که یکی تئاتر، دیگری سخنرانی و برخی نیز تلاوت مجلسی قرآن کریم و یا نشر مکتوب را برای دریافت پیام‌های قرآنی انتخاب خواهند کرد.

یکه‌تازی تابلو در نمایشگاه قرآن

با اینکه از هر یک از این قالب‌های انتقال پیام تا حدودی در نمایشگاه قرآن استفاده شده است اما به نظر می‌رسد در این بین «تابلو» بیشترین وسیله انتقال پیام در نمایشگاه قرآن کریم است.

در دنیای کنونی انتقال پیام از طرق مختلفی صورت می‌پذیرد که استفاده از فیلم‌های کوتاه و بلند، فیلم‌های تلویزیونی، گرافیک، عکس، متون علمی و داستانی، شعر و هنرهای نمایشی از مهم‌ترین اشکال رایج آن است.

آنچه در نمایشگاه قرآن مشاهده می‌شود این است که میان این همه وسائط انتقال پیام فاخر آنچه یکه‌تازی می‌کند تابلوهای دو جزئی، حاوی یک تصویر و متن مختصر است.

جشنواره آیات باید برای نمایشگاه تولید کند

این در حالی است که تاکنون دو دوره از جشنواره‌های هنری-قرآنی «آیات» برگزار شده است که تقریباً در همه قالب‌های مذکور در زمینه انتقال پیام قرآنی محصولاتی داشته که بسیاری از آنها نیز موفق به کسب مقام‌های برتر در آن رشته شده‌اند، اما خبری از آنها در این نمایشگاه نیست.

البته همانگونه که گفته شد قدم گذاشتن در مسیر تغییر رویکرد نمایشگاه قرآن از وجه فروشگاهی به سمت یک نمایشگاه واقعی اقدام درخور تقدیری است که شروع شده و حتماً چند سالی به طول خواهد انجامید تا به بلوغ و بالندگی خود برسد؛ اما آنچه اکنون قابل نقد است این است که در بیش از 10 بخش از این نمایشگاه مهم‌ترین وسیله انتقال پیام تابلوست، در حالی که مثلاً در زمینه‌های «ره‌یافتگان»، «بر آستان قله‌های تهذیب»، «کویر شیطانی، بهشت آسمانی» و به خصوص «بیداری اسلامی» زمینه‌های بسیار خوبی برای تولید و نمایش «فیلم مستند» وجود دارد که خبری از آن نیست.

تا جایی که نگارنده مطلع است، رئیس محترم نمایشگاه قرآن کریم که اکنون معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز هست و از زمان مسئولیت قرآنی وی در این وزارتخانه 4 سال می‌گذرد؛ دغدغه بسیاری در زمینه پیوند هنر و قرآن کریم دارد و یا همین رویکرد نیز جشنواره‌های «آیات» را راه‌اندازی کرد.

به نظر می‌رسد بهترین مکان و زمان برای استفاده از دستاورد وزارت ارشاد و هنرمندان کشورمان در زمینه به خدمت‌گیری هنر در مفاهیم قرآنی همین نمایشگاه قرآن باشد.

به نظر می‌رسد چنانچه بین جشنواره هنری-قرآنی «آیات» و موضوع و یا همان شعار نمایشگاه قرآن هرسال تناسب محتوایی ایجاد شود؛ مخاطبان این نمایشگاه خواهند توانست هر سال شاهد محصولات جدیدی در زمینه قرآنی باشند و از سویی دیگر این دو برنامه بزرگ که توسط وزارت ارشاد برگزار می‌شود در یک هم‌افزایی هریک دیگری را تقویت خواهد کرد.

انتهای پیام/م.خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول