اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

«انار اشرف» در راه جشنواره دوم

دومین جشنواره «انار اشرف» برای دومین سال متوالی، مهرماه امسال در بهشهر برگزار می‌شود.

«انار اشرف» در راه جشنواره دوم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان بهشهر، در 21 مهرماه 91 نخستین جشنواره «انار اشرف» به عنوان یکی از مصوبات شورای فرهنگ عمومی در راستای تقویت فرهنگ بومی و محلی، جذب گردشگر، ایجاد فرصت‌های اشتغال، شناخت صنایع کشاورزی و باغی و آشنایی با فرآورده‌های انار، با همکاری ادارات و نهادهای مختلف شهرستان در مجتمع تفریحی، توریستی«هوتو» و در جوار غارهای 7 هزار ساله «کمربند» و «هوتو»، با شرکت پرشور مردم و مسئولان مازندران و حتی گیلان و گلستان برگزار شد.

همین امر مسئولان فرهنگی بهشهر را به برگزاری دومین جشنواره انار اشرف برانگیخت به طوری که به گفته علی‌اصغر باباکوهی‌اشرفی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهشهر، کمیته‌های تبلیغات و اطلاع‌رسانی، اجرایی، پشتیبانی، آموزش و پژوهش و فرهنگی و هنریِ جشنواره، تشکیل و تاکنون سه نشست با اعضای این کمیته‌ها برگزار شد.

* تاریخچه انار

درخت انار با قد و قامت و برگ‌های مینیاتوری، گل‌های رویایی و میوه‌هایی که در بهشت منزل دارد، در 2 هزار و 500 سال قبل از میلاد مسیح (ع) می‌روییده، نام آن سه بار در قرآن آمده و در سوره الرحمن که عروس قرآن است از آن به نام میوه بهشتی یاد شده است.

نهال انار در سه سالگی گل می‌دهد، ارتفاع درخت انار تا شش متر می‌رسد و با قلمه‌زدن زیاد می‌شود، گیاهی است که از همه قسمت‌های آن در طب استفاده می‌شود، گل‌های رویایی و چشم‌نواز آن در نقش و نگارهای سنتی و تذهیب به چشم می‌خورد.

*  ایران، زادگاه اصلی انار

زادگاه اصلی انار و مهم‌ترین مرکز صادرات آن ایران است همچنین کشورهای ایتالیا، اسپانیا، هندوستان، ترکیه، تونس، افغانستان، چین، ارمنستان، قبرس، فرانسه، یونان، ژاپن و مصر تولیدکنندگان انار و به ترتیب کشورهای ایران، قزاقستان، اسپانیا و آمریکا صادرکنندگان بزرگ انار دنیا هستند.

هندوستان بزرگ‌ترین تولیدکننده کنسانتره انار است و آب انار در اروپا به نوشیدنی سالم شهرت دارد.

یاقوت‌های سرخ و سفید انار بیشتر مصرف تازه خوری دارند، از دانه خشک شده، آب و رب انار در غذاها و دسرها و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود.

بیشترین خریداران و طرفداران ربّ انار، رستوران‌داران هستند.

در برخی نقاط کشور به‌ویژه شمال ایران و یزد ریسه‌کردن انار و نگهداری آن برای شب‌های عید و یلدا، پخت آش انار و کباب انار روی ذغال و زیر خاکستر هم مرسوم است.

* انارهای ارگانیک شمال را در بهشهر جست‌وجو کنید

هر چند استان‌های فارس، خراسان، مرکزی، اصفهان و یزد انارهای مرغوب و صادراتی دارند، اما شمال ایران یکی از مراکزی است که انواع انارهای ترش، شیرین، شکر و ملس در آن به صورت ارگانیک و با عملکرد بالا به‌عمل می‌آید و پوست خال‌خالی آن نشان از طبیعی بودنش است.

انارهای ترش و شیرین شمال به‌ویژه در بهشهر با خاصیت ارگانیکی که بدون استفاده از سم به بار می‌نشیند طرفداران خاص خود را دارد.

تنها در پناهگاه حیات وحش میانکاله بهشهر و در وسعت 12 هزار هکتار درختچه‌های انار ترش و خودرو وجود دارد که اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان چند سالی است هنگام برداشت، با ساماندهی تعاونی‌های منطقه در راستای اهداف مدیریتی ذخیره‌گاه‌های زیست کره و ساماندهی استفاده‌های سنتی در کنار حفاظت زیستگاه‌ها، اجازه می‌دهد فقط 5 هزار هکتارِ آن استحصال و بقیه برای حفاظتِ زیست‌کره باقی بمانند.

* ساخت و ساز در دامنه‌های جنوبی بهشهر تهدیدی برای درختچه‌های انار

تعاونی‌ها، انارهای برداشت شده را به قیمت بسیار مقرون به‌صرفه، در اختیار متقاضیانی که از بهشهر و شهرستان‌های همجوار مراجعه می‌کنند، قرار می‌دهند، البته افراد نمی‌توانند هر اندازه که دلشان خواست خرید کنند بلکه سقفِ دریافت، تعیین شده است.

علاوه بر میانکاله، در دامنه‌های جنوبی بهشهر و حاشیه مزارع و باغ‌های دشت هم حدود 850 هکتار انار ترش وحشی می‌روید که طرفداران و مشتریان خاص خود را دارد.

افزایش ساخت و سازها باعث شده تا بخشی از وسعت درختچه‌های انار در دامنه‌های شهرستان بهشهر از بین بروند و اگر این روند همچنان ادامه پیدا کند باید منتظر انقراض انارهای وحشی باشیم.

* بهشهر، تولیدکننده همه ارقام انار شمال

از مجموع 760 رقم اناری که در کشور تولید می‌شود 28 رقم آن در مازندران تولید می‌شود و شهرستان بهشهر همه 28 رقم را تولید می‌کند و علاوه بر آن بیشترین سطح زیر کشت انار استان را دارد.

انارهای شیرین، شکر، ملس و ترش بالاترین ارقام انار تولیدی در بهشهر هستند که بیشتر، بازار داخلی دارند و از شهرها و استان‌های همجوار برای خرید آن مراجعه می‌کنند.

کاشت انار در اراضی میان‌بند از روزگاران قدیم مرسوم بوده تا علاوه بر باردهی خوب، از فرسایش خاک جلوگیری کند.

خنکی هوا و جوّ مطلوب در دامنه‌های جنوبی بهشهر باعث شده تا انارهای این منطقه از ترکیدگی کمتری برخوردار باشند و عطر و طعم دلچسبی به خود بگیرند.

انارهای خودرو و یا وجود انار در بهشهر حاکی از قدمت و سابقه کشت انار در این شهرستان است و هم‌اکنون در 850 هکتار از باغ مرکبات بهشهر، انار کشت می‌شود.

«عموزاد محله» و «کشیرخیل» خلیل‌شهر، «کوهستان» و «شهیدآباد» بهشهر و «مهدیرجه» در گلوگاه، دارای انارهای مرغوبی هستند که سرخی و طعم خوب آنها باعث بازار پسندی شده است.

* بازار فروش انار شمال با انار اشرف، داغ است

هم‌اکنون یک هزار و 150 بهره بردار انار در بهشهر وجود دارند که کمتر از 50 درصد آنها بهره‌بردار خاص انار هستند.

این آمار نشان می‌دهد که اگر تولید انار به‌صورت اختصاصی و با روش‌های اصولی صورت بگیرد می‌توان بازار خارجی خوبی را همانند بازار داخل برای انار مازندران و بهشهر متصور بود.

انار بهشهر، به نام«اشرف» شناخته می‌شود، در فصل برداشتِ انار بیشتر فروشندگان شمالی برای بازاریابی بهتر، انارهای خود را به نام «انار اشرف» به فروش می‌رسانند.

* یادی از نخستین جشنواره انار اشرف

هر چند 21 مهرماه سال 91، جشنواره انار اشرف با حضور هزاران نفری علاقه‌مندان، به خوبی و خوشی برگزار شده بود و هنوز بوی ربّ انار، مزه آش انار و نان محلی، موسیقی محلی، شیرینی و ترشی آب انار و لذت یک روز به یاد ماندنی در کام مردم بود، اما صبحگاه 22 مهر، سیل بی‌سابقه‌ای تمام خوشی‌های مردم را با خود برد.

شش کشته و ده‌ها زخمی و به جای گذاشتن خسارت‌های فراوان حاصل سیل ویران‌گر بهشهر بود.

آن خاطرات تلخ و شیرین مهر 91، همچون درام بی‌نظیری در یاد مردم این دیار باقی است، در دومین جشنواره انار اشرف از درگذشتگان جشنواره سیل بهشهر هم یادی خواهد شد.

تاریخ و مکان برگزاری جشنواره دوم انار در بهشهر همچنین برنامه‌های متنوع آن، هنوز نهایی نشده و متعاقباً اطلاع‌رسانی می‌شود.

--------------

آزاده بابانژاد   

 

--------------

انتهای پیام/86001/ی40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول